Röyhkeä varkaus Kukonkallion hoivakodin pihalla Salossa – katalysaattoreita varastettu Suomessa ennätysmäärä

0
Katalysaattorin varastaminen voi nopeimmillaan viedä vain puolitoista minuuttia. Rikolliset tunkkaavat auton ylös ja katkaisevat pakoputken joko puukkosahalla tai kulmahiomakoneella.

Salossa on varastettu katalysaattori ainakin kolmesta autosta parin viime viikon aikana. Röyhkeimmillään rikolliset katkoivat pakoputkiston Kukonkallion hoivakodin pihalla päiväsaikaan.

–  Autosta kuului hirveä meteli, kun lähdin iltapäivällä töistä, nainen kertoo.

Hän oli jättänyt autonsa hoivakodin työntekijöiden parkkipaikalle maanantaina aamulla kello 08.50. Katalysaattori oli viety työpäivän aikana.
Kukonkalliolle pysäköityjä autoja ei voi nähdä ohikulkumatkalla. Rikollisten on täytynyt mennä sinne varta vasten.

Suomessa on varastettu autoista katalysaattoreita enemmän kuin koskaan. Varkauksista on tehty tänä vuonna lähes kaksituhatta rikosilmoitusta, kun niitä viime vuonna samaan aikaan oli vain kolmisensataa.
Keskusrikospoliisi pitää kasvua erittäin merkittävänä.

”Varkaiden matkaan on lähtenyt poikkeuksellisen paljon autojen katalysaattoreita”, Lounais-Suomen poliisi tiedotti 9. syyskuuta.
Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa oli tuolloin ilmoitettu poliisille 115 katalysaattorivarkautta. Määrä on sen jälkeen jo kasvanut.

– Valtaosa jutuista on ainakin toistaiseksi jäänyt pimeäksi, rikosylikomisario Juha Kainonen Lounais-Suomen poliisista toteaa.

Katalysaattorivarkauksia on tehty ryppäinä ympäri maata. Kansainvälisten rikollisryhmien osallisuudesta kertoo se, että poliisi, tulli ja rajavartiolaitos yrittävät sarjoittaa varkauksia yhteistyössä.

”Sama ongelma on ympäri maailmaa.”

Katalysaattoreita on tuhansia eri malleja, mutta niissä kaikissa on joitain grammoja jalometalleja. Vanhasta katalysaattorista voi palladiumin, platinan ja rodiumin takia saada satoja euroja.
Platinaryhmän metallien markkinahinta oli korkeimmillaan vuoden alkupuolella, mutta hinta on sittemmin kääntynyt laskuun. Lontoon metallipörsseissä palladiumista, platinasta ja rodiumista maksetaan tällä hetkellä saman verran kuin viime syksynä, jolloin katalysaattorivarkaudet alkoivat Suomessa yleistyä.

– Sama ongelma on ympäri maailmaa, rikosylikonstaapeli Jari Tiainen keskusrikospoliisista toteaa.

Britannian poliisi kertoi elokuussa, että saarella oli varastettu katalysaattori yli 16 000 autosta seitsemän kuukauden aikana.

Poliisin Suomessa selvittämistä katalysaattorivarkauksista piirtyy kuva, johon sekoittuu sekä yksittäisiä rikoksentekijöitä että ulkomaisia liigoja.
Hämeen poliisi otti alkuvuodesta kiinni 37-vuotiaan lahtelaismiehen, jonka epäillään varastaneen kymmeniä katalysaattoreita. Poliisi sai niistä talteen kahdeksantoista.
Mies loi poliisin mukaan itsestään peitetarinan korjaamoalan ammattilaisena ja kauppasi katalysaattorit uusimaalaiselle romukauppiaalle.

– Hän uunotti jossain määrin ehkä hyväuskoistakin yrittäjää, rikoskomisario Markku Vornanen Lahdesta arvioi.

Romuliikkeen yrittäjä myi katalysaattorit eteenpäin. Häntä syytetään kätkemisrikoksesta.

Oulussa istuu tutkintavankilassa kaksi romanialaista miestä. Poliisin mukaan kaksikko lensi elokuun kolmannella viikolla Helsinkiin. Siellä heitä odotti oma kuski.
Matka jatkui pohjoiseen.

– He ovat tulleet Suomeen vain tekemään rikoksia, rikoskomisario Jan Sormune n Oulun poliisista sanoo.

Kaksikon uskotaan vieneen ainakin kolmetoista katalysaattoria kuuden päivän aikana. Laitteita ei ole löydetty.

–  Mukana on varmaan ollut toinen porukka, joka on ottanut katalysaattorit haltuun, vienyt ne maasta tai kätkenyt maastoon myöhempää hakemista varten. Se on suunnitelmallista ja järjestäytynyttä toimintaa, Sormunen toteaa.

”Selvittelyä on paljon, sillä epäiltyjä tapauksia on yli sata.”

