Rannikon Kurpitsapuiston näki yli 200 000 kävijää – yleisin kävijä oli turkulainen ja toiseksi yleisin helsinkiläinen, arvioi Esa Rannikko

9
Kurpitsapuistossa otettiin tuhansittain valokuvia, jotka leviävät sosiaalisen median kautta ympäri maailmaa. Kuva: SSS/Marko Mattila

Halikkolaisen Rannikon Puutarhan toteuttama Kurpitsapuisto keräsi kahden viikon aikana yhteensä yli 200 000 kävijää, arvioi puutarhayrittäjä Esa Rannikko.

– Ei lukumäärää pysty kukaan ihan tarkkaan sanomaan, mutta suunnilleen kävijöitä oli yli 200 000. Viime vuonna määrä oli 150 000, Rannikko sanoo.

– Kyllä täällä meidän päässä on nyt väsynyt mutta onnellinen joukkue, hän huokaa.

Maanantaina 11. lokakuuta alkanut tapahtuma päättyi viime sunnuntaina. Sen loppuhuipentumana oli ilotulitus.

Väkeä riitti koko kaksiviikkoisen tapahtuman ajan. Paikalla nähtiin jopa turistibusseja.

– Kun viime vuonna oli vielä päiväsaikaan hiljaisia hetkiä, niin nyt kävijöitä oli paljon päivälläkin. Hämärän alku oli kuitenkin aina piikki, eli silloin oli eniten ihmisiä, Rannikko kertoo.

– Tälle vuodelle osuivat Kurpitsapuiston historian huonoimmat kelit, mutta kävijöitä oli sadeilmallakin, hän lisää.

Rannikkoa hämmästyttää, miten kaukaa ihmisiä tuli Kurpitsapuistoa katsomaan. Jotkut tulivat jopa 700 kilometrin päästä.

– Jos ensimmäisenä iltana kävi eniten salolaisia, niin kuusi seuraavaa iltaa meni Turkuun. Yleisin kävijä Kurpitsapuistossa oli turkulainen ja toiseksi yleisin helsinkiläinen. Sen jälkeen tulivat espoolaiset ja sitten naantalilaiset ja raisiolaiset. Seuraavina olivat paraislaiset ja salolaiset. Parainen oli kokoonsa nähden todella hyvin edustettuna, hän kuvailee.

Rannikon Puutarha järjesti kurpitsatapahtuman ensimmäistä kertaa neljä vuotta sitten. Silloin Rannikko halusi ilahduttaa paikallisia ihmisiä tekemällä 250 kurpitsalyhtyä. Sen jälkeen tapahtuma on paisunut paisumistaan, ja tieto siitä on levinnyt laajalle median ja sosiaalisen median välityksellä.

– Tänä vuonna hermostutti, että vieläkö tämä on somehitti ja vieläkö tämä kiinnostaa valtakunnan mediaa. Kyllä se kiinnosti, Rannikko miettii.

Tänä vuonna tapahtuma laajeni myös muihin paikallisiin yrityksiin, ja Halikon Yrittäjät markkinoi Kurpitsaviikot-tapahtumaa.

– Kurpitsat toivat paljon positiivista näkyvyyttä Salolle, Rannikko summaa.

Esa Rannikon alkuperäinen tarkoitus kurpitsatapahtumassa oli ilahduttaa ihmisiä, ja se toteutui jälleen kerran.

– Oli hienoa nähdä alueella neljätoista päivää pelkkää hymyä ja tuntea siellä vallinnut fiilis: tapahtumassa oli käsittämättömän paljon positiivista energiaa. Emme voi muuta kuin alkaa miettiä, miten teemme tapahtumasta ensi vuonna vielä paremman ja mielenkiintoisemman, Rannikko toteaa.

Rannikko myöntää tapahtuman olevan jo niin suuri, että perheyrityksen sietokyky oli äärimmilleen viritetty.

– Mutta saimme paikallisia ihmisiä avuksi ruuhkaisimpina aikoina, mikä oli korvaamatonta, Esa Rannikko kiittää.

9 Comments
Inline Feedbacks
View all comments