”Minua ketuttaa ihmisten välinpitämättömyys” – Tolpassa roikkuvat lämmitysjohdot ovat lumisateella entistä suurempi riski

4
Kun lämmityslaitteen johto ei ole käytössä, se pitäisi ottaa irti tolpasta. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Ikkunasta näkyy parkkipaikka, jossa suurimmassa osassa lämmitystolppia roikkuu johto.

Näin kuvailee kodistaan avautuvaa maisemaa salolaisnainen, joka on huolissaan tolpissa kiinni olevista autojen lämmityslaitteiden johdoista. Hän ei halua nostaa asiaan esiin omalla nimellään, mutta toivoo ihmisten pohtivan käytöstään.

– Se on hengenvaarallista jättää johdot kiinni. Ei olisi iso vaiva ottaa johtoa irti. Minua ketuttaa ihmisten välinpitämättömyys, nainen sanoo.

Huoli on tuttu Tukesin ylitarkastaja Erja Hägertille. Hän työskentelee sähkölaitteiden turvallisuuden parissa.

– Siinä on sähköiskun vaara, kun jättää johdon kiinni. Ne pitää tietysti ottaa pois pistorasioista.

Hägert muistuttaa, että lumisena talvena johdot saattavat myös jäädä lumen alle. Lunta auraavien voi olla vaikea nähdä johtoja.

– Kun ajetaan lunta, johto voi vaurioitua.

Vaurioitunut sähkölaite on puolestaan vielä suurempi riski kuin ehjä laite.

Lämmitystolppaa käyttävät säätävät usein lämmitysajan ajastimella, jolloin virta on päällä vain tietyn ajan.

– Tähän ihmiset tietysti vetoavat, että eihän siinä roikkuvassa johdossa ole sähköjä. Mutta onhan siinä riski, että laite voi vioittua.

Taloyhtiöillä on usein omat sääntönsä lämmitystolppien käytöstä.

Isännöitsijä Kirsi Mäkinen OP-Isännöinnistä sanoo, että hänellä on tapana viedä lämmityskaudella taloyhtiön ilmoitustaululle tai ulko-oveen kirjallinen ohjeistus asiasta.

– Joskus joku on valittanut roikkuvista johdoista, mutta se ei ole iso ongelma ainakaan minun taloissani. Ehkä tiedotus on mennyt perille, sanoo Mäkinen.

Asukkaiden käytös vaikuttaa vaihtelevan paljon taloyhtiöittäin, arvioi isännöitsijä Satu Järvinen SP-Isäinnöintipalvelusta.

– Toisissa taloissa asiasta ei juurikaan välitetä, ja toisissa ollaan erityisen tarkkoja. Luulen, että hällä väliä -asennetta on enemmän kohteissa, joissa on paljon vuokra-asuntoja. Ei tämä mikään iso ongelma ole, sanoo Järvinen.

Järvisen kokemus on, että suurin osa nappaa johdon irti lähtiessään liikenteeseen – eikä pelkästään turvallisuuden takia.

– Kun on tätä ilmiötä, että kaikki lähtee mitä irti saadaan, niin ehkä ihmiset senkin takia irrottelevat johtoja, ettei viitsi joka viikko uuttakaan ostaa.

Näin Tukes ohjeistaa

  • Auton liitäntäkaapeli on aina irrotettava käytön jälkeen pistorasiasta, ja lämmityspistorasiakotelon kansi on pidettävä suljettuna.
  • Vapaana roikkuva liitäntäkaapeli on vaarana esimerkiksi leikkiville lapsille tai kotieläimille.
  • Liitäntäkaapeli voi pahimmillaan rikkoutua vaaralliseen kuntoon, jos paikoitusalueen lumen luonti on koneellista.
  • Avoimeksi jätetty pistorasiakotelon kansi mahdollistaa kosteuden ja lumen tunkeutumisen kotelon sisälle. Lisäksi avoin kotelo on altis ilkivallalle.
  • Liitäntäkaapelin pistotulpan, kaapelin ja pistokkeen kunto on hyvä tarkistaa tai tarkistuttaa riittävän usein. Auton puskurissa olevan kojevastakkeen, johon liitäntäkaapeli kytketään, kunto kannattaa liitäntäkaapelin kiinnittämisen yhteydessä tarkastaa.
  • Auton liitäntäkaapelin saa kytkeä vain suojamaadoitettuun ns. suojakosketinpistorasiaan. Jatkojohtoa ei pidä käyttää, koska ne eivät yleensä ole lapsisuojattuja ja ne joutuvat helposti maahan, jossa ovat alttiina lialle, vedelle ja lumelle.
  • Lähde: Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes
4 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Lämmitin
4 kuukautta sitten

99 prosenttia noista on ajastimen takana, että kyllä noissa vaara on aika kaukana.

Olli
4 kuukautta sitten

Ovat varmaan irrotettavaa mallia. Omani on, eikä roiku tolpassa turhaan.

Parempaa suunnittelua
4 kuukautta sitten
Reply to  Olli

Lämmitystolppapiharasian voisi suunnitella niin, että virtakaapeli mahtuu kiepille lukittavan kannen alle. Lumi ja sadevesi ovat puhtaana eristettä, joten tuskin siitä sen suurempaa vaaraa.

Keijo K
4 kuukautta sitten

Mahtuu tuohonkin kaappiin sisään, jos vaan viitsii sen tehdä.