Turun tunnin junan suunnittelu käynnistyy

13
Turun Tunnin juna -hankeyhtiö ottaa vetovastuun Väylävirastolta Espoon ja Turun välisen uuden junaradan suunnittelussa. SSS-Arkisto

Turun ja Helsingin välisen junayhteyden suunnittelu on siirtynyt Väylävirastolta Turun Tunnin Juna Oy:lle.

Hankeyhtiö teettää ratasuunnitelmat, joiden pohjalta uusi ratayhteys voidaan rakentaa. Suunnitelmien on tarkoitus olla valmiina vuoden 2023 aikana.

Turun Tunnin Juna -hankeyhtiössä ovat valtion, Helsingin ja Turun lisäksi mukana Espoo, Kirkkonummi, Vihti, Lohja ja Salo.

Suunnitteluvaiheessa teetetään viisi erillistä ratasuunnitelmaa osuuksille Espoo-Lohja, Lohja-Salo, Salo-Hajala, Hajala-Nunna ja Nunna-Kupittaa. Näitä suunnitelmia edistetään rakennusvaiheeseen omina kokonaisuuksinaan.

– Junayhteyksiä suunnitellaan Suomessa nyt ensimmäistä kertaa hankeyhtiömallilla. Hienoa, että sopimukset on saatu allekirjoitettua ja työ pääsee kunnolla vauhtiin, sanoo Turun Tunnin Juna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen tiedotteessa.

Espoon ja Salon välisen yhteyden suunnittelu alkaa lokakuussa. Hankkeen merkittävin kokonaisuus on Espoon ja Salon välisen oikoradan suunnittelu. Työtä varten on kilpailutettu neljä suunnittelutoimistoa.

Espoon ja Vihdin välistä osuutta suunnittelee Sweco Infra & Rail Oy, Vihdin ja Lohjan välistä osuutta Ramboll Finland Oy, Lohjan ja Suomusjärven osuutta Sitowise Oy ja Suomusjärven ja Salon osuutta Afry Finland Oy. Sopimusten arvo on yhteensä 21 miljoonaa euroa.

Turun Tunnin Juna -hankeyhtiössä ovat mukana valtion lisäksi Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi. Merkittävänä hankkeena suunnittelulle on myönnetty EU:n Connecting Europe Facility-rahoitustukea.

Espoo–Salo-oikoradan ja Salo–Turku-kaksoisraiteen suunnitteluun on myönnetty tukea yhteensä 50 prosenttia kokonaiskustannuksista, kuitenkin enintään 37,5 miljoonaa euroa.

13 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Uusi sanonta
2 kuukautta sitten

Se on tunnin menoa nyt, sano lukkarinmäkeläinen.

Autoileva autoilija
2 kuukautta sitten

Turhuuteen menee. Tuo 21 miljoonaa olisi voitu laittaa todellisuuteen maanteiden parantamiseen.

Rakentaa vaikka se baana Salon ja Someron välille näille intohimopyöräilijöille tai leventää kantatie 52 Tammisaaren ja Someron välillä niin, etteivät intohimopyöräilijät tuki liikennettä.

Elsa-rata tarvitaan
2 kuukautta sitten

Elsa-rata tarvitaan. Salo pitää saada osaksi pääkaupunkiseudun työssäkäyntialuetta. Nykyisellä yksiraiteisella radalla yksi häiriö aiheuttaa äkkiä 20 minuutin viivästyksen.

Yksi autoilija kehtaa valittaa kahden sekunnin viivästyksestä pyörän takia. Miksi autoilijan sujuvuus esimerkiksi liikennevaloissa on äärimmäisen tärkeää, kun taas junaliikenteen pitäisi olla jossain 30-luvun tasolla?

Mölö
2 kuukautta sitten

Hyvä että alotetaan. Yksityisautoilun raju vähentäminen ei muuten onnistu kuin siirtämällä sitä liikennettä rautatielle.

