Saloon muutto on jäämässä haaveeksi

54

Perheemme on jo hyvän aikaa haaveillut muutosta Saloon. Olemme kyllästyneet pääkaupunkiseudun päättömiin hintoihin ja pitkiin, ruuhkaisiin työmatkoihin.

Haluaisimme tuoda pienet lapsemme kasvamaan rauhalliseen ja turvalliseen ympäristöön lähelle isovanhempia ja muita sukulaisia. Luopuisimme mielellämme toisesta autostamme, ellei molemmista.

Metsään emme kuitenkaan halua muuttaa, vaan kaipaamme nimenomaan pikkukaupungin menoon. Sijaintiin, jossa palvelut ja koulut ovat kävely- ja pyöräilyetäisyydellä ja jossa lapset voivat liikkua itsenäisemmin, kun he alkavat harrastamaan.

Jaamme haaveemme parin tuttavaperheen kanssa. Hekin haluaisivat vaihtaa sen kalliin elämän rikkaaseen. Koronan myötä etätyö on tullut meille kaikille mahdolliseksi, joten mitään estettä muutolle ei enää ole. Paitsi yksi asia – meille ei löydy Salosta koteja.

Meillä on kaikilla samankaltaiset toiveet: Perheasunto pienellä pihalla kävely- ja pyöräilyetäisyydellä keskustan palveluista ja kouluista. Vähän tilaa kotitoimistolle olisi kiva lisä, mutta ei välttämättömyys.

Meillä kaikilla on pienet lapset, ja pendelöimme edelleen osan ajasta pääkaupunkiseudulle töihin, joten isoon remonttiprojektiin tai talon rakentamiseen ei ole haluja eikä mahdollisuuttakaan. Ja vaikka olisikin, Salon omakotitontit on kaavoitettu jostain syystä kauas kaupungista.

Aktiivisesta etsinnästä huolimatta tarvetta vastaavaa asuntoa ei ole löytynyt kenellekään meistä. Olemme laajentaneet aluetta Halikon keskustaan, mutta siellä näyttää olevan vielä vähemmän perheasuntoja.

Myyntiin tulee harvakseltaan vanhoja ja pieniä omakotitaloja, jotka ovat suurten remonttien tarpeessa, ja pieniä kerrostaloasuntoja, jotka eivät sovi perheille. Tilaa olisi rakentaa vaikka kuinka paljon, mutta yhtään rivitaloa ei ole rakenteilla missään.

Samalla kun keskustaan ilmestyy kerrostaloja kuin sieniä sateella, rivitaloja ja kaupunkiasuntoja perheille ei rakenneta lainkaan. Salon kaupunki on kampanjoinut aktiivisesti saadakseen kaupunkiin uusia asukkaita. Kampanjointi valuu täysin hukkaan, jos tulijoille ei ole asuntoja.

Olemmeko haaveinemme todella niin harvinainen tapaus, ettei meidän kaltaisillemme paluumuuttajaperheille kannata kaupunkikoteja Saloon rakennuttaa?

Ensi vuonna lapsemme menee kouluun. Sitten emme enää voi muuttaa.

Näyttää siltä, että Saloon muutto jää haaveeksi.

Paluumuuttohaaveilija

54 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Uussalolainen
1 kuukausi sitten

Olen täysin samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Itsekin muualta muuttaneena ihmettelen sitä, kuinka voi olla, ettei Salosta löydy käytännössä ollenkaan uudempaa asuntokantaa palveluiden tuntumasta. Ei tarvitse kauas lähteä Salon torilta löytääkseen vapaata lääniä, johon voisi rakentaa aivan mielin määrin. Onkohan Saloon rakennettu juuri yhtäkään rivitaloa tällä vuosituhanella? Ottajia olisi, kun nuoret perheelliset pääsisivät sillä nopeasti kiinni omistusasumiseen. Laajojen peruskorjausten tarpeessa olevat vanhat asunnot eivät kiinnosta ketään, ja niitähän Salossa todella riittää. Kelvottomien asuntojen pitkistä myyntiajoista ei tulisi tehdä mitään johtopäätöksiä Salon vetovoimasta, mutta voisin kuvitella, että se saa kuitenkin potentiaaliset rakentajat ja rakennusliikkeet miettimään useamman kerran. Nyt päättäjät herätkää. Salon maantieteellinen… Lue lisää »

Make
1 kuukausi sitten
Reply to  Uussalolainen

Meinaatko, että esimerkiksi Turuntien varrelle rakennettaisiin rivitaloja? Melkoinen utopia. Kartan ilmakuvaa katsomalla voi päätellä, että aika täyttä on, mutta muutamia myytäviä tontteja on Enolassa.

