Someron Joensuuntielle toinen kiertoliittymä – elyltä valtion rahoitukselle vihreää valoa

6
Kiertoliittymän rakentaminen Someron keskustan ohi johtavan Helsingintien, keskustan pääkadun Joensuuntien ja Antintien risteykseen voi alkaa elyn mukaan aikaisintaan vuonna 2024. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Someron pääkadulle Joensuuntielle on tulossa toinen kiertoliittymä. Kiertoliittymä tulee Joensuuntien toiseen päähän Helsingintien ja Antintien risteykseen. Kiertoliittymän suunnittelu alkaa ensi vuonna. Someron kaupunki maksaa suunnittelukuluista puolet ja valtio puolet.
– Tiesuunnitelman tekemiseen ja siihen liittyvään hallinnolliseen käsittelyyn menee 2–3 vuotta, joten kiertoliittymän rakentaminen voi alkaa aikaisintaan vuonna 2024, Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen toiminnanohjauspäällikkö Pekka Puurunen huomauttaa.
Puurunen kertoo, että lähtökohta kiertoliittymän rakentamisen kustannusjaon osalta on sama kuin suunnittelun.
– Valtion osuus olisi 50 prosenttia ja Someron kaupungin 50 prosenttia.

Joensuuntien ja Turuntien risteyksessä on ollut kiertoliittymä jo vuosia ja samanlaista ratkaisua on kaivattu pitkään myös pääkadun toiseen päähän, mutta valtiolta ei ole saatu rahoitusta.

Someron kaupungin ensi vuoden talousarviossa on varattu kiertoliittymän suunnitteluun 100 000 euroa. Someron tekninen johtaja Marko Mäkinen kertoo, että risteysalueella on tehty jo mittauksia. Kiertoliittymän rakentamiseen kaupunki on varannut tulevien vuosien taloussuunnitelmassa 800 000 euroa. Valtion avustus kattaisi 900 000 euron kustannuksista 450 000 euroa.

Mäkinen on todella tyytyväinen, että Joensuuntien ja Helsingintien risteykseen saadaan kiertoliittymä.
– Kiertoliittymä parantaa risteyksen liikenneturvallisuutta. Risteysalue on nykyisellään laaja ja sekava ja siinä on paljon liikennettä. Risteyksessä kulkevilla on paljon huomioitavaa, sillä myös jalankulkijoita ja pyöräilijöitä liikkuu siinä paljon, Mäkinen toteaa.

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang on samaa mieltä Mäkisen kanssa.
– Kiertoliittymä on liikenneturvallisuuden kannalta todella perusteltu hanke. Tuo risteys on oikein sopiva paikka kiertoliittymälle, sillä kyseessä on sekava risteys ja melko vilkas liikenteen solmukohta, Klang huomauttaa.

Ely-keskus on pyrkinyt viime vuosina parantamaan Someron keskustan ohi kulkevan kantatie 52:n liikenneturvallisuutta eri tavoin. Ohikulkutien nopeusrajoitus laskettiin muutama vuosi sitten 60 kilometristä 50 kilometriin tunnissa. Tieosuudella on myös neljä automaattista nopeusvalvontakameraa.
– Kiertoliittymä jatkaa nyt tätä aiemmin aloitettua työtä Someron liikenneturvallisuuden parantamiseksi, sillä kiertoliittymä myös rauhoittaa kantatie 52:n liikennettä hillitsemällä nopeuksia. Meidän yksi tavoitteemme on nimenomaan rauhoittaa ajoneuvojen ajonopeuksia kaupunkimaisissa ympäristöissä, Klang toteaa.

Klang kertoo, että ohikulkutien turvallisuuden parantamiseksi tehdyt toimet ovat alkaneet myös tuottaa tuloksia.
– Henkilövahinkoihin johtavat liikenneonnettomuudet vähenivät Somerolla viime vuonna.

