Kuuntele videolta, miltä kuulostaa neljän pianistin yhteissoitto – Wiurilan juhlasalissa soi poikkeuksellinen konsertti

0
Salon musiikkiopiston oppilaat Matilda Elo, Siiri Halkilahti ja Unna Heikkilä käyvät kerran viikossa yksityistunneilla, minkä lisäksi kalentereihin sovitetaan yhteisiä soittoharjoituksia. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Salossa järjestetään maaliskuun viimeisenä lauantaina pianokonsertti, jollaisia on tarjolla harvoin.

Pianokimara-tapahtumassa kuullaan usealle pianistille sävellettyä ja sovitettua musiikkia, ja kaikissa esityksissä samaa kappaletta soitetaan vähintään nelikätisesti. Enimmillään yhden teoksen tulkinnasta vastaa yhtäaikaisesti neljä soittajaa eli koskettimilla liikkuu kahdeksan kättä.

– Ei tällaisia konsertteja ole juurikaan koko Suomessa järjestetty, mutta ehkä ne ovat nyt hieman lisääntymässä, sanoo Salon musiikkiopistossa työskentelevä pianonsoiton opettaja Angela Saarinen.

Angela Saarinen pitää yhteissoittoa hyvänä lisänä soittoharrastukseen. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Useamman soittajan yhteissoitto vaatii saumatonta tiimityötä, jotta rytmi pysyy kaikilla samana.

– On laskettava tarkasti, sanoo Siiri Halkilahti.

– Ja pitää osata lukea toista, lisää Unna Heikkilä.

Matilda Elo kertoo, että yhteissoitossa voidaan hyödyntää myös käsimerkkejä, jotka auttavat pysymään yhteisessä rytmissä.

Halkilahti, Heikkilä, Elo sekä Vappu Kaarlola esittävät konsertissa William Gillockin säveltämän Champagne Toccatan. Teos soi neljän soittajan ja kahden pianon voimin.

Osa monikätisistä pianosovituksista on tehty siten, että jopa kaikki neljä soittajaa istuvat saman pianon ääreen. Jaloilla painettavia pedaaleja käyttää soittaja, jolle se on helpointa. Ahtaus tuo omat haasteensa soittamiseen.

– Nuottien sijoittelukin pitää miettiä todella tarkasti, sanoo Angela Saarinen.

Unna Heikkilä (edessä), Siiri Halkilahti ja Matilda Elo esiintyvät yhdessä Wiurilassa järjestettävässä konsertissa. Kahdeksankätisen teoksen neljäs soittaja on Vappu Kaarlola. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Pianonsoitto on yleensä soololaji, joka sisältää paljon yksinäistä puurtamista.

Angela Saarinen teki yhdessä Leena Tammiston kanssa vuonna 2018 monikätisestä pianonsoitosta opinnäytetyön. Työhön kuului Salon musiikkiopistossa tehty oppilasprojekti, jossa lasten ja nuorten yhteissoittoa lisättiin.

Tulokset olivat rohkaisevia. Saarinen sanoo, että yhteissoitto tuo pianoharrastukseen elementtejä, jotka ovat tuttuja esimerkiksi joukkuelajeista.

– Yhteissoitossa on vertaisryhmä ja saa soittaa ystävien kanssa. Soittamalla yhdessä saa myös uusia ystäviä.

Saarinen arvioi, että yhteissoitto lisää myös harjoittelumotivaatiota, koska jokaisen soittajan täytyy hallita oma tonttinsa. Ryhmästä saa myös voimaa konserttitilanteissa.

– Jännittäminen helpottaa, kun ollaan yhdessä.

Pianokimara-tapahtuman järjestää Salon musiikkiopiston kanssa yhteistyössä Pianoaura ry, joka on Varsinais-Suomessa toimiva pianistien ja pianopedagogien yhdistys. Angela Saarinen kuuluu yhdistyksen hallitukseen.

Salon musiikkiopiston oppilaiden lisäksi tapahtumassa soittaa Turun Taideakatemian ja konservatorion sekä Loimaan seudun musiikkiopiston oppilaita. Esiintyjiä on kaikkiaan noin 50, ja ikähaitari yltää 8-vuotiaista parikymppisiin. Flyygelit Wiurilaan toimittaa Pianokartano.

Vanhimmat esiintyjät ovat jo ammattilaistason muusikoita.

– Se on tosi tärkeää pienille harrastajille, että he pääsevät kuulemaan sellaista soittoa.

Tapahtuma koostuu kahdesta konsertista, joissa on eri sisällöt. Ohjelmistoon kuuluvat esimerkiksi Albert Lavignacin Galop Marche ja Harold Arlenin Over the Rainbow.

Angela Saarinen on hyvillään siitä, että koronarajoitusten helpotettua pikkupianistitkin pääsevät esiintymään.

– Meillä on korona-aikana aloittaneita oppilaita, jotka ovat voineet esiintyä vain hyvin rajatulle yleisölle.

Pianokimara Wiurilassa la 26.3. klo 14 ja klo 15.30. Vapaa pääsy. Salon musiikkiopiston videolla pääsee kuuntelemaan yhteissoittoa jo etukäteen: