Salon seudun reikäisille teille saadaan kaivattua valumassaa – moottoritie on paikattu, seuraavaksi paikataan Perniöntietä ja Somerontietä

8

Salon seudun maantiet ovat hankalien talvikelien takia paikoin vaarallisessa kunnossa, mutta lähipäivinä luvassa on helpotusta ainakin suuremmilla väylillä.

Urakoitsijat ovat saaneet odotuksen jälkeen käyttöönsä valumassaa, joka kestää kuopissa paremmin kuin kylmämassa.

Maanteiden hoidon projektipäällikkö Petri Suomi Varsinais-Suomen ely-keskuksesta kertoi tiistaina iltapäivällä, että moottoritien kuopat on jo pitkälti paikattu, ja keskiviikkona työ jatkuu muilla teillä.

– Huomenna pitäisi saada valumassaa kantatielle 52 Perniön ja Someron suuntaan. Sen jälkeen etenemme kiireellisyysjärjestyksessä 110-tielle ja Kiskontielle. Alemmalla tieverkolla paikkauksia päästään tekemään, kun jää sulaa, Petri Suomi sanoo.

Pitkään teiden kunnossapidon kanssa töitä tehnyt Suomi sanoo, ettei muista tätä talvea vastaavia vesiongelmia.

Alemmalla tieverkolla runsas lumi on tukkinut ojat ja rummut. Urakoitsijat ovat saaneet kaivaa ojia kaivinkoneilla auki, ja pahimmassa tapauksessa vesi on noussut uudelleen tielle seuraavana päivänä.

– Alemman verkon teille on tullut hirvittäviä jääpolanteita ja kraatereita, joita on jouduttu höyläämään tasaisemmiksi. Työ on ollut tulipalojen sammuttelua, ja urakoitsijat ovat joutuneet pomppimaan eri puolilla. Salon seudullakin ojia on avaamassa kymmenen kaivinkonetta, Petri Suomi kertoo.

Kevään edistyessä tilanne muuttuu arvaamattomaksi. Tie saattaa olla peltoaukealla kesäisen sula, ja metsäisellä osuudella edessä on vahva jääpatja.

– Nyt tulee petollisia tilanteita autoilijalle. Varovainen kannattaa olla, katsoa vähän pidemmälle eteenpäin ja hiljentää tarvittaessa.

Mahtimiehentien ja 110-tien kiertoliittymässä on teräviä reikiä päällysteessä.

Maanteillä ongelmia aiheuttaa nollan molemmin puolin sahaava lämpötila, joka sulattaa vettä asvaltin rakoihin. Yöllä vesi jäätyy, ja päällyste murenee.

Tilannetta pahentaa se, ettei teiden varsilla olevia korkeita lumivalleja ole ehditty aurata pois. Lumi sulaa päivisin ja valuu tielle vetenä, minkä jälkeen yöpakkanen jäädyttää sen.

– Lumivalleja pudotetaan, kun keritään. Resursseja tämä vaatii. Työtä on paljon ja rahaakin menee, mutta ei mahda mitään, Petri Suomi sanoo.

Ongelma on yhteinen eri puolilla Suomea. Siksi teiden paikkaukseen tarvittavasta valumassasta on ollut kova kysyntä, eivätkä massan toimittajat ole pystyneet täyttämään toiveita.

– Salon seutu ei ole ainut, joka kiljuu nyt massaa. Pahimmat reiät piti saada umpeen jo viikko sitten, mutta asemilla on ollut ruuhkaa.

Pahimpia reikiä on paikattu kylmämassalla, mutta se auttaa Petri Suomen mukaan vain hetken. Vesi syö irtonaisen massan nopeasti pois.

Teiden karu kunto on pakottanut tienpitäjän laskemaan nopeusrajoituksia. Teitä on jouduttu paikoin jopa sulkemaan.

– Hankala ilmiö on se, että aamulla voi olla kaikki hyvin, mutta illalla ei enää.

Moottoritiellä olisi mahdollista siirtyä maaliskuun alusta alkaen kesärajoituksiin, jos ajo-olosuhteet sen sallivat.

Petri Suomen mukaan rajoitus nostetaan todennäköisesti lähipäivinä 120 kilometriin tunnissa.

