
Someron terveyskeskuksen ja hammashoidon vastaanotoissa käytössä olevaa takaisinsoittopalvelua aiotaan parantaa. Lounais-Suomen aluehallintovirasto pyysi Somerolta selvitystä siitä, miksi terveyskeskukseen ei saanut sen aukioloaikana välittömästi yhteyttä helmikuussa, miten yhteydensaanti on toteutunut sen jälkeen ja mitä toimenpiteitä asian korjaamiseksi on tehty.
Someron kaupungilla on käytössään takaisinsoittojärjestelmä. Alkuvuonna järjestelmän asetuksia vaivasi virhe, jonka takia se tallensi vain 20 soittopyyntöä. Sittemmin määrä on nostettu 50:een.
Perusturvajohtaja Marjaana Sorokin sanoo, että järjestelmä kaipaa muutenkin kehittämistä. Takaisinsoittopyyntö ei rekisteröidy, ellei paina kahteen eri otteeseen numeroa 1. Ikäihmisiltä voi kulua niin paljon aikaa älypuhelimen numerovalikon esille saamiseen, että toisen ykkösen painamispyyntö ehtii mennä ohi korvien.
– Parasta olisi, jos järjestelmään voisi jättää suullisesti soittopyynnön, Sorokin toteaa.
Helmikuussa Someron terveyskeskukseen tulleista puheluista vastauksen sai noin 65,5 prosenttia soittajista. Yli 34,5 prosenttia luopui soittamisesta eikä tehnyt takaisinsoittopyyntöä. Syyskuussa vastaavat prosentit olivat 60 ja 40. Hammashuollossa vastattiin helmikuussa 76 prosenttiin puheluista ja syyskuussa melkein 80 prosenttia soittajista sai vastauksen. Muut luopuivat yrityksestä.
Marjaana Sorokin sanoo, että takaisinsoiton viive on ollut enimmillään kaksi tuntia.
Lautakunta totesi, että valitukset tutkitaan aina ja päätti, että takaisinsoittojärjestelmää testataan, jotta sen toiminnasta saadaan lisää tietoa.
Terveydenhuoltolaki edellyttää välitöntä yhteydensaantia terveyskeskuksen ja hammashuollon vastaanottoon saman päivän aikana.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on laatinut aluehallintovirastojen kanssa sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisen valvontaohjelman vuosiksi 2020–2023. Kuluvana vuonna aluehallintovirastot valvovat kiireetöntä hoitoon pääsyä perusterveydenhuollossa.