Maakuntalainen
2 kuukautta sitten
Reply to  Mölö

”Hankkeen vaikutukset liikenteen päästöihin ovat myönteisiä, mutta hyvin pieniä.” Lähde: Helsinki–Turku nopea junayhteys: hankearviointi (Väyläviraston julkaisuja 50/2020).

Raju vähennys liikenteen päästöihin vaatii muita ratkaisuja.

Autoileva autoilija
2 kuukautta sitten

Salo ei tule osaksi pääkaupunkiseudun työssäkäyntialuetta tämän radan avulla. Nopea juna ohittaa vislaten Salon. Miten on käynyt Hämeenlinnan, taisivat nopeat vuorot ohittaa kaupungin vislaten. Yksityisautoilla ja busseilla tämä asia hoituu parhaiten.

On höpö höpö hommaa jankkaaminen, että yksityisautoilun lopettaminen pelastaa ilmaston Suomessa. Autoilu muuttuu vähäpäästöiseksi omalla painollaan. Kaukomailla yksi tehdas tuprauttaa varmasti saman verran kuin koko Suomen liikenne.

Tämän radan rahoitus on turhaa, parannetaan vanhaa rataa ja maantieverkostoa.

Telkkä Pönttö
2 kuukautta sitten

Hämeenlinnan on käynyt hyvin, tuntuu väki viihtyvän kivassa kaupungissa. Jos tämä uusi rata toisi saman kehityksen Saloon, niin kuokka heti maahan.

Salossa vaan kehitys on erilaista. Keväällä Salon Seudun Sanomat kyseli Salon liikenteen ongelmakohdista, ja kärjessä oli Rauhalinnankaaren, Otsonkadun ja Helsingintien yhteinen risteys. Itsekin olen tuota ihmetellyt, että eikö sille tosiaan tehdä mitään, jalankulkijat koettavat jotenkin selvitä ehjinä siellä autojen seassa. Nyt kaupunki ei kuulemma aio parantaa risteystä, vaikka sitä suunniteltiin.

Rata ja äkkiä
2 kuukautta sitten

Mistä tämä väite ”nopea juna ohittaa Salon” on syntynyt? Ja miksi sitä jankutetaan?

Onko vaikea ymmärtää, että kaikki junaliikenne nopeutuu ja häiriöt poistuvat, kun tehdään kymmeniä kilometrejä lyhyempi ja kaksiraiteinen rata?

Tunnin juna
2 kuukautta sitten

Muutenhan Helsinki näivettyisi.

Yksi kysymys
2 kuukautta sitten

Käykö Salossa samoin kuin on työn alla Lohjalla, että kuuloetäisyydellä Tunnin junasta muutetaan kesämökkien rantakaavoja poistamalla vanhojen mökkien tonteilta rakennusoikeudet?

Volkan
2 kuukautta sitten

Miksi te salolaiset valitatte tästä junahankkeesta? Siis todella ihmeellistä. Lohjallakin väestö suhtautuu asiaan positiivisesti.

Lukkarinkapina
2 kuukautta sitten
Reply to  Volkan

Kuuluisaa salolaista napina-kapinaa. Pientä mutta kovaäänistä sellaista, pääasiassa Salon lukkarinmäen suunnalta.

Nämä äänekkäät ilmeisesti haluavat, että Salo pysyy kaupunkina muinaismuistolain alle kuuluvana jonkin sortin aikakapselina. Nyt on selvästi muinaismuistohätätila.

Peltari
2 kuukautta sitten
Reply to  Volkan

Ehkä siksi, jos 15 vuoden päästä tämä hanke mahdollisesti liikahtaisi. Ei junia tarvita kuin tavaroiden kuljetuksiin. Ei kukaan mistään asemalta kulje työpaikalleen. Tämä hanke on aikansa elänyt.

Kaikki muuttuu, ja mahdolliset tehtaat pyörivät ohjelmoitavilla koneilla. Ihmiset hoitavat niitä etänä. Muutama huoltomies ja siistijä tarvitaan.