Salon Hair mullisti salolaisen parturialan 50 vuotta sitten – Helsingistä napattu innovaatio sai kilpailijat seuraamaan vikkelästi perässä

0
Maarit Lehtonen on toiminut Salon Hair -parturin yrittäjänä 50 vuotta. Nykyisin hän työskentelee kolmena päivänä viikossa. Hänen lisäkseen parturissa on kaksi tuolivuokralaista. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Kun salolainen Maarit Lehtonen oli 17-vuotias, hän teki rohkean tempun ystävänsä Anne Öbergin kanssa.
Kaksikko avasi helmikuussa 1972 Salon Hair -nimellä toimivan parturin Katrineholminkadulle.
Öberg oli jo ehtinyt olla Helsingissä töissä, ja hän toi sieltä mukanaan idean: Salon Hair hankkisi puhelimen ja ajanvarauskirjan.
– Me olimme Salon ensimmäinen puhelinajanvarauksella toimiva parturi. Numeromme oli 3400. Harmaan väriseen puhelimeen vastattiin Salon Hair, sanoo Lehtonen.
Hän täsmentää, että hiusta tarkoittava englanninkielinen sana hair lausuttiin sen suomalaisen kirjoitusasun mukaisesti.
– Samalla tavalla vastaamme edelleen. Nettiajanvarausta meillä ei ole.
Mahdollisuus puhelinajanvaraukseen oli menestys, ja Lehtonen muistelee kilpailijoiden omaksuneen nopeasti saman käytännön. Salon Hair ehti kuitenkin erottautua joukosta.
– Juuri tiistaina minulla oli asiakas, joka on käynyt alusta lähtien. Hän on nykyisin eläkeläinen. Hän jutteli tulleensa meille alun perin sen takia, että hänelle oli sanottu Salostakin löytyvän parturin, jossa on puhelinajanvaraus.
Maarit Lehtonen kertoo, että hänellä on useita asiakkaita, jotka ovat käyneet kammattavana jo 50 vuoden ajan. Asiakaskunnasta löytyy myös perheitä, jotka ovat Salon Hairin asiakkaita kolmessa eri sukupolvessa.
Anne Öberg vaihtoi vihannesalalle parturin ensimmäisellä vuosikymmenellä. Tämän jälkeen parturiliike on ollut kokonaan Lehtosen, ja hänellä on ollut tuolivuokralaisia työkavereina.
1980-luvun alussa liikkeeseen asteli suoraan koulunpenkiltä Sari Vanhanen. Hänen lisäkseen parturissa työskentelee nykyisin Jenna Tolkkinen.

Vuonna 1972 aloittanut Salon Hair oli Salon ensimmäinen parturi, josta pystyi varaamaan ajan puhelimitse. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Kun Salon Hair oli toiminut 33 vuotta Katrineholminkadulla, oli edessä muutto Horninkadulle.
Maarit Lehtonen on edelleen tyytyväinen ratkaisuun.
– Tämä on parempi paikka, ja tähän on helppo tulla. Katrineholminkatu oli vähän ahdas ja kapea.
Lehtonen kertoo, että torin laidalla on etenkin kesäisin hyvää vilskettä. Silloin väkeä käy – puhelinajanvarausmahdollisuudesta huolimatta – ovellakin kyselemässä aikoja.
– Töitä on aina riittänyt, mistä täytyy olla tyytyväinen.
Parturissa on koettu Nokia-vuodet ja korona-ajat. Mikään tilanne tai suhdanne ei ole kuitenkaan tuonut eteen ylitsepääsemätöntä kuoppaa, vaikka välillä juurikasvut ovat olleet pidempiä.
– Hiukset kasvavat aina, eikä parturikäynti ole niin iso investointi, miettii Lehtonen.
Asiakkaat tulevat usein liikkeeseen jokin malli tai väri mielessään.
Maarit Lehtonen muistelee, että parturin alkutaipaleella miesten hiusmuoti oli pidempää kuin nykyisin. Aluksi liikkeen kaikki asiakkaat olivat miehiä.
– Föönaaminen oli silloin uutta, ja miestenkin hiuksia föönattiin ja latvoja taivutettiin.
Sari Vanhanen nostaa menneiden vuosikymmenten hiusilmiöiden ykköseksi 1990-luvun ”Rachel-tukan”. Voimakkaasti kerrostetun hiusmallin teki tunnetuksi Frendit-sarjassa näytellyt Jennifer Aniston. ”Rachel-tukasta” tuli maailmanlaajuinen ilmiö. Englanniksi mallia kutsuttiin nimellä The Rachel.
– Se oli uutta, kun hiusta rikottiin niin paljon, sanoo Vanhanen.
Aiemmin asiakkaat näyttivät lehdistä hiusmalleja, mutta nykyisin moni esittelee sosiaalisesta mediasta löytyneitä kuvia. Myös televisiosarjat toimivat edelleen inspiraationa.
– Yksi asiakas juuri jutteli Hiljainen todistaja -sarjan henkilöhahmon hiusmallista, mutta en ole katsonut sitä, sanoo Vanhanen.
Salon Hairin erikoisuus on pesupaikka, joka löytyy erikseen jokaisen työpisteen yhteydestä. Asiakkaan ei tarvitse kävellä erilliselle pesupaikalle, vaan siirtyminen onnistuu tuolia kääntämällä. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Ajanvarauskäytännöt ja hiustrendit muuttuvat vuosikymmenten mukana, mutta joihinkin ilmiöihin kampaamoissa törmätään päivästä ja vuodesta toiseen.
Maarit Lehtonen sanoo, että puheenaiheiden ykkönen on aina ollut sairaudet.
– Mikä siinä onkin, että niistä jutellaan niin paljon, miettii Lehtonen.
Ja kun asiakas istahtaa tuoliin, lehtitoive on usein sama: Seiska. Välillä lehteä suorastaan jonotetaan, kun paikalla on monta asiakasta.
Asiakkaat sanovat usein samat saatesanat Suomen ykkösjuorulehteen tarttuessaan:
– En halua tilata tätä kotiin, mutta voin täällä selata, sanoo Maarit Lehtonen ja hymyilee päälle.