Eerikinkadun varrelle on parhaillaan rakenteilla rivitalo, ja Lammasmummonpuiston reunalla on rivitalotontti myynnissä, jos joku rakennusliike haluaa ottaa näistä kirjoituksista koppia ja alkaa rakennuspuuhiin. Veikkaanpa, ettei tätä palstaa kyllä urakoitsijat lue.

Jos haluaa keskustaan asumaan, valitettavasti usein on nähtävä hieman vaivaa ja tehtävä sitä remonttia. Talot ovat kaikki sen ikäisiä, että jotakin niissä aina on rempattavaa. Ja vaikka remontoisi talon ihan täysin, niin sen pystyy tekemään huomattavasti nopeammin ja edullisemmin kuin rakentamaan täysin uutta. Valintojen paikka.

Uussalolainen
1 kuukausi sitten
Reply to  Make

Turuntien varrelle voisi rakentaa sellaista, mikä on sijainnille ja tontin koolle sopivaa. Luhistuneita taloja pääkadun varrella näkee ehkä jossain itärajan toisella puolen, mutta vastaavaa ei ole kyllä Suomessa tullut missään vastaan. Niiden säilyttämiselle ei ole mitään perustetta. Vaikka tämänkokoiseen kaupunkiin olisi jokin yksi rivitalo tulossa, ei se vielä ihan hirveästi ota uusia asukkaita vastaan. Luulisi, että uusille perheasunnoille olisi ottajia, jos sellaisia vain rakennettaisiin ja sijainti saisi olla, jollei nyt keskustassa, niin ainakin kohtuullisella kulkuetäisyydellä palveluista. Toinen tavoiteltava kiintopiste on moottoritien liittymä, jonka läheisyys on myös arvoa muuttajan silmissä lisäävä. Jo mainittuja remontoitavia luukkuja tästä kaupungista kyllä löytyy, mutta kaikista… Lue lisää »

Make
1 kuukausi sitten
Reply to  Uussalolainen

Edelleen ihmettelen, kuka olisi kiinnostunut rakentamaan pellolle meluisan moottoritien läheisyyteen, kuitenkin kohtuullisen kauas kaupoista ja palveluista. Ainoa bonus, että pääsee moottoritielle nopeasti. Hurraa.

Eikö ihmisillä oikeasti ole halua hiljaisempaan asuinympäristöön kuin moottoritien varsi. Sen melu kuuluu todella kauas metsäiselläkin alueella, eli esimerkiksi Tupurissa tämä hyvin havaittavissa. Ehkä helsinkiläinen tosiaan kaipaisi meteliä ympärilleen.

Mä vaan
1 kuukausi sitten
Reply to  Make

Nii noh, Tupurista on kyllä pitkä ajomatka moottoritielle. Pidempi kuin Muurlasta tai Kitulasta.

Make
1 kuukausi sitten
Reply to  Mä vaan

Tuossa viittasin pelkästään moottoritien meluun, joka kuuluu selvästi ympäri Tupuria, vaikka on hyvin metsäinen asuinalue. Ei riitä puiden aikaansaama vaimennus. Mikä on melutaso moottoritien liittymän lähellä keskellä peltoa? Helppo päätellä.

Kruusilan Arska
1 kuukausi sitten
Reply to  Make

Salossa on todennäköisesti 2010-luvulla rakennettu vähemmän uusia asuinrakennuksia, ja nyt se tulee vastaan, kun kysyntää olisi. Mahtaisiko tätä ongelmaa kaavoituksella ratkaista?

Viitanlaaksosta pyöräilee keskustan palveluihin vielä ihan hyvin, ja jos sinne alkaa taloja nousta, voi niitä palveluja alkaa ilmestyä lähikulmillekin.

