Jos et voi voittaa heitä, liity heihin – Hellströmin ensimmäinen kisa Bemarin ratissa on sunnuntaina Marttilassa

0
Markus Hellström ja Tapio Järvi myhäilivät vastateipatun Bemarin takana. (Kuvat: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo)

Uskollisen Volvo-kuskin Markus Hellströmin merkkiuskollisuus on ollut viime vuodet koetuksella. Salo UA:n kuski on seurannut voimattomana vierestä, kun F-Cupin kärkisijat ovat menneet BMW-kuskeille.

Hellström on ollut F-cupissa pitkään nopein ”ei-BMW-kuski”. Viime kauden kokonaiskilpailussa hän oli kolmas ja edellisiltä kausilta on plakkarissa kaksi kakkossijaa.

Uskollisuudellakin on rajansa, ja ellet voi voittaa heitä, liity heihin.

– Tästä oli tullut Bemarien merkkiluokka, joten pakko siihen genreen oli liittyä, Hellström perusteli.

Niinpä Hellström puki ostohousut jalkaan ja löysi BMW M3:n Haminasta. Nyt kalusto ei käy enää selitykseksi.

– Tämän Bemarin ensimmäinen kisa oli 2009 Tunturi-rallissa. Sen jälkeen sillä on ajeltu harvakseltaan, Hellström tiesi.

Oston jälkeen Hellström huolsi koko hela hoidon ja kävi testaamassa uutta kilpuriaan Vaskion Tommilantiellä ja Karjaalla.

Yksi Bemarin haasteista Volvoon verrattuna oli ahdas ohjaamo. – Oli aikamoinen työ saada penkit paikalleen, Hellström myönsi.

Mikä on suurin ero Volvoon verrattuna?

– Voima. Bemarissa on 60–70 heppaa enemmän ja väännössä eroa on saman verran.

60–70 lisäheppaa konepellin alla on ajaksi muutettuna yhtä kuin ikuisuus.

Volvollekin löytyi ostaja Nokialta.

– Sain järkevän hinnan, eikä ero ollut iso. Mutta nyt sitten nähdään, mitkä ovat Bemarin ylläpitokustannukset, Hellström kertoo lievästi irvistäen.

Yksi M3-Bemarien vakiovika on ollut vetoakselien tumpit, jotka lähtevät Hellströmin mukaan herkästi kiertymään ja menevät jossain vaiheessa poikki. Sitä ongelmaa on pyritty eliminoimaan.

– Kyllähän ne tumpit siviiliautossa kestää, mutta näissä vehkeissä on niin paljon enemmän voimaa, Hellströmin kaiken nähnyt kartturi Tapio Järvi muistuttaa.

F-Cupin avauskilpailu Valkealassa peruttiin, ja kausi alkaa helmikuun lopussa Kangasniemellä. Kuuden osakilpailun kausi huipentuu lokakuussa Heinolassa.

Hellströmin ensimmäinen virallinen kilpailu uudella autolla on kuitenkin jo sunnuntaina Salon Urheiluautoilijoiden järjestämässä perinteisessä OP-Rallisprintissä Marttilassa.

Omistajansa mukaan suuren maailman tyyliin nimettyä Erkka Korpiaho Racing Circuitia on viime viikot jäädytetty ahkerasti ja järjestäjien mukaan 4,2 kilometrin rata on huippukunnossa.

Kilpailuun on ilmoittautunut 99 kuskia, joista 13 ajaa crosskart-luokassa.

Isäntä itse eli ratamoottoripyörälegenda Erkka Korpiaho osallistuu kisaan Peugeot R5:lla ja on kisan itsestään selvä voittajasuosikki.

Kilpailun suurin jännitys poistui kuitenkin jo perjantaina iltapäivällä, kun Lounais-Suomen aluehallintovirasto poisti kokoontumisrajoitukset ulkotiloissa järjestettävistä yleisötapahtumista.

Se tarkoittaa sitä, että rallikansa pääsee katsomaan livenä, kenen kyyti on kovinta Korpiahon tiluksilla.

OP-Rallisprint Erkka Korpiaho Racing Circuitissa Marttilassa sunnuntaina kello 10.30 alkaen.

Bemarin konepellin alla on 60-70 hevosvoimaa enemmän kuin Volvossa.
  • Lue lisää aiheesta
  • Ralli