Netflixin käyttäjämäärä kasvoi ennakoitua enemmän, yhtenä tekijänä korealaissarja Squid Gamen suosio

0

Suoratoistopalvelu Netflixin käyttäjämäärän kasvu ylitti vuoden kolmannella neljänneksellä ennusteet. Heinä-syyskuussa palvelu sai lähes 4,4 miljoonaa uutta tilaajaa, Netflix kertoi tiistaina julkaistussa osavuosikatsauksessaan.
Neljänneksen lopulla suoratoistojätillä oli yhteensä noin 214 miljoonaa tilaajaa. Valtaosa tuoreesta kasvusta on peräisin Aasian ja Tyynenmeren alueelta, jossa uusia tilaajia kerrotaan saadun kaikkiaan 2,2 miljoonaa.
Osansa Netflixin tilaajamäärän kasvussa on eteläkorealaisella Squid Game -hittisarjalla, arvioi muun muassa talousuutistoimisto Bloomberg. Netflix kutsuu syyskuussa julkaistua sarjaa sijoittajakirjeessään suurimmaksi tv-sarjakseen koskaan.
Squid Gamessa pahasti velkaantuneille ihmisille tarjotaan mahdollisuus rikastua ja päästä eroon ongelmistaan pelaamalla heille lapsuudestaan tuttuja pelejä. Varsin väkivaltaista ja synkkää korealaista selviytymisdraamaa on yhtiön mukaan katsonut ensimmäisten neljän viikon aikana 142 miljoonaa kotitaloutta.
– Squid Gamen suosion laajuus on todella uskomatonta, yhtiö suitsuttaa sijoittajakirjeessään ja kertoo sarjan olleen Netflixin katsotuimpana jopa 94 maassa.
Sarja on ollut vahvasti esillä myös internetmeemeissä ja sosiaalisen median alusta Tiktokissa.
Netflixin heinä-syyskuun tulos oli noin 1,45 miljardia dollaria. Liikevaihto kasvoi viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna 16 prosenttia ollen 7,5 miljardia dollaria.
Käyttäjämäärän kasvusta huolimatta yhtiön osake oli jälkimarkkinoilla runsaan prosentin laskussa.

Tarjonta kohentunut laihan alkuvuoden jälkeen

Vuoden ensimmäisen puoliskon aikana Netflixin tarjonta oli tavallista kitsaampaa koronapandemiaan liittyvien tuotantojen viivästymisten vuoksi. Nyt yhtiö näyttää kuitenkin hyötyneen koronatilanteen helpottumisesta. Yhtiö kertoo edellisen neljänneksen aikana julkaistuilla uusilla sarjoilla olleen myönteistä vaikutusta yhtiön tilanteeseen.
Netflix kertoo sijoittajakirjeessään, että vuoden viimeisen neljänneksen odotetaan olevan yhtiön tähän mennessä paras tarjonnan osalta.
Tauolta palanneista Netflixin alkuperäissarjoista suurimpia katsojalukuja keräsivät pankkiryöstäjiä seuraavan espanjalaishitti Rahapajan ja yhdysvaltalaisen draamakomedia Sex Educationin uudet kaudet. Rahapajaa katsoi 69 miljoonaa ja Sex Educationia 55 miljoonaa kotitaloutta.
Sijoittajakirjeessään yhtiö kertoo myös siirtyvänsä myöhemmin tänä vuonna avaamaan sarjojensa katsojalukuja ennemmin katsottujen tuntien kuin niitä katsoneiden käyttäjätilien määrän osalta.
Netflix sanoo myös jatkavansa pyrkimyksiään laajentaa yhtiön tarjontaa videopelien suuntaan. Yhtiö kertoo keskittyvänsä ensisijassa mobiililaitteisiin. Pelien osalta yhtiön suunnitelmien uskotaan kuitenkin kantavan todellista hedelmää vasta vuosien päästä.

Yhtiö ajautui keskelle transkiistaa

Hyvistä uutisista huolimatta Netflix on saanut viime aikoina osakseen myös kritiikkiä. Yhtiön tässä kuussa julkaisema yhdysvaltalaiskoomikko Dave Chappellen ohjelma on herättänyt yhtäältä huolta sananvapaudesta ja sensuurista, kun taas yhtiön omat työntekijät ovat leimanneet ohjelman transfobiseksi.
Tuoreessa The Closer -komediaohjelmassaan Chappelle vastaa kriitikoilleen, jotka ovat syyttäneet hänen aiemmin pilkanneen transsukupuolisia. Koomikko julistaa ohjelmassaan muun muassa ”sukupuolen olevan fakta” ja syyttää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen olevan ”liian herkkiä”.
Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ovat tuominneet ohjelman, mutta Netflix on tähän saakka pysynyt päätöstensä takana, eikä aio poistaa ohjelmaa palvelusta. Suoratoistojätti on kuitenkin uutistoimisto AFP:n mukaan joutunut historiansa tähän mennessä kiivaimman kiistan keskelle.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-10-19/netflix-tops-third-quarter-subscriber-views-sees-upbeat-fourth?srnd=premium-europe&sref=RIjqht9b
https://s22.q4cdn.com/959853165/files/doc_financials/2021/q3/FINAL-Q3-21-Shareholder-Letter.pdf

STT

Kuvat: