Salonjoen rantamuuria aiotaan jatkaa puoli kilometriä – kustannusarvio miljoona euroa

15
Salonjoen rantamuuri päättyy nyt rautatiesillalle. Sitä aiotaan jatkaa itärannan puolella Vähäjoelle asti. Kuvat: SSS/Marko Mattila

Usein esitetty toive Salonjoen rannan ehostamisesta rautatiesillalta etelään alkaa toteutua.

Kaupunkikehityslautakunta esittää talousarviossaan Salonjoen itärannan muurin jatkamista rautatiesillalta Vähäjoen suulle asti.

Hankkeelle esitetään 50 000 euroa ensi vuodeksi ja miljoonaa euroa vuodelle 2023. Seuraavalle vuodelle esitys on 100 000 euroa.

– Ensi vuonna tehdään suunnitelmat muurista ja pieniä kunnostustöitä. Muurin rakentaminen olisi seuraavana vuonna, ja lopullinen viimeistely tehtäisiin kolmantena vuonna, Salon yhdyskuntatekniikan kaupungininsinööri Petri Virtanen kertoo.

Rautatiesillalta etelään on tarkoitus rakentaa vastaavaa rantamuuria kuin Salon keskustan rannoilla on nyt rautatieltä pohjoiseen.

Salon kaupunkikehitysjohtajan Mika Mannerveden mukaan jokivarren uutta ilmettä ei ole vielä tarkemmin suunniteltu.

– Tuskin tulee ihan niin urbaania kuin yläjuoksulla, mutta joka tapauksessa siistimpää kuin nyt, hän sanoo.

Entisen Koulukalusteen takana kulkee jo nyt polku. Rantamuurin rakentamisen jälkeen alueelle tulisi valaistusta ja nykyistä siistimpi ilme.

Alueelle on tulossa puistokäytäviä ja valaistusta tarvittaviin kohtiin. Penkereet on tarkoitus muotoilla niin, että ne voidaan ottaa hoidettaviksi puistoiksi. Tavoitteena on parantaa alueen viihtyisyyttä.

Salonjoen rantaan on toivottu usein yhtenäistä kävelyreittiä torilta Sokerisillalle ja edelleen Vuohensaareen. Nyt reitti Vuohensaareen kulkee Satamakadun varren pyörätietä pitkin.

Mika Mannervesi sanoo lenkkeilleensä Salonjoen vartta ja huomanneensa, että alueella pääsee kulkemaan jo nyt monin paikoin.

Rantareitti katkeaa joen itärannalla Vähäjoen kohdalla huonokuntoisen sillan takia. Tehdaskadun sillan kautta jokirantaan pääsee koukkaamaan uudelleen, ja puistovyöhykettä pitkin voi kulkea Kerimanninkadulle asti.

Vähäjoen ylittävä silta on notkollaan ja käyttökiellossa. Joen voi kutenkin ylittää Tehdaskadun sillan kautta.

Yhtenäisen polun rakentamista hankaloittaa se, että osa joenvarresta kuuluu yritysten tontteihin ja vain osa on kaupungin maata. Reitin rakentaminen vaatisi suunnittelua yhdessä yritysten kanssa.

– Vanhan Koulukaluston taakse on jo rakennettu polkua ja penkkejä. Rautatiesillan ja Sokerisillan välillä on monia paikkoja, joissa jokivarren saavutettavuutta olisi parannettavissa pienellä rahalla. Tätä voisi toteuttaa vaiheittain, Mannervesi sanoo.

Salonjoen itäranta on joka tapauksessa helpompi rantaraitin rakentamiselle kuin Satamakadun puoli, jossa yritysten tontit yltävät rantaan asti. Esimerkiksi veneitä myyville ja huoltaville yrityksille joki on tärkeä kulkuväylä ja veneiden nostopaikat välttämättömiä.

15 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Väärää rahaa
1 kuukausi sitten

Ketä varten? Jos on ylimääräistä rahaa, olisi sen voinut laittaa ränsistyneen keskustan kunnostamiseen.

Batman
1 kuukausi sitten

Yksityisten rakennusliikkeiden kuuluu kehittää keskustaa. Vai luuletko, että kaupunki tekee liiketiloja ja kerrostaloja.

Hyvä kun joenrantaa laitetaan kuntoon. Tulee siistin näköistä.

Hyvä ratkaisu
1 kuukausi sitten

Ilmastonmuutoksen edetessä tulvat yleistyvät ja joenvarsien ravinnekuormitus vesistöön kasvaa. Muuri on hyvä keino varautua siihen, ettei vesi nouse Meriniityn mataliin osiin eivätkä rantapenkkojen maat kulkeudu jo ennestään lannoitteista rehevöityneeseen Halikonlahteen.

