Rantaradan varrelta poistetaan puustoa – hakkuut Kiskonjoen ja Salon välisellä osuudella alkavat keväällä

1
Rautatien molemmin puolin on 30 metrin suoja-alue. Kuva: Kunnallislehti arkisto/Perttu Hemminki

Väylävirasto toteuttaa rautatien suoja-alueiden hakkuita tänä vuonna eri puolilla Suomea.
Rantaradalla Salossa työt alkavat keväällä, kun Kiskonjoen ja Salon välillä käydään ratalinjaa lävitse noin 30 kilometrin matkalta.
Maankäytöstä vastaava rataisännöitsijä Kai Grönqvist kertoo, että urakka on parhaillaan kilpailutuksessa.
– Työt käynnistyvät todennäköisesti huhtikuussa.
Maanomistajia on jo tiedotettu asiasta, ja heitä tullaan informoimaan vielä uudelleen ennen töiden alkua.
Kun yksityisen maanomistajan alueella tehdään hakkuita rautatien turvallisuuden vuoksi, maanomistajalle korvataan puuston hinta.

Kuva: Väylä

Rautatien molemmin puolin on 30 metrin suoja-alue, jolla puusto tai kasvillisuus pidetään matalana. Tarkoituksena on estää junaliikenteen häiriöitä.
– Yksikin puu langalla tekee pitkän katkon, sanoo Grönqvist.
Kuun vaihteen myräkät aiheuttivat hiljattain yksittäisen ongelmatilanteen Paimiossa, kun märkä lumi taivutti puun radan ylle.
Puuston poistoa tehdään kesästä alkaen myös Salon ja Turun välillä.

1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Tarkkailija A
9 kuukautta sitten

Aika erikoista, että hakkuut toteutetaan nimenomaan keväällä ja kesällä. Myös metsänhakkuita tulee välttää pesimisaikana.
Luonnonsuojelulaki kieltää pesien ja munien vahingoittamisen ja siirtämisen sekä lintujen tahallisen häiritsemisen pesimisaikana.