Sähköautojen hinnat laskevat bensa-autojen tasolle ennen vuosikymmenen loppua, ennakoi Autoalan Keskusliitto

4
Hybridien myynti tulee laskemaan 2030-luvulla, ennakoi Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Sähköautoilun ympärillä porisevasta pöhinästä voisi päätellä, että Suomen maantiet ovat väärällään patterivoimalla kulkevia nelipyöräisiä.
Vaan eivät ole – ainakaan vielä.
Tällä hetkellä Suomeen on rekisteröitynä vain 20 000 täyssähköautoa sekä 80 000 ladattavaa hybridiautoa. Perinteisten polttomoottoriautojen kappalemäärät lasketaan edelleen miljoonissa. Keskimääräinen suomalainen auto on 12,5 vuoden ikäinen ja arvoltaan seitsemisen tuhatta euroa.
Korkea hankintahinta onkin sähköautojen yleistymisen suurin hidaste. Ladattavan täyssähköauton hinnat kipuavat tyypillisesti 40 000 euroon ja niin kutsutussa premium-luokassa vielä reippaasti siitäkin yli. Todellista patteriautoilun juhlaa pääsee kokemaan, kun lyö pöytään ronskit satatonnia.
Tilanne kuitenkin muuttuu nopeasti, sillä akkuteknologian kehitys ja tuotantokustannusten lasku tasaavat sähköautojen ja polttomoottoriautojen hankintahinnat noin vuonna 2028, ennustaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.
Siitä muutama vuosi eteenpäin ja uudet sähköautot ovat jo edullisempia kuin vastaavat bensiinikäyttöiset menopelit.
– Laskelmiemme mukaan vuonna 2030 Suomessa on 650 000–700 000 ladattavaa autoa. Polttomoottoriautoja on edelleen liikenteessä noin kaksi miljoonaa kappaletta, sanoo Rissa.
Tällä hetkellä markkinoilla on monenlaisia hybridiautoja, joissa sähkömoottori keventää polttomoottorin taakkaa ja laskee kulutusta sekä päästöjä. On kevythybridiä ja ladattavaa hybridiä ja niiden lisäksi vielä niin kutsuttua täyshybridiä, joka lataa akkunsa itse.
Puhuminen hybrideistä yhtenä ryhmänä on harhaanjohtavaa, sillä teknologiat ovat erilaisia ja kulutuslukemat vaihtelevat eri tekniikoiden ja automallien välillä suuresti.
Juuri tällä hetkellä Suomessa juhlivat töpseliladattavat autot eli ”plugarit”, joiden ostaja saa merkittävän verohyödyn verrattuna samanlaiseen polttomoottorilla kulkevaan malliversioon.
Pekka Rissa kuitenkin uskoo, että kaikentyyppiset hybridiautot edustavat vain siirtymävaiheen teknologiaa matkalla kohti täysin sähköistä autoilua:
– Hybridien myynti tulee laskemaan 2030-luvulla. Energiatehokkuuden näkökulmasta täyssähköauto on ylivoimainen polttomoottoriautoihin verrattuna.
– Noin vuoden 2030 paikkeilla tullaan olemaan perusbensiiniautojen myynnin kohdalla aika loppusuoralla. Siinä vaiheessa uusien täyssähköautojen myyntihinnat ovat jo edullisempia kuin bensiiniautojen, Pekka Rissa arvioi.
Vaikka uusien polttomoottoriautojen myynti lähitulevaisuudessa hyytyy kuin vanhanaikaiset dieselit paukkupakkasilla, hautajaiskahveja ei kannata vielä ryhtyä keittelemään. Pekka Rissa uskoo, että käytetyille polttomoottoriautoille on etenkin Suomessa kysyntää ja markkinoita vielä kauan senkin jälkeen, kun uusien myynti päättyy.
EU:n tavoitteena on nostaa CO2-raja-arvoja vuonna 2035 niin tiukaksi, ettei autotehtaiden ole enää järkevää valmistaa uusia polttomoottoriautoja.
– Vanhat polttomoottoriautot toki vähenevät, mutta tarve niille säilyy etenkin haja-asutusalueilla, joissa ei ole kattavaa sähköautojen latausverkostoa. Veikkaisin myös, että käytetyt polttomoottoriautot säilyttävät tulevaisuudessa hyvin hintansa.

4 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Olli P.
9 kuukautta sitten

Olisiko valistunutta arviota, mitä sähkönhinnalle tulee tapahtumaan?

Epäilijä
9 kuukautta sitten
Reply to  Olli P.

Nousee. Valmistus on niin kallista. Ydinvoimala ei ole halpa rakentaa, kysyä voi vaikka eräältä firmalta, jonka projekti on hieman venynyt.
Raaka-aine maksaa. Eli uraani, koska ympäristö pitää ottaa huomioon. Kaivosalueet ennallistettava, jätevesiä valvottava. Loppusijoituspaikka käytetyille polttoainesauvoille tuskin on sekään ilmainen.
Kaiken suojelun takia uraani on ilmeisesti muuttumassa vihreäksi polttoaineeksi.
Mot. Sähkön hinta nousee.

Öljyntuotanto tuhoaa
9 kuukautta sitten
Reply to  Epäilijä

Öljyntuotanto tuhoaa ympäristön lisäksi ilmakehää.

Olli
9 kuukautta sitten

Akkujen valmistaminen, eikö?