Maken kanssa siitä samaa mieltä, että ei kannata yliarvioida vanhempien talojen uudistukseen menevää rahamäärää. Halvempi hankintahinta kompensoi remonttikustannuksia, eikä kaikkea tarvitse yleensä tehdä heti kerralla valmiiksi. Sen jälkeen sijainti on kunnossa ja pinnat juuri sellaiset kuin haluttiinkin.

MDI
1 kuukausi sitten
Reply to  Uussalolainen

Komppaan Uussalolaista ja olenkin muutamaan kertaan täällä kysellyt, miksei rakennusvalvonta tee mitään näille einoheinokaunoleningeille. Korjauskehotuksia vaan uhkasakoin ja lisää rakennusoikeutta, että kannattaa rakentaa. Kaupunki voi myös nopeuttaa kaavan mukaista rakentamista tekemällä seisottamisen niin kalliiksi, että alkaa kiinnostamaan. Turuntielläkin on tyhjä tontti Ilolansalon vieressä ja vanhalla jatkeella entinen Shellin ja McDonaldsin tontti odottamassa mitä? Tyhjää peltoa löytyy kilometrin kahden päästä torilta niin Piiroiselta sokeritehtaalle kuin Niinistönkadulta motarille tai Kiskon- ja Perniöntien välistä hehtaareittain. Kaavoittaja vain hommiin. Joen siistiminen lopahti kai Nokian lähtöön, mutta sitä pitäisi jatkaa. Kävelytiet molemmin puolin radasta Sokerisillalle ja siitä länsipuolella Vuohensaareen. Kävelytiet voisi tehdä myös riippusillalta motarille… Lue lisää »

Outo kaupunki
1 kuukausi sitten
Reply to  MDI

Ilolansalon vieressä Turuntiellä ei ole yhtään tyhjää tonttia. Turuntien loppupäässä todellakin on jo vuosia ollut tyhjillään entinen Shellin tontti.

Ammattioppilaitoksella on huutava pula parkkipaikoista, ja iso alue on vieressä tyhjän panttina. Rahastako kiikastaa? Ei se tontti ainakaan tyhjänä mitään tuota.

MDI
1 kuukausi sitten
Reply to  Outo kaupunki

Käy paikalla, niin näet sen tyhjän tontin.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Outo kaupunki

Se on osuuskaupan se tontti. Ei kaupungin vika ihan kaikki sentään ole.

MDI
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

Kaupunki voi pakottaa toteuttamaan asemakaavan mukaisen rakennuksen maksattamalla tyhjänä seisottamisesta. Kaupunkia ei tunnu kaupunkikuva kiinnostavan.

Make
1 kuukausi sitten
Reply to  MDI

Maksetaanhan rakentamattomasta tontista korotettua kiinteistöveroa. Siinä se mitä voidaan tehdä.

Olli
1 kuukausi sitten
Reply to  MDI

Puhut asiaa, mutta unohdit Helsingintien koneglanssintalon. Einoheinokaunolenki ovat sentään ympäristöstään siisteja, toisin on koneglans.

Kirsi Laine
1 kuukausi sitten
Reply to  Uussalolainen

Katsopa esimerkiksi Toijassa, Kiskossa on iso uudehko omakotitalo myynnissä. Alle 500 metriä koulusta, lastentarhasta, terveyskeskuksesta, kaupasta, kirjastosta, huoltoasemalta, apteekista, kansalaisopistosta, liikuntahallista, ravintolasta, sisustusmyymälästä, järven ja joen rannasta. Hinta on alle helsinkiläisen yksiön hinnan.

Kuka nyt vanhaan Salon keskustaan jäisi, kun on mahdollisuus viihtyisään ja rauhalliseen elinpiiriin kaikin palveluin. Siis ainakin yksi talo. Varmaan löytyy enemmänkin, kun vähän googlaa tai kyselee paikallisilta asuntovälittäjiltä.

Juhis
1 kuukausi sitten
Reply to  Uussalolainen

Täältä löytyy 1,8 km päästä torilta 2005 rakennettu rivitalo, 87 neliötä. Paljonko tarjoat?
170 000 niin tehdään heti kaupat.

Maija
1 kuukausi sitten
Reply to  Juhis

Suorasähkölämmitys ja vuokratontti? Tuo on yleinen yhdistelmä. Yleensä ilman varaavaa takkaa saati ilmalämpöpumppua.

