Vesi ja loska valtasivat Salon kadut, ja sadevesikaivojen sulatus vie päiviä – ”Koko kalusto on liikkeellä ja parhaamme yritämme”

21
Henri Tiainen avasi sadevesikaivon Hämmäistenkadulla Jorma Lehden portin pielessä. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Umpijäässä olevien sadevesikaivojen sulattaminen kestää Salossa päiviä. Kadut ovat paikoitellen muuttuneet järviksi, sillä sadevesi ja sulava lumi eivät pääse poistumaan normaaleja reittejä.

Järvien lisäksi osa asuntokaduista on upottavan sohjon peitossa ja kevyen liikenteen väylät muistuttavat luistiratoja. Niinpä maanantaiaamu Salon kaupunkikehityspalveluissa alkoi tauottomalla puhelinten soimisella.

– Koko kalusto on liikkeellä ja parhaamme yritämme. Ongelma on, että on ollut isoja lumisateita, eikä ole riittävästi kalustoa hoitamaan sitä. Jos käytössä olisi kaksinkertainen kalusto, tilanne olisi toinen, kaupungininsinööri Petri Virtanen kuvaa tilannetta.

Sulatuskaluston lisäksi liikkeellä on hiekoituskalusto sekä kolme tiehöylää, joista yksi ajaa Salossa, yksi Halikossa ja yksi Muurlan, Perttelin ja Perniön alueella.

– Olen ylpeä koko porukasta. Töitä tehdän tilanteen mukaan ja jos tarvetta on, jäädään pitempään.

Sadevesikaivojen kannet ovat tänä talvena jääneet pahasti tamppaantunen ja jäätyneen lumen alle. Kaivon kannen pitäminen puhtaana lumesta voi kuulua myös yksityiselle kiinteistönomistajalle, mutta kaivon avaaminen on kaupungin tehtävä.

– Kaupungin nettisivuilla kerrotaan, minkälaisten kaivojen kannen puhdistaminen kuuluu kiinteistöille, Virtanen vinkkaa.

Hän on harmissaan kaupunkilaisten antamasta aiheettomasta palautteesta.

– Saamme palautetta valtion teiden hoidosta ja saamme palautetta jalkakäytävien hoidosta, vaikka keskustan alueella jalkakäytävät ovat kiinteistön omistajan vastuulla.

Sulattajat etenevät soittojärjestyksessä

Henri Tiainen tekee pitkää päivää.

Hämmäistenkadulla asuva Jorma Lehti soitti maanantaiaamuna yhdeksän paikkeilla kaupungille ja ilmoitti omakotitalon portin pielessä jäässä olevasta sadevesikaivosta. Apu tuli jo ennen kymmentä, kun yrittäjä Henri Tiainen Salon Imuautoista saapui paikalle.

Lehti oli ehtinyt hakata kangella paksun jään pois kaivon kannen päältä niin, että sulattaminen kuumalla höyryllä ja vedellä pääsi heti alkamaan.

– Jos pelkkä kaivo on jäässä, tämä on 10 minuutin homma, mutta jos runkolinjaan lähtevä putki on jäässä, voi mennä tuntikin, Tiainen toteaa.

Työpäivä oli alkanut puoli seitsemältä ja hän ounasteli sen venyvän ainakin iltakahdeksaan. Samoissa töissä oli myös yrityksen toinen auto.

– Etenemme soittojärjestyksessä. Toisinaan joku soittaa puolen tunnin päästä uudelleen ja ihmettelee, emmekö tulekaan, hän naurahtaa.

Katualueiden sadevesikaivojen sulatuksen lisäksi apua odotettiin usean taloyhtiön pihalle.

– Teillä menee koko viikko tässä, Lehti ennustaa.

– Pahalta näyttää, Tiainen myönsi ja kuvaa tilannetta pieneksi katastrofiksi.

Lisää sateita on luvassa koko alkuviikoksi.

Jorma Lehdelle tilanne kotiportilla on lähes jokatalvinen. Kaivo on niin matala, että se jäätyy herkästi.

Omakotitalon kellarissa sijaitsevaan autotalliin vesi on valunut pari kertaa siitä huolimatta, että autotallin edessäkin on sadevesikaivo.

Kaiken kaikkiaan Lehti on tyytyväinen katujen ja jalkakäytävien kunnossapitoon. Hämmäistenkadulla on käynyt tiehöylä ja hiekoittaja. Pahkavuoren kevyen liikenteen väylillä hän on pystynyt liikkumaan piikkikenkien turvin.