Pari viikkoa sitten poliisipartio pysäytti Vantaalla sattumalta pakettiauton, josta löytyi yllättäen kymmenen katalysaattoria, tunkki, akkukäyttöinen puukkosaha ja akkukäyttöinen kulmahiomakone.
Autossa olleet 20- ja 46-vuotiaat miehet on vangittu. Kaksikko on kiistänyt varastamisen. Omien sanojensa mukaan he ovat vain kiertäneet maata ostamassa katalysaattoreita, jotka he ovat sitten toimittaneet suuriin romuliikkeisiin.

– Käymme läpi heidän sijaintitietojaan. Selvittelyä on paljon, sillä epäiltyjä tapauksia on yli sata, rikoskomisario Rauno Jämsä Vantaalta kertoo.

Katalysaattoreiden ostajaksi epäillään tahoa, joka toimii poliisin mukaan pääosin Suomessa.

”Asemalle en autoa enää jätä.”

Varkaat ovat sahanneet katalysaattoreita etenkin 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun autoista, joista ne ovat helpoiten otettavissa.

Salolainen rakennusmies sai autonsa takaisin korjaamolta viime viikolla. Vuoden 2004 Honda Civicistä vietiin katalysaattori elokuun loppupuolella Salon rautatieasemalla.

– Päähän otti jo valmiiksi, kun juna oli yli kuusi tuntia myöhässä. Siihen vielä huipennuksena tämä. Arvasin heti, kun käynnistin auton ja kuulin kamalan äänen.

Mies ajaa paalukonetta Kemissä biotuotetehtaan rakennustyömaalla aina viikon kerrallaan.

– Nyt pidän autoa kotipihalla ja otan rautatieasemalle jonkun muun kyydin. Asemalle en autoa enää jätä.

Parikymmentä vuotta vanhan käyttöauton omistajalle katalysaattorivarkaus tulee helposti kalliiksi. Uusi katalysaattorikaan ei välttämättä riitä.

”Autoista rikotaan samalla maskeja, puskureita, jäähdyttimiä, ilmastointilaitteita, välijäähdyttimiä, lukkopeltejä, konepeltejä, pohjalevyjä, pakosarjoja ja turboja” , Autopurkamoliiton hallituksen puheenjohtaja Veli-Matti Jalonen kertoo tiedotteessa.

Vakuutusyhtiöt eivät saa tietoa jokaisesta tapauksesta, sillä kaikissa autoissa ei ole varkausvakuutusta. Omavastuu tulee joka tapauksessa omistajan maksettavaksi.
Katalysaattorivarkauksista lienee kuitenkin koitunut vähintään kahden miljoonan euron vahingot tänä vuonna.

Poliisin rikostutkijoiden työtä vaikeuttaa se, ettei katalysaattoreita ole yksilöity. Laitteissa ei ole sarjanumeroita eikä muita tunnisteita, joiden avulla ne voisi yhdistää tiettyyn autoon.

Salon Seudun Sanomat uutisoi keväällä salolaisnaisesta, jonka Honda Accordista vietiin katalysaattori Rummunlyöjänkadulla. Auto oli seissyt aamupäivän parkkiruudussa lähellä Vähäjoen rantaa.

Vuoden 2000 Accordin katalysaattori oli sahattu siististi irti mitä ilmeisimmin puukkosahalla.Salon poliisi piti tekoa härskinä ja arveli tekijöiksi pakettiautolla kiertäviä ammattirikollisia.
Rikos ei ole selvinnyt. Poliisin tiedossa on Salosta nyt kymmenen juttua. Tapauksia saattaa olla enemmänkin, mutta kaikkia ei ole ehkä ilmoitettu.

Katalysaattorit eivät välttämättä aina päädy myytäväksi vanhoista autoista riistettynä romuna.

– Joukossa on myös uudempia, vähän käytettyjä autoja, joissa on vähän käytetty katalysaattori. Juju on siinä, että näin saa mahdollisimman puhtaan varaosan myytäväksi, rikosylikomisario Juha Kainonen kertoo.

Viitteitä on myös siitä, että katalysaattoreita on irrotettu ja myyty esimerkiksi rahoitusyhtiöiden omistamista autoista. Tilalle on asennettu halvempi laite.

Poliisi toivoo, että jokaisesta katalysaattorivarkaudesta tehtäisiin rikosilmoitus. Epäilyttävästä toiminnasta autojen lähellä voi ilmoittaa hätäkeskukseen.

Toyotalta tunniste

Autovalmistaja Toyota ryhtyi toukokuussa torjumaan katalysaattorivarkauksia Britanniassa yhteistyössä poliisin kanssa. Toyota kertoi sijoittavansa yli miljoona euroa siihen, että ainakin sadantuhannen auton katalysaattori merkitään ilmaiseksi tunnisteella.
Tarkoitus on helpottaa rikostutkijoiden työtä ja lisätä varkaiden ja romukauppiaiden riskiä jäädä kiinni.
Britanniassa varkaiden kohteena ovat erityisesti hybridiautot, kärjessä Toyota Prius.