Tontteja kyllä on
11 päivää sitten
Reply to  Uussalolainen

No, jos ei puhuta keskusta-alueesta, niin Halikon asemalle juuri valmistui yksi rivitalo, ehkä vuosi sitten. Mutta kun näköjään Salo on yhtä kuin Salon keskusta. Tämäkin rivitalo taisi täyttyä samantien.

Jos ei löydy rakennuttajia, tontteja kyllä Salosta löytyisi, Viitanlaakso, sehän on tyhjää täynnä. Sinne vaan perheille suunniteltuja rivitaloja vieri viereen. Eikö Märyynkin tule joku uusi rivitalo, mutta siihen ei kannata muuttaa, koska moottoriten, Vaskiontien ja tuulimyllyjen meteli kuuluu hyvin. Varsinkin Vaskiontien ja moottoritien äänet kuuluvat, koska ne kuuluvat kerrostaloille asti.

Same old
1 kuukausi sitten

”Perheemme on jo hyvän aikaa haaveillut muutosta Saloon. Olemme kyllästyneet pääkaupunkiseudun päättömiin hintoihin ja pitkiin, ruuhkaisiin työmatkoihin.” Tässä on kuvattu koko villakoiran ydin. Muutetaan pieneltä kylältä suureen maailmaan, mielellään ytimeen. Elämä rakentuu ytimeen. Tarvitaan tilaa – kehyskunnat. Matka ytimeen on ruuhkainen. Samaan aikaan käynnissä on päiväkotirumba jne. Mutta nyt ollaan tilanteessa, että velkataso on ylhäällä, aikaa vähemmän. Tarvitaan kaksi autoa, että rumba onnistuu. Lisää töitä, vähemmmän aikaa kotona jne. Kotikunnassa oli tilaa, halpaa ja lyhyet matkat. Hmmmm. Terveisin luokkakavereiden muuttorumbaa ala- ja yläasteella kehyskunnassa analysoinut, sittemmin työelämässä asiaa pohtinut, nykyinen salolainen ex-pääkaupunkiseutumies. Ja yleisesti, pääkaupunkiseutu ei ole kallis – se… Lue lisää »

MDI
1 kuukausi sitten
Reply to  Same old

Pääkaupunkiseutu sopii hyvin perheellisille, mutta on kallis, meidän kerrostaloasunto maksaa noin 8 000 euroa per neliö. Puistoon rajoittuva taloyhtiö ja päiväkoti, leikkipuisto, musiikkiopisto ynnä muut siinä vieressä. Alakouluun yksi kadun ylitys liikennevaloin ja yläkoulu ja lukio alle 500 metrin päässä.

Ja jos haluaa Suomen parhaaseen lukioon, niin sinne on kolme kilometriä ja bussit kulkevat. Sitäkään ei kannata unohtaa, että lapsen päiväkotikaverit ovat tulevaisuuden päättäjiä eli verkostoituminen alkaa jo nuorena.

Same old
28 päivää sitten
Reply to  MDI

Normaalikuolevaisen ei kannatta kyllä tuollaisille neliöhinnoille lapsiansa juurruttaa. Mihin ensiasuntoon tuosta sitten muutetaan?

Esimerkiksi Salossa voit muuttaa vaikka kerrostaloon Pahkavuoreen. Kävelyetäisyydellä on useita kauppoja, koulut ja urheilupuistot, golf-liike ja muuta sekä kaikki nuo torin jutut musiikkiopistoineen päivineen. Bussi kulkee Helsinki-Turku-väliä, ja lentokentältä pääsee bussilla yölläkin kotiin.

Tuollainen ensiasunnoksi ja velattomaksi 23-vuotiaaksi mennessä ja postiosoitteeksi Suomeen – sitten voikin jo karistaa Suomen pölyt harteiltaan, jos haluaa.

Itsekin muuttaisin pois, jos voisi
1 kuukausi sitten

Ei kannata muuttaa, täällä vaan palvelut huononevat. Muuttakaa ennemmin Paimioon, siellä rakennetaan suhteellisen lähelle keskustaa uusia asuinalueita. Muutenkin parempi paikka kuin tämä.

Riiko Järviö
1 kuukausi sitten

Entinen salolainen

Holt
1 kuukausi sitten

Ei taida woltti liikkua Paimiossa.