– Ääri-ilmiöt lisääntyvät, tähän pitää sopeutua. Uutisissa kerrottiin, että Espanjassa ja Portugalissa on kova kuivuus, vaikka siellä tarvittaisiin vettä sadon kasvattamiseen. Ei mene tasan, Lehti pudistelee päätään.

Helsingintien ja Varssillankadun risteys lainehti maanantaina aamupäivällä. Kuva: SSS/Minna Määttänen
21 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Keijo K.
4 kuukautta sitten

Jotenkin tuntuu, että ihmisistä on tullut ajan myötä aivottomia, kädettömiä olioita. Ennen tilanteen eskaloitumista lähes tulvaksi ihminen ei pysty ajattelemaan, että elämme Pohjolassa.

Miksi pitää odottaa, kunnes saadaan tilanne näyttämään tältä? Olisihan niitä kaivoja voinut availla jo pakkasillakin.

Marko
4 kuukautta sitten
Reply to  Keijo K.

Kaupungin tyyli, säästetään ja säästetään, kunnes kaikki säästyneet rahat menevät säästöjen aiheuttaman työvelan korjaamiseen.

Keijo K.
4 kuukautta sitten
Reply to  Marko

Niinhän sitä on sanottukin, että miksi tehdä tänään sitä, minkä voi huomenna teettää toisella. Sitäkö tämä on?

Urpo
4 kuukautta sitten
Reply to  Keijo K.

Ei, vaan sitä, että jälkiviisautta porukalla kyllä riittää.

Mikä huuto olisikaan ollut, jos kuivalla pakkaskaudella olisi kaivoja sulateltu ja nopeaa lauhtumista ja vesisadetta ei olisikaan tullut. Montako kaivoa silloin olisi käyty turhaan avaamassa.

Pari hassua lätäkköä teitä siellä kaupungissa oikeasti haittaa? Eilen ajoin keskustan läpi, eikä ollut iso vaiva hidastaa noissa kohdissa. Muutenhan tiet olisikin moitteettomassa kunnossa, vain asfaltin syöpyminen alkaa aiheuttaa korjaustarvetta. Mutta tämä ei liity lätäköitymiseen millään tavalla.

Salon kokoisessa kaupungissa tukossa olevien kaivojen avaaminen ei enää kauan kestä, joten en nyt oikein ymmärrä valitustanne.

Marko
4 kuukautta sitten
Reply to  Urpo

Kaikilla ei ole autoa ja kaikki eivät varmasti asu siinä keskustassa, missä on pari lätäkköä. Kävele kaupungin läpi mikäli pystyt ja kommentoi sitten uudestaan.

Urpo
4 kuukautta sitten
Reply to  Marko

Ei ongelmaa, kengät kelin mukaan. Ongelma olisi todellinen, jos tilanne jatkuisi viikkoja. Nyt puhutaan muutamien päivien mittaisesta jaksosta.

Toki seuraavaksi otat puheeksi esteettömyysvaatimukset. Onkin hienoa havaita, että kaikki täällä valittajat ovat huolissaan esteettömyysvaatimuksista riippuvaisten kulkemisesta, ei omasta mukavuudestaan.

Tammisiltalainen
4 kuukautta sitten
Reply to  Urpo

Urpoilet kyllä nyt ihan omaa jälkiviisauttasi. Ei lammikoiden läpi reittiä etsivää jalankulkijaa kiinnosta, miten sinä olet päässyt autolla keskustan läpi.

Huomaan näkökulman kääntämisesi, olet poliitikkoainesta. Poliitikon tapahtumahorisontti on noin viikko. Virkamiehellä omaa ei ole, vaan peesaavat poliitikkoja. Alueen asukkailla tapahtumahorisontti saattaa olla vuosikymmenien mittainen ”tuo sadevesikaivo jäätyi 2017, 2006, 1999, ja aina kahlattiin pois omalta pihalta”.

Mä vaan
4 kuukautta sitten
Reply to  Keijo K.

Ojia on kaivettu muutamaan kertaan auki jo Halikon puolella ainakin. Tuppaavat jäätymään uudestaan, kun pakastaa.

Tienvarsien lumipenkkoja olisi voitu tuuppia kyllä pidemmälle penkkojen puolelle. Ehkä jouduttaisi sulamista, eivätkä blokkaisi paikoilleen jäätymällä niin paljoa sulaveden valumista ojiin.