Someron kaupunki on varautunut parantamaan lähivuosina keskustan liikenneturvallisuutta myös muuten. Turuntien, Leivontien loppuosan ja Ihamäentien varteen on tulossa kevyen liikenteen väylät. Kevytväyliin on varattu rahaa ensi vuoden talousarviossa ja vuosien 2023–2025 taloussuunnitelmassa 1,55 miljoonaa euroa.
– Joensuuntielle on kaavailtu muun muassa lisää jalankulkijoista varoittavia herätevarsia suojateiden yhteyteen. Myös joidenkin kadunvarren pysäköintiruutujen poistamista harkitaan näkyvyyden parantamiseksi. Isompia toimia pohditaan keskustan kehittämissuunnitelman yhteydessä, Marko Mäkinen kertoo.

6 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Make
1 kuukausi sitten

Mielenkiintoista, miten eri kuntia kohdellaan eri tavoin ely-keskuksen toimesta. Salossa kantatie 52:lle ei ely-keskus antanut lupaa rakentaa kiertoliittymiä Mahtinaisentien rakentamisen yhteydessä.

Noissa Inkereentien ja Hämeentien risteyksissä ajetaan joka päivä useita kertoja ronskisti päin punaisia. Puskaradio täyttyy näiden rekkakuskien puolustelijoista. Videoitakin on näytillä.

Minkälaisia suunnitelmia ely-keskuksella on parantaa noiden risteyksien turvallisuutta kantatie 52:lla? Vai koska mitään vakavaa (kuolemaan johtaneita onnettomuuksia) ei ole tarpeeksi tapahtunut, ei ole tarve tehdä mitään?

MH
1 kuukausi sitten
Reply to  Make

Juuri näin. Olisin kirjoittanut lähes samansisältöisen kommentin mutta Make ehti ensin.

Siiri salolainen
1 kuukausi sitten
Reply to  Make

Forssaan oli tehty iso uusi kiertoliittymä keskelle kaupunkia. Raaseporissa (Tammisaaren kaupunki) on valtatie 25:llä kaksi kiertoliittymää, joista käännytään kaupungille. Kysyn vain miksi? Miksi ei Saloon annettu lupaa? Miksi ei Salossakin osattaisi ajaa kiertoliittymässä?

Muut väistävät asenteella
1 kuukausi sitten

No se nähtiin jo niissä väliaikaisissa ympyröissä, jonot ylsi Piihoville ja asemalle asti. Ei toiminut eivätkä toimi nämä muutkaan ympyrät Salon alueella.

Siiri salolainen
1 kuukausi sitten

Salossa ei ymmärretä sujuvaan liikenteeseen kuuluvaa sivuilta tuleville ns. vetoketjutyyliä eli edetään vuorottain. Salossa kun kohteliaasti antaa tilaa jonossa ensimmäiselle, niin sieltähän lähtee koko letka tulemaan puskuri puskurissa kiinni. Ei ajatustakaan vuorottelusta.

Make
1 kuukausi sitten

Ilmeisesti koetit vastata kommenttiini, muttet osunut oikeaan kohtaan nappia painaessasi ja aloitit uuden ketjun. Muistat varmaan, että ne ”väliaikaiset” liikenneympyrät olivat pieniä, yksikaistaisia ja hyvin epäselviä työmaaympyröitä. Ei niitä pikein voi verrata kunnolla suunniteltuun ja toteutettuun ympyrään. Kaikki nykyiset ympyrät Salon alueella toimivat loistavasti ja sujuvoittavat liikennettä. Näitä on ainakin Perniössä, Salossa ja Halikossa. Muualla ei taida ollakaan, vaikka tarvetta olisi. Mutta se siitä, niitä ei saada enää kantatielle Saloon, ja siitä on turha oikeastaan enää keskustella. Katse mielummin tulevaisuuteen ja siksipä kysyinkin, että miten noiden risteyksien turvallisuutta aiotaan parantaa? Ohikulkutie ei ole korjaamassa tilannetta luultavasti ainakaan kymmeneen vuoteen, mutta… Lue lisää »