Ei Paimiolle.

Salon tauti
1 kuukausi sitten

SSKKY:n ammattikoulun tilojen edessä on tyhjää tonttia. Eli siinä missä ennen oli McDonald’s. Siihen mahtuisi vaikka minkä korkuinen kerrostalo, mutta ei. Eihän siihen voi rakentaa, kun “maisemat pilaantuu”.

Tuo alue olisi ihan hyvin kehittämisen arvoinen. Tuosta voisi alkaa uusi Salo jossa vanha kohtaa uuden.

Make
1 kuukausi sitten
Reply to  Salon tauti

Siinähän on lupa rakentaa kerrostalo. Tontin omistajan mielenkiinto vain puuttuu.

Jussi
1 kuukausi sitten
Reply to  Make

Siihenhän Osuuskauppa muistaakseni halusi rakentaa kerrostalon aikoinaan, mutta olisi saanut rakentaa vain 4 kerrosta, eikä se kannattanut. Olisi pitänyt saada se 5 kerrosta tehdä.

Tornitalot
18 päivää sitten
Reply to  Jussi

Mielummin vaikka enemmänkin, jos minulta kysyttäisiin. Taisi tosiaan kaatua ja törmätä tuo hanke tyystin johonkin kaupungin lautakuntaan, ja asia jäi näin sitten toteuttamatta.

Syy taisi hankkeen torppaamiselle olla niinkin kliseinen, että viisikerroksinen tai sitä korkeampi kerrostalo pilaa ympäristön neitseelliset maisemat.

Juha
1 kuukausi sitten

Tapiolan keskustasta oli kiva muuttaa Saloon.

Helipee
1 kuukausi sitten
Reply to  Juha

Minä muutin Tapiolasta vuosi sitten enkä ole katunut, mitä nyt lähes olematon julkinen liikenne vähän harmittaa.

Same old
28 päivää sitten
Reply to  Helipee

Loppujen lopuksi pääkaupunkiseudulla kannattaisi vaan pitää yksiötä lentokentän takia. En kyllä tiedä, missä siellä kannattaa nykyään vakituisesti asua, joten hotellihuoneen varaaminen on vähiten riskaabelia.

Jussi
1 kuukausi sitten

Muutimme 10 vuotta sitten Espoosta tänne. Oli ryhdyttävä pendelöimään pääkaupunkiseudulle työn vuoksi, mutta lapset halusimme kasvattaa täällä. Aika pitkälti samankaltaisessa tilanteessa kuin Paluumuuttohaaveilija. Autoista emme päässeet eroon, mutta muuten se aika lailla täydellinen paikka löytyi Viitankruunun asuinalueelta.

Lapset voivat kulkea fillarilla kouluun, mutta myös bussilla pääsee. Keskustaan neljä kilometriä.

Asuinalue on mahtava. Talkoilla ollaan tehty luontopolkua ja laavua, ja nyt suunnitellaan ranta-aluetta laituri mukaan lukien. Näitä muualta tulleita löytyy yllättävän paljon.

Siru
1 kuukausi sitten
Reply to  Jussi

Ja haaveissa varmaan se nopea junayhteys pääkaupunkiseudulla, joka samalla vie meiltä Salon itäkulmilla asuvilta meidän laavut, meidän luontopolut ja meidän ranta-alueet.

Meidänkin asuinalue on mahtava, voi kun saisimme pitää sen tällaisena.

Jussi
1 kuukausi sitten
Reply to  Siru

Olen nykyisilläkin yhteyksillä pärjännyt, mutta isossa kuvassa kannatan Tunnin junaa. Se tuo meidät lähemmäksi Turkua ja pääkaupunkiseutua ja kohentaa tulevaisuuden hybridityömallia. Kompromisseja se vaatii ja tarkoittaa tällöin, että kaikkia intressejä ei välttämättä pystytä huomioimaan.

En esimerkiksi itse ymmärrä, miksi se tulisi vetää Lukkarinmäen läpi. Oletan, että muitakin vaihtoehtoja olisi tarjolla.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Siru

Aikamoisen itsekäs kommentti.

Karu
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

Itsepuolustus on sallittua.

