Vettä, sohjoa, jäätä ja reikiä samaan aikaan – ”Palaute on kovaakin ja osa saa sitä henkilökohtaisesti”

17
Mahtinaisentien ali kulkeva kevytväylä jouduttiin sulkemaan tulvan takia tiistaina. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Teiden penkoilta sulanut vesi tulvi ajoväylille ja piti kunnossapitäjät kiireisinä tiistaina. Kiirettä lisäsi se, että samaan aikaan piti poistaa sohjoa ja polannetta sekä hiekoittaa.

Ajoin juuri Perniöstä Kaukurintietä ja se oli hiekoitettu. Nyt ajan Kiskosta Kiikalaan Kurkelantietä, mutta tänne hiekka on vasta tulossa, kuvaili ely-keskuksen maanteiden hoidon projektipäällikkö Petri Suomi tiistaiaamuna kymmenen aikaan.

Suomi sanoo, että pääteiltä seisova vesi oli saatu jo aika hyvin pois. Työtä riitti kuitenkin edelleen.

Ajoväylien lisäksi sulavesi tulvi Salossa ainakin Mahtinaisentien ali kulkevalla kevyenliikenteen väylällä.

– Pyrimme saamaan sen viimeistään keskiviikkoon mennessä kuntoon, kertoi urakoitsija YIT:n työmaapäällikkö Juho Laaksonen tiistaina.

Alikulun pumpuissa on hänen mukaansa ollut ongelmia. Jo tiistain aikana paikalle oli tulossa kaivinkone, jonka oli tarkoitus estää, ettei alikulkuun olisi tulvinut lisää vettä.

Urakoitsijalla riitti tiistain aikaan muutakin kiirettä.

– Parhaillaan poistetaan polanteita ja puhkaistaan tienreunan valleja, Laaksonen kertoi.

Salon, Someron ja Liedon teistä vastaava Suomi sanoo, että koko talvi on ollut erikoinen ja kiireinen. Työntekijöillä on hänen mukaansa työtunnit punaisella, minkä lisäksi joka paikassa pitäisi olla yhtä aikaa.

– Tierumpujen sulatukset alkoivat jo joulukuussa, mutta nyt on maailma vettä täynnä, Suomi kertaa talven kulkua.

Hän sanoo, että teiden penkoilla olevia lumivalleja on yleensä pudotettu vasta keväisin, mutta nyt työhön ei ehditty, kun sulavesi jo alkoi tulvia tielle.

Suomi jatkaa, että alemmalla tieverkostolla ongelmana on samaan aikaan sohjon poisto, rumpujen sulatus ja hiekoitus.

Palautettakin tulee tienkäyttäjän linjalle, sillä joka paikkaan ei ole heti ehditty yhtä aikaa.

– Palaute on kovaakin ja osa saa sitä henkilökohtaisesti, Suomi pahoittelee.

Suomi sanoo, että myös päällysteeseen ilmestyneitä reikiä pitää paikata. Yksi reikäinen kohta on Perniössä kantatie 52:lla liikenneympyrän molemmin puolin.

– Jos on iso reikä, se paikataan heti, hän sanoo.

Ongelmana reikien paikkauksessa on Suomen mukaan se, ettei valumassaa tahdo saada. Tarvitsijoita on muuallakin kuin Salon seudulla.

17 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Työmatkaaja
4 kuukautta sitten

Perniössä tie 52 alkaa olla jo todella vaarallinen! Joka päivä reiät ovat suurempia ja kun osa on veden peitossa, silloin ei tiedä onko veden alla reikää vai ei. Tällä viikolla sentään on tuotu varoitusmerkit ja alennettu nopeusrajoitusta. Tuo tienpätkä alkaa olla jo mahdotonta ajaa osumatta johonkin isoista rei’istä. Ei taida enää pienet valutäytöt reikiin onnistua, kun ovat päässeet niin valtaviksi jo…

Veronmaksaja
4 kuukautta sitten

Kuinkahan ison reiän täytyy olla, jotta se tultaisi paikkaamaan? Kantatie 52 Perniössä alkaa olla yhtä isoa reikää monen sadan metrin matkalta, ja vaaratilanteet ovat lisääntyneet. Näkyy mitä ihmeellisimpiä väistöyrityksiä.

Pölö
4 kuukautta sitten

Ennen vanhaan (TVH-aikaan) kun satoi lunta, niin aurat liikkuivat koko ajan. Nyt kun sataa 48 tuntia putkeen, ja odotetaan sateen loppumista, niin tässä on tulos.

Ennen oli paremmin, säästöt tässäkin takana
4 kuukautta sitten
Reply to  Pölö

Nyt onkin päivystäjä, joka istuu luultavasti ihan eri paikkakunnalla, ja hän päättää, koska saa mennä auraamaan. Eivät urakoitsijat saa käyttää omaa järkeään hommassa, vaan heillä on käskyttäjä.
Aikaisemmin olikin, että urakoitsijat itse päättivät, koska lähtevät ja oli senttimäärät. Nyt näköjään odotetaan, että tie on oikein sotkettu ja sitten vasta aurataan. Näiden päivien aikana ollaan se nähty, kauheat railot ja kuopat tiessä. Ei se enää auta, kun autojen pyöristä tulee pikkuteille suolaa, ja ne syövyttävät jäähän kammottavia reikiä, lisäksi vielä vesisade. Jos pohja olisi kunnossa, näin ei kävisi.

