Lounaismaan Osuuspankin viime vuoden tulosmittarit plussalla – Ukrainan sota herättää kysymyksiä ja luo epävarmuutta myös pankkialalla

1
Lounaismaan Osuuspankin viime vuosi oli tuloksellisesti hyvä. Myös alkuvuodessa oli positiivinen vire, mutta Ukrainan kriisi luo alati kasvavaa epävarmuutta. Kuvassa vasemmalta riskienhallintajohtaja Kirsi Toivonen, yritysasiakkaiden pankinjohtaja Eeva Vainio, OP Koti Lounaismaan myyntijohtaja Jarkko Nikander, toimitusjohtaja Jouni Hautala sekä henkilöasiakkaiden pankinjohtaja Jukka Tuominen. Kuva: SSS/Julian Rauhaniemi

Lounaismaan Osuuspankin viime vuoden tulos oli suotuisa. Yrityksen liikevoitoksi kirjattiin 17 miljoonaa euroa, kun vuotta aikaisemmin vastaava luku oli 11,7 miljoonaa.

– Tulos on hyvän tuottokasvun ansiota. Lisäksi luottojen arvonalentumiskirjauksia tehtiin huomattavasti edellistä vuotta vähemmän, OP Lounaismaan toimitusjohtaja Jouni Hautala toteaa.

Pankin rahoitustoiminta kasvoi vuodessa 2,9 prosentilla ja asiakasvarat 7,3 prosentilla. OP Lounaismaan vakavaraisuusaste oli viime vuoden päätteeksi 41,6 prosenttia, kun vuotta aikaisemmin se oli puoli yksikköä 40:n alapuolella.

– Asuntorahoituspuolella en muista olleen näin hyvää vuotta pitkään aikaan, OP Koti Lounaismaan myyntijohtaja Jarkko Nikander iloitsee.

Salossa solmittiin 14 prosenttia enemmän asuntokauppoja vuonna 2021 kuin 2020. OP Koti Lounaismaan kauppamäärä kasvoi vuodessa peräti 38 prosentilla, kun laskelmissa on mukana sen koko toimialue.

– Kerrostaloasunnot menivät viime vuonna kuin kuumille kiville. Myös rivitaloasunnot myivät hiukan paremmin, omakotitalojen ja vapaa-ajan kohteiden myynti pysyi samalla tasolla, Nikander kertoo.

Hän sanoo, että Salossa olisi selvä tarve uudelle omakotitalo- ja rivitaloasuntokannalle.

– Hintataso on nousussa, mikä kertoo kasvavasta kysynnästä, Nikander tuumii.

– Toisaalta ihmisillä on halua ja tarvetta panostaa omaan asumiseensa. Hyvä tuloksemme kertoo seudun positiivisesta vireestä, mikä näkyy laajemmassa kuvassa esimerkiksi työttömyysasteen madaltumisena, Hautala jatkaa.

Lounaismaan Osuuspankin toimitusjohtaja Jouni Hautala (vas.), OP Koti Lounaismaan myyntijohtaja Jarkko Nikander ja pankinjohtaja Jukka Tuominen ovat tyytyväisiä viime vuoden tulokseen. Kuva: SSS-arkisto/Minna Filppu

Pankkipalvelut siirtyvät yhä enenevissä määrin digitaalisille alustoille. Tarve perinteisille palveluille ja kasvokkaiselle vuorovaikutukselle ei kuitenkaan ole häviämässä.

– Vaikka mobiilisovelluksemme suosio kasvaa, emme ole luopumassa konttoriasioinnista. Uskomme hybridimalliin, joka ei nojaa pelkästään digitaaliseen tulevaisuuteen, pankinjohtaja Jukka Tuominen vakuuttaa.

OP Lounaismaan fyysiset palvelupisteet ovat olleet auki läpi koronapandemian.
– Ja lähitapaamisia on ollut yllättävän paljon. Se kertoo, että ihmiset haluavat edelleen kohdata paikan päällä, Tuominen uskoo.

– Olemme huomanneet, että etenkin ensiasunnon ostajat suosivat kyseistä tapaa, hän lisää.

Ikääntyneiden pankkipalvelut uudistuvassa maailmassa herättävät runsaasti keskustelua. Tuominen kertoo, että OP-mobiilin käyttö lisääntyy kaikissa ikäluokissa, myös vanhemmissa.

– Olemme järjestäneet verkkopankki- ja mobiilikoulutuksia. Apua saa, kun sitä pyytää.

Lounaismaan Osuuspankki aikoo pitää konttorit auki myös jatkossa, vaikka mobiilialustojen rooli kasvaa myös pankkialalla. Kuva: SSS-arkisto/Minna Määttänen

Lounaismaan Osuuspankissa tehtiin viime vuoden aikana noin 3 000 uutta jatkuvan säästämisen sopimusta.

– Säästäminen ja sijoittaminen ovat megatrendejä iästä ja sosioekonomisesta asemasta riippumatta, Tuominen kiteyttää.

Myös yritykset ovat aktivoituneet sijoittamaan varojaan. Luottokysyntä on sen sijaan ollut vaisua.

– Maa- ja metsätalouspuolella on erityisen vaikeaa. Tilakohtaiset erot ovat toisaalta suuria, yritysasiakastoiminnasta vastaava pankinjohtaja Eeva Vainio sanoo.

Hänen mukaansa mame-sektorin vaikealla tilanteella ja koronapandemialla on suora syy-seuraussuhde.

– Jos taloudellinen olosuhde on ollut alun alkaenkin huono, pandemia tuskin on helpottanut tilannetta.

”Säästäminen ja sijoittaminen ovat megatrendejä iästä ja sosioekonomisesta asemasta riippumatta.”

Vaikka korona on kenties hiljalleen taantumassa, maailma on jo uuden kriisin keskellä.

– Ukrainan sodan vaikutuksia pankkialaan ja yhteiskuntaamme on vaikeaa arvioida. Alkuvuosi oli meille lupaava, mutta jatkosta ei tiedä, Hautala huokaisee.

Hän uumoilee, etteivät Suomelle lankeavat talouspakotteet näy tasalaatuisesti ympäri valtakunnan.

– Esimerkiksi Pohjois-Karjalassa pakotteet voivat näkyä paljon rajummin kuin meillä etelässä.

Osakemarkkinoilla konfliktiin on reagoitu jo vahvasti.

– Jää nähtäväksi, mitä kuluttajat tekevät, Tuominen sanoo.

– Epävarmuutta Venäjän aloittaman hyökkäyssota luo, Hautala komppaa.

 

OP Lounaismaan avainlukuja vuodelta 2021

  • Liikevoitto 17 miljoonaa euroa (11,7 milj. vuonna 2020)
  • Vakavaraisuusaste 41,6% (39,5%)
  • Rahoitustoiminta 1 483 milj. euroa (1 442 milj.)
  • Asiakasvarat 2 197 milj. euroa (2 038 milj.)
  • Omistaja-asiakkaina 49 610 henkilöä
1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Tulosta palvelumaksuilla
5 kuukautta sitten

Kyllä pankki tulosta tekee, kun palveluista, laskujen maksuista, paperiset tiliotteet ym. maksat useita euroja monia kertoja vuodessa. Ei ole lakia, jolla voisitte pakottaa kaikki asiakkaanne nettipankkiin asioimaan tai mobiilipalveluita käyttämään.