Muurlalainen
1 kuukausi sitten

Harvassa on uudet kaava-alueet jotka syntyneet Suur-Salon aikana. Moottoritieliittymien vaikutusalueilla olisi hyödynnettäviä asuinalueita joista olisi nopeat yhteydet molempiin suuntiin. Tälle alueelle olisi myös laajennettavissa etätyöntekijöille Suomen parhaat kuituyhteydet. Missä mättää kun mitään ei tapahdu arvon poliitikot? Vieläkö vaikuttaa Nokia lamauttava vaikutus. Tässä olisi muutakin ajateltavaa kuin uusien sotealueiden vaalit ja kiistat.

Outo kaupunki
1 kuukausi sitten
Reply to  Muurlalainen

Vilkaisepa salolaisten poliitikkojen ikäjakaumaa. Sieltä löytyy selitys, miksi mitään ei tapahdu ja uudistuksia jarrutetaan.

Täti Salosta
1 kuukausi sitten
Reply to  Muurlalainen

Muurlassa motarin liittymille on lyhyet matkat, mutta Salo ei ole halukas ostamaan tonttimaita rakentamisen edistämiseksi esimerkiksi Muurlantien varsilta.

Olisi kevytväylätkin valmiina, koulu ja päiväkodit lähellä, Paikkukin liikennöinyt pari vuotta kiitettävästi. Salon keskustaan noin 10 kilometriä hyvää tietä. Markkinointi vain puuttuu.

Kruusilan Arska
1 kuukausi sitten
Reply to  Täti Salosta

Kirjoituksessahan oli käsittääkseni kyse keskustaan muuttamisesta. Salon keskustan kehittämisestä käy hyvänä esimerkkinä Helsingintien, Otsonkadun ja Rauhalinnankaaren sekavan risteyksen käsittely kaupunkikehityslautakunnassa.

Rahat ohjataan mieluummin syrjempänä sijaitsevien alueiden pyöräteihin, vaikka keskustalla olisi vetovoimaa. Montakohan pyöräilijää siellä syrjempänä näkyy liikenteessä tänään tai on näkynyt vaikkapa viimeisen kuukauden aikana?

Allan
1 kuukausi sitten
Reply to  Muurlalainen

Salolle uusi keskusta Piihovin nurkille ja sieltä pikkasen hitaampi tunnin ja 5 minuutin juna. Jätetään se suojelulla pilattu vanha keskusta lahoamaan pystyyn. Sinne ei kuitenkaan saa suojelurajoitteista johtuen rakentaa oikeastaan minkäänlaisia uusia asuntoja, ettei miljöö muutu liikaa.

Jerppu
1 kuukausi sitten

Kun se Tunnin junakin sieltä tulee, niin miten olisi, jos viljasiilot ja Steissin peltihalli purettaisiin pois ja ehkä siirrettäisiin myös puutavaran lastauspaikka radan toiselta puolelta jonnekin keskustan ulkopuolelle. Myös Ratapihanpuisto-niminen alue radan takana taitaa olla aika joutava läntti? Lisätilaa Hansan tontilta, ja ehkä siinä aseman ympäristössä joku muukin purettava rötiskö olisi. Yksityiset ja julkiset toimijat voisivat yhdessä rakentaa uuden rautatieaseman hieman Pasilan tapaan, lisäksi alempiin kerroksiin saisi liiketiloja erinomaisella sijainnilla ja yläkerroksiin asuntoja. Ei paljon enää lyhyempi matka voisi palveluihin olla, vai mitä? Ja pendelöijän unelma: kotoa pääsisi sisäkautta rautatieasemalle. Lisäksi katettu kulku tien yli tai ali Plazaan ja Linjuriin?… Lue lisää »

Jussi
1 kuukausi sitten
Reply to  Jerppu

Nämä ideat ovat kuin tieteiselokuvasta, kun ajattelee tätä Salon tyyliä.

Mä vaan
1 kuukausi sitten
Reply to  Jerppu

Eikö Hansan tontti ole vähän niin kuin varattu Rikalan laajennukseen? Sitten joskus.

Niin, mutta
11 päivää sitten
Reply to  Jerppu

Viljasiilot on museoviraston suojeluksessa, muuten ne olisi purettu jo aikoja sitten. Osassa on vielä viljaa, eli käyttöä löytyy.