Obelix
4 kuukautta sitten

Kuka kaikki rikkoutuneet iskarit ja koiranluut maksaa, kun väistelemällä joutuu urasta allikkoon?

Järjestelmää kehitettävä
4 kuukautta sitten

Tienhoidon palautteita varten pitäisi olla asiallinen järjestelmä, johon ongelmat voi ilmoittaa kätevästi ja samoin hakea korvauksia niistä vahingoista, jotka johtuvat tienpidon laiminlyönneistä.

Tassu
4 kuukautta sitten

Väylävirastolla on palautekanava ja lisäksi on tienkäyttäjän linja, johon voi soittaa. Kummatkin toimivat hyvin. Niitä ei vaan mainosteta missään kunnolla. Lisäksi kaupungilla on vikailmoitukset – sähköposti niille teille, jotka eivät ole valtion.

Tankkaa kahdella eurolla bensaa ja osu 20cm kuoppaan
4 kuukautta sitten

Teboilin kylmäasemalla Lidlin 110-tien risteyksestä ei sitten kannata ajaa suoraan keskustaan päin Sepänkadulle. Keskellä tietä on järkyttävä jääkuoppa, jota väistämällä osuu järkyttävään teräväreunaiseen kuoppaan. Terveisin sinne meni se rengas ja mahdollisesti iskari.

Keijo K.
4 kuukautta sitten

Kun nykykäytäntöä miettii, tulee vääjäämättä mieleen, miten paljon teiden hoitamattomuuteen vaikuttaa halliinnon pöhöttyminen. Muinoin urakoitsijat hoitivat teiden kunnossapidon, nyt tarvitaan yhtä urakoitsijaa kohti myös yksi hallinnollinen henkilö, joka phjaa urakoitsijan tekemään työtään alenevalla korvauksella.
Voisiko joku esimerkiksi Elystä vastata, miksi noita johtavia virkamiehiä pitää olla yhtä paljon kuin suorittavaa tasoa?

Palkan tähden
4 kuukautta sitten
Reply to  Keijo K.

Näin maallikkona voin vastata. Korkeakoulutettua väkeä on Suomessa nykyään niin paljon suhteessa suorittavaan työvoimaan, että tutkintoja omaaville pyritään järjestämään koulutusta vastaavaa työtä ja palkkaa. Helpoiten se onnistuu perustamalla valtion virkoja.

MDI
4 kuukautta sitten
Reply to  Palkan tähden

Tiedoksesi, että valtion virkamiesten määrä on liki puolittunut vähän yli vuosikymmenessä ja virkamiehiä on nykyään noin 78 000. Kunnissa ei ole tapahtunut samoin, ja kunnissa on työntekijöitä noin 440 000.

Allan
4 kuukautta sitten
Reply to  MDI

”Kunnissa ei ole tapahtunut samoin, ja kunnissa on työntekijöitä noin 440 000.” Kaikki eivät kuitenkaan ole virkasuhteessa viranhaltijoina kunta-alalla. Ylen mukaan vuonna 2014 oli valtion palveluksessa lähes 69 000 virkasuhteista henkilöä.
Jos tietosi ovat oikeat, etkä provosoi, on valtion virkahenkilöiden kokonaismäärä lisääntynyt huomattavasti vuodesta 2014.

MDI
4 kuukautta sitten
Reply to  Allan

Allan, kuten kirjoitin eli kunnissa on työntekijöitä ja viroissa on vain päätöksiä tekevät.
Tilastokeskuksesta löydät oikeat luvut, et Ylestä. Yli vuosikymmen sitten valtiolla oli puolitoistasataatuhatta virkamiestä.

Urpo
4 kuukautta sitten
Reply to  MDI

Ennen ei käytetty yhtä paljon konsultteja kuin nykyään. Minunkin työssäni näkee, miten valtio voisi palkata yhden kaverin avuksi heti 2-3 työntekijää ja lopettaa kansainvälisen suuryrityksen tarjoamien konsulttipalvelujen käyttö. Jostain syystä näin ei tehdä. Syytä en tiedä.
Ei sillä, työkuorma on valtionkin hommissa usein melkoinen. Syynä on kaikenlaisen kohinan lisääntyminen varsinaisen ydintoiminnan ympärillä. Tätä pitäisi karsia, mutta toivottomalta näyttää. Jatkuvasti tulee lisää velvoitteita.

Allan
4 kuukautta sitten
Reply to  Keijo K.

Keijo hyvä, eihän tuo ole vielä kovinkaan paljon. Yksi maatila elättää 10 virkamiestä. Sitä kohti ollaan menossa muissakin toiminnoissa.

Keijo K.
4 kuukautta sitten
Reply to  Allan

Onko EU:lla mitään tekemistä asian suhteen?

MDI
4 kuukautta sitten

Tarkennan vielä, että 1988 valtiolla oli 215 000 työntekijää, 2020 77 151. Näistä noin 40% on turvapuolella, armeija, poliisi, tulli, rajavartijat.
Suomessa on EU-maista vähiten valtion virkamiehiä asukaslukuun suhteutettuna.