MDI
1 kuukausi sitten

Tätä olen jo muutaman vuoden ehdottanut, hidasta on. Länsirannan tontit eivät kyllä karttojen mukaan ulotu rantaan asti rautatie – Sokerisilta välillä ja sen näkee myös tonttien raja-aidoista.

Veneet mahtuvat edelleen kulkemaan joessa ja pari lasku- ja nostoramppia mahtuvat siellä olemaan edelleen. Veneliikkeiden asema jopa paranisi, kun ranta olisi yhtä tukevaa laituria kuten keskustassakin eikä mätiä ja lahonneita paaluja olisi sortuvassa savipenkereessä.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  MDI

Etkö asukaan Helsingissä? Kirjoitit nimittäin Elokapinan mielenosoituksen haittaavan kulkuasi Mannerheimintiellä. Mitä ne joenrannat sinua häiritsevät?

MDI
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

Niin se munkkalaista haittaakin kun nelonen joutuu kiertoreitille mutta eikö Suomessa saa enää olla mökillä ilman markojen lupaa? Nyt esim. puoli vuotta putkeen koronaa paossa.

Jokirannat vaan häiritsevät ruokkoamattomuudellaan aina tullessani veneellä torille. Nyt onneksi se roikkuva kaapeli on saatu muutaman vuoden jälkeen pois, olisikohan edellisellä kommenttiketjulla jokivarren kävelyteistä ollut osuutta asiaan. Silloin olit muuten niitä vastaan koska ei muka mahdu ja joka romuvarastolla rantatontti.

Allan
1 kuukausi sitten
Reply to  MDI

Marko vaan tykkää usein mennä henkilökohtaisuuksiin, mutta alkaa heti ruikuttamaan henkilökohtaisuuksiin menosta kun ne kohdistuu häneen itseensä.

Huomattava osa Markon kommenteista keskittyy muiden kommentoijien arvosteluun ja itse asian kommentointi ja perustelut ovat vähän niin ja näin.

Okram
1 kuukausi sitten
Reply to  Allan

Saman olen pannut merkille – mitähän ne siellä peruskoulussa nykyään opettaa…

Rantamuuri
1 kuukausi sitten

Jos saisi kävelysillan emäkirkon kohdalle Uskelanjoen yli Inkereelle.

Maija
1 kuukausi sitten
Reply to  Rantamuuri

Totta. Olisi hieno reitti ulkoilla.

Olli.
1 kuukausi sitten
Reply to  Maija

Totta vieköön, siellähän Isokylän koulun paikkeilla oli aikoinaan riippusilta, miksi se piti purkaa, eikä korjata? Kevyenliikenteen silta sinne ”vanhalle paikalle” ei luulisi liika maksavan, mutta yhdistäisi Tupurin ja Isokylän, eikä ABC:kään olisi liian kaukana Tupurilaisille.

Maija
1 kuukausi sitten
Reply to  Olli.

Olisiko niin, että niitä on helpoin purkaa? Seuraava maisemasta lähtevä on Moisionkadun jatkona oleva kevyenliikenteensilta… Kunhan ennustan.

Urpo
1 kuukausi sitten

Alue on kiinnostava ja omaa paljon potentiaalia eli jostain sen ehostaminen on aloitettava. Vuohensaari, Viitanlaakso ja Viurilanlahti sekä sen pohjukassa olevat laiturit linkittyvät tähän kokonaisuuteen kivasti.

Teollisuusalueen takapiha ei kuitenkaan kovin edustava puistoalue ole, vaikka rannat kunnostettaisiinkin. Siksi jokin kokonaisnäkemys alueen kehittämisestä pitäisi laatia.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Urpo

Mainitsemasi alueet ovat aika kapisessa kunnossa johtuen tuosta 40 vuotta vanhasta ja alitehoisesta jätevedenpuhdistamosta, joka pysyy kasassa nippusiteillä ja roudarinteipillä. Viurilanlahdella on enää niin vähän vettä, ettei siitä pääse Halikonjoelle edes pienellä veneellä. Runsaammat sateet ja koko lahti haisee, siinäpä on mainio virkistysalue.

Jokirannat olisi kyllä syytäkin laittaa kuntoon. Aika karmivan näköistä, kun tulee jokea pitkin. Siinä on vielä nopeusrajoitus 7 km tunnissa, niin on aikaa ihastella. Hyvä, että aloitetaan kunnostus, jos ei joku sitten ala valituskierrosta.

Urpo
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

Kajakilla pääsee, samoin soutuveneellä. Minulle se riittää. Ei Salonjoen suullakaan väylän ulkopuolella ole sen enempää vettä.

Aurajoessa ajellaan Läna-båteilla. Jonkinlaisen kanoottikulttuurin tms. rakentaminen Saloon olisi hieno juttu.