Hopeinen Q
1 kuukausi sitten

Kumma juttu on juu, kun Salon keskustasta ei löydy uudehkoa omakotitaloa järven rannalla. Outoa kyllä, tyhjiä liike- ja teollisuustontteja haluttaisiin kommenteissa asuintalojen rakennuspaikoiksi. Kerrostaloja on keskustassakin lopulta vähän ja pientaloja löytyy satoja 10 minuutin kävelymatkan päästä torilta. Asukkaiden vaihtuvuus voi olla silti vähäistä.

Maija
1 kuukausi sitten
Reply to  Hopeinen Q

Ootko varma?
Maantieteellinen keskusta on muistaakseni Muurlassa. Toki Salon kaupungin osassa nimeltä Salo on aika vähän rantatontteja.

En nyt ymmärtänyt
11 päivää sitten
Reply to  Hopeinen Q

Mikä järvi on Salon keskustassa? Ehkä siksi sellaista taloa ei löydy.

Yksi mamma 75
10 päivää sitten

Muurlassa on järvi, Ylisjärvi, ihan 110-tien varrella. Sen kun alatte hieromaan tonttikauppoja maanomistajien kanssa. Myös kilometrin matka Lasitehtaan risteyksestä Helsingin suuntaan ovat järvet molemmin puolin 110-tietä. Ja Lasitehtaalta 2-3 km sopivaa tonttimaita. Rakennusfirmat vain rohkeasti tekemään suunnitelmia ja lupahakemuksia toivoen tietysti kaupungin taholta tulevaisuudennäkymiä Salon keskikaupunkia pidemmälle ja puolueettomasti muuallekin kuin Halikon asemalle.

En nyt ymmärtänyt
10 päivää sitten
Reply to  Yksi mamma 75

Koska Muurlasta on tullut Salon keskusta?

Yksi mamma 75
10 päivää sitten

Et tosiaan ymmärtänytkään. Salon kaupungissa rakentamista on ohjailtu lähinnä kaupungin keskustaan, Helsingintie molemmin puolin – Turuntie samoin ja Hämeentie myös, siis näiden alueiden ympärille ja läheisyyteen.

Muurlassa on maantieteellisesti koko Salon alueen keskipiste. Järvenrantoja voi tavoitella Muurlassa 110-tien kahta puolen. Eli rakentamislupia sinne, mistä myös niitä halutaan, tärkeää ovat hyvät lyhyet yhteydet motarille.

Kruusilan Arska
10 päivää sitten
Reply to  Yksi mamma 75

Keskustelu harhautuu aika ajoin haja-asutusalueelle muuttamiseen, mikä varmaan joitain kiinnostaakin. Mielipidekirjoitus kuitenkin koski keskustaan muuttamista.

Lapsiperheiden näkökulmasta keskustasijainti tuo selkeät hyödyt elämiseen, harrastuksiin, kouluun ja kavereille on lyhyet etäisyydet. Ruokakauppaan voi mennä vaikka kävellen, eikä Salon kokoisessa kaupungissa muutkaan palvelut ole kaukana. Jos ei jaksa lähteä, niin ruuan kotiinkuljetuspalvelu tuo ravintolaruuan kotiin saakka muutamalla eurolla.

Kaupungin kannattaisi herätä Salon keskustan kehittämiseen. Erityisesti vaaleilla valitut päättäjät voisivat käyttää sitä saamaansa valtaa ja toimia äänestäjiensä hyväksi.

Pertti
9 päivää sitten

Se on totta. Lyhyet matkat ja kaikki kävylymatkan päässä keskustassa. Varjopuolena ruma ja ränsistynyt keskusta.

Näin vanhana salolaisena alkaa vaivaamaan myös tuo päättäjien saamattomuus ja osaamattomuus. Se alkaa ahdistaa, ja tekee mieli muuttaa pois.

Jotkut haaveilevat, että Tunnin juna tuo kehitystä, lapsellista. Tarvitaan muuta vetovoimaa kaupugin kehitykseen. Tunnin juna tuo pelkästään velkoja.

Same old
9 päivää sitten
Reply to  Pertti

On sentään keskusta. Suomessa saa hakemalla hakea kaupunkimaista miljöötä. Epäpaikkoja koko maa täynnä.