Isoäidin kirjoittamasta kirjasta inspiraatiota säveltämiseen – Halikkolainen Elviira Väyrynen on valittu valtakunnalliseen pianokilpailuun

0
Elviira Väyrysen lempisävellyksiä ovat Sergei Prokofjevin monipuoliset pianokonsertot. – Ne ovat nopeita ja räväköitä, mutta niissä on mukana myös rauhallisempia taitteita, Väyrynen kuvailee. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Kun halikkolainen Elviira Väyrynen, 16, nostaa sormet koskettimille ja alkaa soittaa, hänestä tuntuu kuin kaikki ympärillä katoaisi toiseen maailmaan. Tulkinta tulee selkäytimestä.

– Pianonsoitossa helpointa on se, että kappaleet ovat musiikkia, eivätkä jää vain teknisiksi nuoteiksi paperille. Vaikeinta puolestaan on viimeistely, kun pienetkin yksityiskohdat täytyy saada tarkoiksi, Väyrynen sanoo.

Sekä yksityiskohtiin että tulkintaan Väyrysen on pian panostettava erityisen paljon, sillä hän kilpailee tammikuun lopussa valtakunnallisessa Leevi Madetoja -pianokilpailussa.

Kolmen vuoden välein Oulussa järjestettävä kilpailu on nuorten pianistien ja heidän taustajoukkojensa kohtauspaikka. Se on suunnattu Suomen musiikkioppilaitoksissa tai ammattikorkeakouluissa pianonsoittoa opiskeleville nuorille.

– Aika paljon on alkanut jännittää, mutta tosi kiva päästä sinne. Olen aina ollut todella motivoitunut treenaamaan ja pianonsoitto on aina tuntunut omalta jutulta, Väyrynen sanoo.

Väyrysen musiikkiura alkoi jo neljävuotiaana, kun eri instrumentteja itsekin soittaneet vanhemmat laittoivat hänet pianotunneille Ainola Talvion musiikkikouluun, jossa hänen äitinsä oli töissä.

Viisivuotiaana Väyrynen siirtyi Salon musiikkiopistoon Pekka Hakamäen opetukseen ja sai sieltä musiikin perustason päättötodistuksen vuonna 2018.

Tällä hetkellä Väyrynen suorittaa kolmoistutkintoa, joka koostuu lukio-opinnoista ja ylioppilastutkinnosta Puolalanmäen musiikkilukiossa sekä muusikon ammattitutkinnosta Turun konservatorion klassisen musiikin osastolla. Väyrysen pääaine on piano, ja häntä opettaa Roope Gröndahl.

Kolmoistutkinnon suorittajaksi hakeutuminen ei ollut Väyryselle ilmiselvä valinta.

– Kyllä sitä piti aika paljon pohtia, koska muilla ei vielä ollut kokemusta vastaavasta. Valinta on kuitenkin osoittautunut oikeaksi.

Väyrysen mukaan opintojen alku on ollut lukiopainotteinen, mutta musiikkiopintoja lisätään koko ajan. Myös vapaa-aika kuluu pitkälti musiikin parissa, sillä Väyrynen on monessa mukana.

Pianon lisäksi hän soittaa selloa ja kitaraa ja on alkanut hiljattain käydä laulutunneillakin. Myös musiikkilukion tyttökuoro Chorus Iuvenalis eli ”Juve”, jazz-tanssi ja teatteritoiminta pitävät nuoren muusikon kiireisenä.

Väyrynen oli edelliskesänä mukana Salon teatterin musikaalissa Mustalaisleiri muuttaa taivaaseen. Sittemmin teatterista on tullut ympärivuotinen harrastus.

Tulevana keväänä Väyrynen esiintyy musikaaliryhmä Musical crew MODE:n tuottamassa Evakon kyynel -musikaalissa, jota esitetään helmikuussa myös Salossa. Kesäkin saattaa jälleen kulua teatterin lavalla, mutta siitä Väyrynen ei vielä paljasta enempää.

– Teatteri tasapainottaa pianonsoittoa mukavasti, kun tanssi pistää fyysisestikin liikkeelle. Se on mukavaa vaihtelua klassiselle musiikille. Teatteria olisi kiva tehdä jatkossa ihan vaikka työkseen, Väyrynen pohtii.

Teatteri on kuitenkin vain yksi monista kiinnostavista uravaihtoehdoista.

– Haluaisin jatkaa piano-opintoja vielä pidemmälle, mutta minua kiinnostaa myös musiikin johtaminen joko orkesterissa tai kuorossa.

Väyrynen suunnitteleekin hakevansa musiikin jatko-opintoihin Taideyliopiston Sibelius-Akatemiaan.

Esikuvia riittää useampiakin, mutta tällä hetkellä häntä puhuttelee etenkin pianisti-säveltäjä Lenni-Kalle Taipaleen monipuolisuus.

– Ihailen hänen soittotaitoaan. Lenni-Kalle tekee todella hienoja sovituksia, ja hän on monipuolinen muusikko, joka on tehnyt urallaan paljon kaikenlaista.

Vaikka Väyrynen on itsekin jo kokenut esiintyjä, jännitys on lavalla edelleen joka kerta läsnä.

– Soittaminen on mukavan luovaa, mutta toisaalta myös tarkkuutta vaativaa ja päämäärätietoista hommaa. Vaikka olen tottunut, niin silti aina jännitän. Konsertit ja kilpailut saavat kuitenkin aikaan onnistumisen tunteita.

Aiempaa kilpailukokemusta Väyrysellä on Pianoaura-kilpailusta, jossa hänet palkittiin vuonna 2019 konserttiesiintymisellä. Palkintokonsertti pidettiin Raumalla kulttuuritalo Posellissa, ja Väyrynen esiintyi siellä kolmen muun muusikon kanssa.

Leevi Madetoja -kilpailussa 13–16-vuotiaat esiintyvät kahdessa erässä. Molempien erien ohjelmistoon kuuluu useampi kappale eri säveltäjiltä ja eri tyylilajeista sekä vapaavalintainen ohjelmisto. Ensimmäisen erän jälkeen suoritetaan karsinta.

– Tavoitteenani on päästä ensimmäisestä erästä jatkoon. Ylipäätään on hienoa, että pääsen soittamaan ammattiyleisölle ja saan kokemusta. Olen harjoitellut tätä kilpailua varten viime maaliskuusta asti, Väyrynen kertoo.

Omasta ohjelmistostaan Väyrynen nostaa esille tämänhetkisen lempisäveltäjänsä Sergei Prokofjevin Sarkasmit-sarjan sekä oman sävellyksensä Unimogulin, joka perustuu Väyrysen isoäidin kirjoittamaan kirjaan.

– Se on sellaista modernistista klassista pianomusiikkia, Väyrynen kuvailee.

Omia sävellyksiä on itse asiassa kertynyt jo vino pino. Kolmoistutkintoa suorittaessaan Väyrynen on käynyt pari säveltämiseen liittyvää kurssiakin.

– Se on kivaa puuhaa, jota voi tehdä itsekseen. Olen säveltänyt musiikkia myös teatteriin. Aika paljon niistä jää esittämättä, mutta olen pitänyt myös omia konsertteja.

Korona-aikana konsertteja ei oikein ole voinut järjestää, mutta toisaalta esiintymisiä on opintoihin liittyen ollut paljon.

– Ennen Leevi Madetoja -kilpailua voisin ehkä vielä pitää valmistavan konsertin, Väyrynen väläyttää.