Maakunnan kansanedustajat: Salon itäisen ohikulkutien suunnittelu valtion ensi vuoden budjettiin

3

Varsinais-Suomen kansanedustajat esittävät, että Salon itäisen ohikulkutien toisen vaiheen suunnitteluun varataan valtion ensi vuoden talousarviossa miljoona euroa.

Toinen vaihe on 110-tien ja Somerontien välinen osuus. Tie kulkisi Palometsän ja Mahlakankareen kaupunginosien välistä.

Ensimmäinen vaihe Perniöntieltä 110-tielle valmistui vuonna 2016. Toisen vaiheen kokonaiskustannus on arviolta 37 miljoonaa euroa.

Hankkeen tarkoitus on ohjata raskasta liikennettä pois Salon keskustasta. Ohikulkutien toinen vaihe on tärkeä erikoiskuljetuksille ja Korvenmäen ekovoimalaitoksen kuljetuksille, aloitteessa todetaan.

Maakunnan kansanedustajat esittävät myös, että Tunnin junan rakentamisen rahoitus sisällytetään väyläverkon kehittämisinvestointeihin. Se tarkoittaa tekstimuutosta, ei täsmällistä määrärahaa.

Turku–Salo-kaksoisraide ja Espoo–Salo-oikorata tarvitsevat suurimman osan rahoituksesta valtion budjetista. Jotta rakentamiseen voidaan hakea tukea EU:lta hankkeet on voitava käynnistää viimeistään 2023.

Edelleen edustajat ehdottavat, että eduskunta lisää julkisen henkilöliikenteen palveluiden ostoihin lähijunaliikenteen Varsinais-Suomessa. Liikenne on käynnistettävissä kolmella ratasuunnalla Turusta Loimaalle, Saloon ja Uuteenkaupunkiin sekä myöhemmin mahdollisesti Naantaliin.

Kansanedustajaryhmä on jättänyt useita yhteisiä talousarvioaloitteita ensi vuoden budjetin valmisteluun. Aloitteissa on mukana myös kansallisen lääkekehityskeskuksen perustaminen ja esitys, että vesiensuojelun rahoista osa korvamerkitään Saaristomerelle.

 

Lundén ei allekirjoittanut Tunnin juna -aloitetta

Salolainen Mikko Lundén (ps.) ei ole allekirjoittanut varsinaissuomalaisten kansanedustajien aloitetta Tunnin junan rahoituksesta.
Kansanedustajat ovat tehneet valtion talousarvioon aloitteen, jossa esitetään, että Tunnin junan rakentamisen rahoitus sisällytetään väyläverkon kehittämisinvestointeihin. Se tarkoittaa tekstimuutosta, ei täsmällistä määrärahaa (SSS 9.10.).
Lundén on vastustanut salolaisena valtuutettuna Tunnin junaa edistäviä esityksiä. Hän on tehnyt kantansa selväksi myös vaalikoneissa ja kansanedustajana.
– Sen takia en voinut allekirjoittaa talousarvioaloitettakaan, sanoo Lundén Salon Seudun Sanomille.
Aloitetta ei allekirjoittanut myöskään perussuomalaisten Ritva Elomaa.
– Niin kauan kun tiestö on rapakunnossa, siltoja pitää kunnostaa ja pyöräteitäkin tarvitaan lisää, tällaiset jätti-investoinnit epäilyttävät. Niiden reaalihyötykään ei ole kiistaton, sanoo Elomaa.

 

Juttuun lisätty 9.10. klo 13.35 Mikko Lundénin ja Ritva Elomaan osuus.

3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Ohittelija
3 kuukautta sitten

Sittenpähän pääsee sitäkin kautta nopeasti Salon ohi, vain junalla joutuu enää hidastelemaan.

Kehityksen jarru
3 kuukautta sitten
Reply to  Ohittelija

Ohittelijan ajatus ilmeisesti juoksee siten, että paras ratkaisu olisi, että ainoa tie Turku-Helsinki välillä kulkisi keskustan läpi. Siinähän on kadun nimetkin jo kohdallaan eli Turuntie ja Helsingintie. Liikenne kulkisi sujuvasti, Muotikadulla olisi vilskettä ja autoilijat pysähtelisi keskustan palveluissa. Kun silloin ennen vanhaan…

Autoileva autoilija
3 kuukautta sitten

Oikein hyvä päätös. Junalla ei kuljeteta polttolaitokselle jätteitä. Reitti Salontie-110 ei ole hyvä kuljetusreitti polttolaitoksen jätteille.

Ja eikö Keskolla ole varaus uuteen Citymarketiin siinä jossain. Saadaan pian uusi CM kylille myös.