Make
4 kuukautta sitten
Reply to  Mä vaan

Samaten niitä on keskustan alueellakin availtu, mutta ovat taas ummessa. Asuinkatuja ei aurata kovinkaan usein, vaan lumi tamppaantuu auton renkaiden alla tiiviiksi ennen kuin on velvoitettu auraamaan. Sitten paikalle saavutaan aivan liian kevyellä kalustolla, joka ei pysty poistamaaan enää lunta pohjaa myöten, vaan aura pomppii tampatun lumen päällä.

Tällä hetkellä on paikoitellen 20 cm jäätä asvaltin ja kaivojen päällä.

Mä vaan
4 kuukautta sitten
Reply to  Make

Eli osin seurausta puutteellisesta auraamisestako?

Ylen sivuilla oli jo mainittu, että erään urakoitsijan polttoainelasku auraamisesta on noussut huimasti. Olisiko sama vaikuttamassa myös Salon seudun aurauskaluston liikkuvuuteen?

Urakoitsijat ovat sätkynukkeja
4 kuukautta sitten
Reply to  Mä vaan

Auraajilla on yleensä pomo, joka määrittää, koska aurataan. Eli vaikka auraajalla olisi ns. maalaisjärki, niin päivystäjältä se puuttuu. Sinne tien päälle ei mennä, ennen kuin on lupa. Kannattaa olla ylempään tahoon yhteydessä ja haukkua niitä, jätetään urakoitsijat rauhaan.

Yksi kysymys
4 kuukautta sitten

Korvaako kaupunki, jos sulamisvedet valuvat kadulta kellariin sen takia, että katuviemärien ritiläkannet ovat jäätyneet umpeen?

Kotivakuutus ei korvaa silloin, kun sulamisvesi virtaa sisään kiinteistön ulkopuolelta.

Marko
4 kuukautta sitten
Reply to  Yksi kysymys

Ota kanki käteen ja mene avaamaan se kaivo. Voi kai sitä itse vähän avittaa?

Make
4 kuukautta sitten
Reply to  Marko

Sitäkö tässä kysyttiin? Entä jos on poissa kotoa?

Olli
4 kuukautta sitten
Reply to  Marko

Tein juurikin niin, kaivonkansi löytyi, sain ritilän välit auki. Vesi ei mennyt, vaan jää syvemmällä kaivossa. Mitä nyt kuuluu tehdä? Kiehuvaa vettä en vie.

Laitakaupungin likka
4 kuukautta sitten
Reply to  Olli

Laita merisuolaa perään, johan jäät sulavat. Eikä maksa paljon suolapaketti.

Olli
4 kuukautta sitten

En taida laittaa, kaupungin sadevesiviemäri. Otan kanootin talvisäilöstä, kiitos kuitenkin vinkistä.

Huolestunut veronmaksaja
4 kuukautta sitten
Reply to  Yksi kysymys

Jos kaivon ritilä on auki, sen jälkeen, jos vesi ei imeydy kaivoon, niin murhe on Salon kaupungin. Ei muuta kuin soitto kaupungille. Kaupungin edustaja sanoo kirjoituksessa, että parhaamme teemme. Kysymys kuuluu, että miksi ei tehty parasta silloin kuin olisi pitänyt aurata kadut eikä vaan tallata lumet piukkaan.

Näitä tapauksia on useita tänä talvena, kun kadut olisi kuulunut aurata. Jos näin olisi tehty, niin kyseinen vesimurhe olisi huomattavasti pienempi. Kunnossapidon päättäjien olisi syytä katsoa peiliin.

Olli
4 kuukautta sitten

Saattaa syynä olla syksyn lehdet, jotka jäivät siivoamatta. Kadun varrella kaupungin istuttamia koivuja noin 50 – 60 kpl, ovat muuten aika isoja. Otan kanootin, niin kuin edellisessä vastauksessa kerroin.

Vesipula
4 kuukautta sitten

Sote-puolue on kaupungissa vienyt teknisen sektorin rahat. Mitään ei ole saanut rakentaa tai hankkia, kaikki on kuulemma pois aina vanhustenhoidosta. Siksi esimerkiksi vesihuoltoverkko on täynnä vuotoja.

Allan
4 kuukautta sitten
Reply to  Vesipula

”Siksi esimerkiksi vesihuoltoverkko on täynnä vuotoja.” Milloin Salon veden rahat on käytetty sote-puolelle?

No, ensi vuonna tämä ongelma on poistunut ja rahaa pitäisi jäädä yllin kyllin tuolla logiikalla.