Tuore tutkimus suosittelee työpaikkapysäköinnin muuttamista veronalaiseksi ja työnantajien tarjoamien ilmaisten parkkipaikkojen vähentämistä – mitä hyötyä tästä olisi?

4

Työpaikalla tapahtuva autopysäköinti tulisi muuttaa veronalaiseksi luontaiseduksi, ja työnantajien tulisi vähentää ilmaisten parkkipaikkojen tarjontaa työntekijöilleen erityisesti kuntakeskuksissa ja vastaavilla alueilla. Näin suositellaan tuoreessa tutkimuksessa, jossa selvitettiin, miten pyöräilyä ja kävelyn osuutta kaikista matkoista voitaisiin edistää.
Tutkimus on osa valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarjaa. Raporttien sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä sisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä.
Tutkimuksen mukaan kuntakeskuksissa ja vastaavilla alueilla hyvä ratkaisu voisi olla, että työnantaja vuokraa pysäköintipaikat keskitetyistä laitoksista ja työntekijät huolehtivat itse pysäköinnin kustannuksista.
– Taloudellisia ohjauskeinoja tulee selvittää tarkemmin sekä ottaa käyttöön esimerkiksi kokeilujen kautta. Ohjauskeinot tulee yhdistää hyvään ja sujuvaan infraan sekä viestintäkampanjointiin, julkaisussa sanotaan.

”Psykologinen vaikutus voi olla suuri”

Julkaisun mukaan työnantajan tarjoama ilmainen tai edullinen pysäköintipaikka on Suomessa varsin yleinen työsuhde-etu. Työnantajan tarjoamaa pysäköintipaikkaa työpaikan läheisyydessä ei yleensä katsota veronalaiseksi tuloksi.
Valtiovarainministeriön aikaisemman selvityksen mukaan työntekijä voi saada vuositasolla korkeimmillaan 3 600 euroa verotonta etua, mutta edun määrä vaihtelee eri alueilla.
Tutkimuksessa sanotaan, että joidenkin aikaisempien tutkimusten mukaan pysäköinnin hinnoittelulla on todettu olevan vain kohtalaisen pieniä käyttäytymisvaikutuksia.
– Valtakunnallisella työpaikkapysäköinnin maksullisuuden periaatteella olisi kuitenkin joidenkin tutkijoiden mukaan suuri psykologinen vaikutus, jonka vuoksi sitä olisi pidettävä mahdollisuutena aktiivisen liikkumisen edistämisessä, julkaisussa sanotaan.
Lisäksi joidenkin tutkijoiden mukaan työpaikkapysäköinnin hinnoittelu tai pysäköintiedun verotus lisää julkisen ja kevyen liikenteen käyttöä erityisesti, jos muut mahdolliset tuet kohdistetaan muihin liikennemuotoihin kuin henkilöautoiluun.
Suomessa näitä tukia edustaa muun muassa työsuhdematkalippu.

Myös sähköpyörien hankinnan tukemista suositellaan

Suomessa on valtakunnalliset liikennepoliittiset tavoitteet, joihin sisältyy kävelyn ja pyöräilyn yhteenlasketun osuuden nostaminen 30 prosentilla matkoista sekä liikenteen kokonaispäästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä. Tutkimuksen päätavoitteena oli kartoittaa tietoa, jolla voidaan nopeuttaa näiden tavoitteiden toteutumista. Tutkimuksen päämenetelminä olivat kansainvälinen kirjallisuuskatsaus ja asiantuntijahaastattelut.
Työpaikkapysäköinnin verotuksen lisäksi julkaisussa ehdotetaan monia muitakin keinoja kuten talvihoidon tehostamista pyöräilyn pääreiteillä. Lisäksi julkaisu suosittaa sähköpyörien hankinnan tukemista.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) ei kommentoinut asiaa STT:lle. STT olisi halunnut kysyä Harakalta, mitä suosituksia hallitus voisi lähteä edistämään.

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163414/VNTEAS_2021_53.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Viivi Salminen

STT

Kuvat:

4 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Urpo
1 kuukausi sitten

Miten pysäköinti rajattaisiin, kun ei ole yhtä pysyvää toimipaikkaa eli olosuhteet pysäköinnissä vaihtelevat tai on osan ajasta etätöissä? Kuulostaa hallintohimmeliltä. Entä miksi sähköpyörä saisi tukea, mutta tavallinen ei? Onko sähköpyörä jokin uusi normaali ja muut jotain muuta.

Päkä
1 kuukausi sitten

No just! Mites pitkän työmatkan omaavat? Pitääkö muuttaa työpaikkakunnalle? Pk-seudulla työt. Koti Salossa. Ei ole ihan taidettu kaikkea miettiä jos asutaan Kehä3:n sisäpuolella.

Maija
1 kuukausi sitten

Jaha.
Parkkeerataankos sitten työpaikan lähistölle eli naapuruston iloksi? Kun työmatka ylittää järkevän pyöräilyn rajat, polttoaineen hinnankorotukset autoilijan palkankorotukset niin on ihme jos joku vielä haluaa kotinurkkiaan kauemmaksi töihin.
Kokonaan toinen asia on täällä Salossa pyöräteiden puute.
Mielestäni parkkipaikkoja ei voida verottaa luontaisetuna niin kauan kun tarjolla ei ole oikeasti käyttökelpoista vaihtoehtoa oman auton käytölle.

Urpo
1 kuukausi sitten

Jos pyöräilyn olosuhteita halutaan edistää, ykkösasia olisi huolehtia pyörävarkaista. Kilpajuoksussa entistä tehokkaampia murtovälineitä vastaan ei ole mitään ideaa, kun akkurälläkällä paraskin lukko aukeaa muutamassa sekunnissa. Varkaiden kohtelu pitää muuttaa sellaiseksi, että se kannustaa jättämään pyörät rauhaan.

Sekavaksi päästökeskustelu kyllä menee, kun hallituksen tuoreen selvityksen mukaan laajamittainenkaan etätyö ei päästöjä merkittävästi vähennä. Taitaa painottua tuossa verotulot päästöjä enemmän. Siksi parkkipaikkojen verottaminen olisi turvallista puuhastelua.