Geelikynsistä tuli maskiajan hitti – Plazaan aukeaa uusi paikallisten yrittäjien kosmetiikkamyymälä

1
Yrittäjä Kati Virta kertoo, että kynsilakoissa suomalaiset ovat innostuneet myös kirkkaista väreistä ja glitteristä. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Plazaan aukeaa perjantaina Elixir Make-Up Beauty Store -kosmetiikkaliike.

Kyseessä on ketju, jolla on jo entuudestaan myymälät Turussa, Tampereella, Helsingissä ja Oulussa.

Ketjutaustasta huolimatta omistus on paikallisissa käsissä: Plazan liikkeen yrittäjinä ovat salolaiset Kati ja Rami Virta.

Virrat ovat osakkaina muissakin ketjun liikkeissä ja mukana myös kahdessa kosmetiikka-alan tuotteita maahantuovassa yrityksessä.

– Ajatuksena on olla Plazassa pysyvästi, ei pop up -kauppana, sanoo Kati Virta.

– Salo on nyt selkeästi lähdössä kasvuun. Kaksi viikkoa olemme hääränneet myymälää ja ihmiset tulevat verkon alitse kysymään, koska avaamme. Plazassa käy jopa enemmän väkeä kuin ajattelin.

Korona-aikana kosmetiikan myynti on sekä hiipunut että noussut.

Vuonna 2020 myynti laski Statistan arvion mukaan lähes viisi prosenttia. Viime vuonna nähtiin puolestaan pientä elpymistä, jonka uskotaan voimistuvan tänä vuonna.

Kaupan liitto ennakoi viime vuoden lopulla, että vuonna 2022 kosmetiikan myynti kasvaa kuusi prosenttia. Meikkien osalta kasvua odotetaan jopa 15 prosenttia.

Kati Virta nostaa korona-ajan kosmetiikkailmiöksi kynnet. Virrat pyörittävät myös kosmetiikan Elixir Make-Up -verkkokauppaa, ja verkkokauppatilauksissa kynsilakkojen osuus on kasvanut.

– Geelilakat ovat tällä hetkellä hitti. Se on jännä ilmiö ja koskee ihan kaiken ikäisiä. Se tuli aika yllätyksenä oikeastaan. Toiset tykkäävät kutoa ja virkata, ja sitten toiset laittavat kynsiä. Se on kuin harrastus monelle.

Perinteiset Suomi-mielikuvatkin saavat kynsilakkatrendin myötä väistyä.

– Meillä on 340 geelilakkasävyä, ja sen huomaa, että nyt ollaan rohkeita. Ei käytetä vain beigeä, vaan menee paljon glittereitä. Aina puhutaan, että suomalaiset ovat vähän harmaata porukkaa, mutta lakkatilauksissa se ei näy.

Hintatasoltaan Elixir Beauty sijoittuu Virran mukaan enemmän edulliseen kuin kalliiseen päähän: kilpailijat löytyvät marketkosmetiikasta eikä niinkään luksustuotteista.

Salossa Elixir Make-Up Beauty Store on ainakin aluksi pienempi kuin ketjun muut myymälät. Yrittäjä Kati Virran lisäksi liikkeessä on kolme työntekijää. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Yksi syy kynsitrendiin saattaa löytyä kasvomaskeista, joita moni on tottunut käyttämään korona-aikana päivittäin. Kun panostaa kynsiin, tyyli ei jää maskin taakse piiloon.

Kati Virta arvioi, että maskit vaikuttavat muidenkin meikkituotteiden myyntiin.

– Kevyemmät meikkivoiteet ovat nyt suosittuja, kun maskin alle ei haluta paksua pakkelia. Myös luomivärit ja kulmatuotteet ovat nyt suosittuja.

Kynsituotteiden ja meikkien lisäksi Plazan uudessa liikkeessä myydään muun muassa hiustenhoitotuotteita ja erilaisia kauneudenhoitoon liittyviä laitteita kuten kihartimia ja uuneja. Geelilakkauksessa kynnet kovetetaan pienessä ultraviolettisäteilylaitteessa, jota kutsutaan uuniksi.

– Appiukko kun kävi katsomassa täällä ja kerroin hänelle kynsilakkausten tekemisestä, niin hän ihmetteli, että miten ne uuniin laitetaan. Hän mietti auki olevaa uunia ja grillivastusta, sanoo Kati Virta ja nauraa.

1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Kynsitty
5 kuukautta sitten

Olen aina vierastanut ajatusta, että ”mitä Salosta ei saa, sitä ei tarvita”.

Nyt muutin mieleni: Salosta saa sitäkin, mitä ei edes tarvita.