Salo voi tarjota tilaa Postin logistiikkakeskukselle – vielä ei tiedetä, millainen tontti ja montako hehtaaria on haussa

6
Posti-konserni suunnittelee uuden logistiikkakeskuksen rakentamista Etelä-Suomeen. Yli sadan miljoonan euron investointisuunnitelma liittyy verkkokauppamarkkinoiden kasvuun. Kuva: SSS/Marko Mattila

Nimimerkki Rekkamies evp totesi Salon Seudun Sanomien tekstiviestipalstalla keskiviikkona, että päättäjien kannattaisi keskittää huomio Postin logistiikkakeskuksen saamiseksi Salon seudulle.
– Totta kai asiaa on mietitty, Salon kaupunkikehitysjohtaja Mika Mannervesi toteaa.
– Paikkaa tarjotaan, kunhan saadaan tietää, millaista tonttia ja montako hehtaaria Posti tarvitsee. Vielä emme tiedä, olisiko meillä tarjota sopivaa paikkaa.
Mannervesi sanoo, että kaupungin kannattaa aina tarjota maata sijoituspaikkaa etsiville yrityksille, jos vain mahdollista.
– Vaikkei valinta osuisikaan Saloon, saamme kuitenkin palautetta siitä, millaista tarjontamme on yritysten tarpeisiin nähden. Seuraamme nyt tilannetta ja katsomme mielenkiinnolla, mitä tapahtuu.
Salon kaupungilla on yritystontteja kaavoitettuna Korvenmäen jätekeskuksen naapuriin Metsäjaanun alueelle ja Riikin alueelle Halikkoon sekä Muurlan, Perniön ja Suomusjärven yritysalueille. Näiden lisäksi on tarjolla yksittäisiä tontteja Perttelin Hähkänällä ja Kiikalassa.

Kuva: SSS/Marko Mattila

Ainakin raskaan kaluston tarpeisiin tasamaa saattaisi olla parempi kuin korkeuseroja sisältävä teollisuusalue. Mika Mannervesi toteaa, että korkeuseroista selviää rahalla.
– Esimerkiksi Naantalin satamaan menevä Vuorelantie on ollut yhtä kallioista kuin Riikin teollisuusalue, mutta vuosien saatossa sitä on louhittu tasaiseksi. Rahaahan siihen menee ja aikaa kuluu.
Salon kaupunkikehityslautakunta käsittelee Halikossa sijaitsevan Riikin teollisuusalueen laajennusta koskevaa asemakaavaehdotusta ensi viikolla. Alue on suunniteltu tilaa vaativan teollisuuden ja varastoinnin sekä hyviä maantieliikenneyhteyksiä tarvitsevien toimintojen tarpeisiin.
Posti suunnittelee yli 100 miljoonan euron investointia uuteen logistiikkakeskukseen, joka aloittaisi toimintansa aikaisintaan tämän vuosikymmenen jälkimmäisellä puoliskolla. Suunnitelma liittyy ennakoituun verkkokauppamarkkinan kasvuun: sen arvioidaan kaksinkertaistuvan Suomessa vuosikymmenen loppuun mennessä.
Posti kartoittaa rakennushankkeesta kiinnostuneita Etelä-Suomen kuntia ja kaupunkeja. Rakennuspaikan valintaan vaikuttavat keskeinen sijainti niin henkilöstön saatavuuden ja työmatkojen kuin logistiikkaratkaisujen kannalta, maa-alueen saatavuus, hinta sekä Postin kestävän kehityksen tavoitteiden toteutuminen. Suunnittelussa painotetaan energiatehokkuutta.
Kuva: SSS/Marko Mattila

Postista rakennetaan modernia ja yhä kannattavampaa jakelu- ja logistiikkayhtiötä, jonka kasvun ytimessä ovat paketit. Posti pärjää nykyisillä lajittelukeskuksillaan vielä pitkään, mutta lisäkapasiteetille ja uuden sukupolven teknologialle on selvä tarve. Lopullinen päätös logistiikkakeskuksen rakentamisesta tehdä viimeistään ensi vuonna, kun suunnittelu on edennyt riittävän pitkälle.
Posti on jo aiemmin kertonut yli 100 miljoonan euron investoinnista pakettiautomaattiverkoston kasvattamiseen, digitaalisiin palveluihin sekä lajittelu- ja jakelukapasiteettiin. Lisäksi logistiikkayhtiö Transvalin rakenteilla olevan varaston rakennushankkeeseen käytetään 37 miljoonaa euroa. Varasto valmistuu Sipooseen tämän vuoden aikana.

6 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Keijo K.
7 kuukautta sitten

Eikö muka mootoritien varresta Halikon liittymästä löydy mitään sijoituspaikkaa?

Lukija
7 kuukautta sitten
Reply to  Keijo K.

Ei sen moottoritien vierusta tarvitse olla. On olemassa muitakin paikkoja, missä voisi olla vaatimukset täyttävä tontti olla.
Herätys tähän päivään.

Kehitysehdotus
7 kuukautta sitten
Reply to  Keijo K.

Halikon liittymässä on maatilan talouskeskus tähän tarkoitukseen parhaalla paikalla. On pelkkä neuvottelukysymys vaikka koko tilan maiden ostaminen tonttimaiksi, kuten tien toisella puolen on jo tehty.

Hyperloop, all over again?
7 kuukautta sitten

Tässä varmaan sama juttu kuin Hyperloop-putkessa, kaupunki voi luvata yksityisen maita yrityksen käyttöön.
Ei taida Salolla olla tuollaista tasaista, yhtenäistä palstaa?

Salo kartalle
7 kuukautta sitten

Salo lupaa ja haluaa, vaikka ei edes paikasta tietoa vielä. Ehdotankin, että läheltä moottoritietä ja liittymäramppeja se paikka olisi oltava.
Eli Suomusjärvi, Muurla, Halikko voisivat olla sopivia, ehkä Piihovinkin liittymä, lähellä laajat peltoalueet.

Muurlalainen
7 kuukautta sitten
Reply to  Salo kartalle

Eikö Piihovin paras alue ole varattu citymarketille ja jollekin kalustekauppiaalle jo vuosia sitten.