Onnibusin kaksikerroksinen linja-auto kaatui kyljelleen Salossa, kaksi ihmistä loukkaantui lievästi

2

Helsingistä Turkuun matkalla ollut linja-auto suistui tieltä ja kaatui kyljelleen ojaan perjantaina aamupäivällä Salossa Varsinais-Suomessa. Bussissa oli kaatumishetkellä kuljettajan lisäksi 11 matkustajaa, joista kaksi loukkaantui lievästi, poliisi kertoi.
Päivystävän palomestarin Markus Raution mukaan kaksikerroksinen Onnibus-yhtiön bussi suistui moottoritien pysäkkirampilla, meni pysäkin lävitse ja kaatui ojaan.
– Bussi oli lähestymässä pysäkkiä ja suistui bussipysäkin läpi. Jos pysäkillä olisi ollut odottamassa ihmisiä, siinä olisi voinut käydä todella huonosti. Ilmeisesti vauhtia ei siinä kohtaa ollut paljon, mutta poliisi tutkii asiaa. Myös ajokelin vaikutusta onnettomuuteen tutkitaan, Rautio kertoi STT:lle.

Pahimmalta vältyttiin ehkä turvavöiden ansiosta

Onnettomuus tapahtui noin kello 10.45 Piihovin liittymän kohdalla. Ensimmäisen pelastuspartion saavuttua paikalle kaikki bussissa olleet olivat päässeet ulos ajoneuvosta.
– Matkustajat pääsivät ulos bussin takaikkunan kautta omin neuvoin, Rautio kertoi.
Pahemmalta vältyttiin Raution mukaan myös siksi, että ainakin valtaosa matkustajista oli omien sanojensa mukaan käyttänyt turvavyötä.
Poliisi on aloittanut onnettomuuden tutkinnan. Koska turma sattui pysäkkirampilla, liikenne sujui melko normaalisti.
Vaurioituneen bussin nostamiseen arvioitiin kuluvan useita tunteja.
Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) ei toistaiseksi ole aloittamassa tutkintaa onnettomuudesta.

Onnibus: Näin ei olisi saanut käydä

Onnibusin liikennepäällikkö Antti Kallas kertoi STT:lle, että onnettomuuden kulusta tullaan käymään yhtiössä sisäistä keskustelua.
– Tietojemme mukaan bussipysäkin ramppi oli peilijäinen ja auto lähti luisumaan jarrutuksessa lähestyessään pysäkkiä. Kuljettaja ajoi noin 20-30 kilometrin tuntivauhtia, Kallas sanoi.
– Viranomaisten mukaan rampissa ei ollut hiekoitusta, ja vettä oli satanut jään päälle. Jossittelusta ei tietenkään ole hyötyä, mutta tilanne täytyy analysoida ja käydä läpi myös kuljettajakursseilla. Näinhän ei saisi käydä, hän sanoi.
Kallaksen mukaan Onnibusin linja-auto on kaatunut kerran aiemmin vuosi sitten lumimyräkässä – ja silloinkin selvittiin säikähdyksellä.

STT

Kuvat:

2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Kuski
6 kuukautta sitten

Meillä ammattiliikenteessä olevilta kuljettajilta vaaditaan nykyään ammattipätevyyskortin suorittaminen ja tärkeimpänä osana on ennakoiva ajo.

Kyllä se on kuljettaja, joka on vastuussa. Kuljettajan tehtävä on seurata liikennettä, olosuhteita ja ennakoitava muutokset, ne yllättävätkin.

Putolan pysäkiltä
6 kuukautta sitten

Iltalehden mukaan nopeudet olivat rampille tullessa 89, bussikaistalle siirryttäessä 78 (jolloin peli oli jo menetetty) ja hiukan ennen ulosajoa 52 km/h. Aika moni bussi on selvinnyt siitä samana päivänä, mutta onhan siinä tien hoitokin jäänyt tekemättä.