Kurpitsoilla näkyvyyttä

0
Kurpitsaviikoista on kehittynyt yksi Salon seudun suurimmista tapahtumista kävijämäärillä mitattuna.

Salo on viime päivinä saanut runsaasti julkisuutta valtakunnan mediassa. Rannikon Puutarhan kurpitsat ovat olleet esillä televisiossa ja muissa viestimissä. Sosiaalisen median kanavat ovat täyttyneet salolaiskurpitsoista.

Salolaisella pellolla tai sen liepeillä on vieraillut tuhansia ja tuhansia ihmisiä. Yrittäjä Esa Rannikko arvioi, että sadantuhannen kävijän raja ylittyi tiistaina. Näin mitattuna kurpitsaviikoista on muodostunut yksi Salon seudun suurimmista tapahtumista.

Kurpitsatapahtuma sai alkunsa neljä vuotta sitten, kun Rannikon puutarha halusi ilahduttaa ihmisiä kurpitsalyhdyillä. Sen jälkeen tapahtuman mittasuhteet ovat kasvaneet merkittävästi. Nyt pellolle ja lähiympäristöön on rakentunut kahden viikon kurpitsaspektaakkeli.

Suuri osa ihmisistä on tullut ihmettelemään kurpitsoja pitkänkin matkan takaa, kuten Salon Seudun Sanomien jutusta (SSS 20.10.) voi lukea. Jutussa on haastateltu ihmisiä muun muassa Porvoosta, Pöytyältä ja Ylöjärveltä. Rannikon mukaan ihmisiä on tullut jopa 700 kilometrin päästä.

Tapahtumalle on selvästi ollut tilausta, sillä lokakuu on tunnetusti harmaa eikä muita ulkoilmatapahtumia juurikaan ole.

Kurpitsaviikot osoittavat, että pienestäkin innovaatiosta voi kasvaa mittava tapahtuma. Nykyaikana tieto juuri tämän kaltaisista hyvää mieltä tuovista tapahtumista leviää helposti paitsi perinteisten tiedotusvälineiden myös sosiaalisen median avulla. Jokainen paikan päällä käynyt on myös tapahtuman markkinoija.

Jatkossa kurpitsaviikolle on luvassa myös entistä näyttävämpää jatkoa, kun Salon seurakunta aikoo valaista Halikon kirkon suureksi taideteokseksi ensi vuonna. Todennäköisesti tämä houkuttelee paikalle yhä enemmän kävijöitä.

Isot ihmismassat aiheuttavat myös haittoja, sillä kurpitsaviikkojen aikana Halikon taajama ruuhkautuu hämärän laskeutuessa. Ongelma on kuitenkin tilapäinen. Kärsivällisyydellä ruuhkistakin selvitään.

Suurella tapahtumalla on aina myös taloudellinen merkityksensä. Matkojen takaa tulleet kävijät jättävät euroja Saloon. Lähialueen yrittäjät ovat osanneet hyödyntää tapahtumaa ja saaneetkin siitä osansa.

On oletettavaa, että kurpitsojen vetovoima pysyy jatkossakin korkealla. Myös Salon kaupungin kannattaa miettiä, miten se voisi olla mukana luomassa mielikuvaa lokakuisesta Salosta valon ja ilon kaupunkina.