– Se olisi ollut mahdollista jo tiistaina, mutta oli pakko jarruttaa, jotta saadaan reiät umpeen, hän sanoo.

 

”Kevään harjauksista iso operaatio”

Salon katumestari Markus Romppanen sanoo, että kaupungin katuverkolla ei ole laajamittaisia päällystevaurioita. Yksittäisiä reikiä toki korjataan koko ajan.

– Enemmän kiusaa on jääpolanteista. Kolme höylää ajaa niitä eri puolilla Saloa jatkuvasti. Haaste on, että ne sulavat päivisin ja jäätyvät yöllä niin, että aamulla kaduilla on jälleen teräsjäätä, Romppanen kertoo.

Toinen suuri ongelma liittyy kevyen liikenteen väylien hiekoitukseen. Väylät hiekoitetaan joka aamu, mutta aurinko sulattaa pinnan päivällä, ja seuraavana aamuna tarvitaan taas hiekkaa.

– Kevään harjauksista tulee iso operaatio tänä vuonna, Romppanen ennustaa.

8 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Make
9 kuukautta sitten

Olisiko aika vetää suolakylvyllä sulaksi pahimmat paikat katuverkosta? 20 cm paksua jäätä ei helpolla kevätaurinkokaan sulata.

Tammisiltalainen
9 kuukautta sitten
Reply to  Make

Onko Salossa kuultu sellaisesta historiallisesta koneesta nimeltä tiehöylä (tiekarhu)?

Turussakin nuo dinosaurukset myytiin poliitikkojen päätöksellä aikanaan pois, kun talvia ei enää pitänyt tulla. Nyt niitä on haalittu urakoitsijoiden toimesta takaisin, mutta silti sellaisen uhanalaisen otuksen näkeminen Turussa on äärimmäisen harvinaista.

Make
9 kuukautta sitten

On niitä täällä käytössä, mutta kun jäätä on 20cm niin sitä ei kerta-ajamisella pois saa. Saa tehdä työtä yhden katuosuuden eteen aika pitkään, ja kun katuja on satoja kilometrejä, niin eihän kolmella koneella ihmeitä tehdä. Suolauksen vaikutus olisi nopeampi. Miksi se muuten on kaupungin tehtävä korjata omalla tiekarhullaan ja omana työnään niitä urakoitsijoiden laiminlyöntejä? Jos katuja aurattaisiin ajallaan, näin pahaa tilannetta ei syntyisi. Mutta kun yleensä aura käy lumisateen päätyttyä, jolloin autot ovat jo ehtineet tampata tiiviit urat, ja edes sitä sitä ei enää kevyellä valmetilla saada pois. Näitä kerroksia on talven aikana tullut päällekkäin lukuisia. Vielä lisäksi, että Turulla… Lue lisää »

Repa
9 kuukautta sitten

On sellaisia Salossakin jossain näkynyt, mutta valitettavasti kaikki kuljettajat eivät ole vielä tainneet löytää vipua, josta saa terän laskettua alas.

Allan
9 kuukautta sitten

Tammisillassakin näkyy hyörivän Destian tiekarhu, joten Paimiossakaan ei ole kunnan omaa tiehöylää. Tuossa artikkelissa mainitaan, että: ”Kolme höylää ajaa niitä eri puolilla Saloa jatkuvasti.” Monia Salon teitä aurataan traktoreilla. Monissa traktoreissa näkyy olevan edessä korkeussäädettävä aura ja takana hammasaura. Eikö niitä korkeita valleja voi aurata matalammaksi samalla ajolla, kun etuauran nostaa ylös auraamaan vallia matalammaksi vallin puolesta välistä ja taka-auralla tien pintaa kunnolla, eikä niin, että kaikki aurat ovat tien pinnasta parin sentin korkeudella. Ennen vanhaan Tampereen ja Kurun väliä aurattiin karhulla niin, että karhun etulana madalsi valleja ja keski- ja takalana lanasivat tietä. Sen ajan kuskit hallitsivat kolmen auran… Lue lisää »

Tammisiltalainen
9 kuukautta sitten
Reply to  Allan

En tiedä Paimiosta, kun asun Piikkiön (Kaarina) puolella. Lähintä isoa tietä, Paimiontietä, hoitaa joku muu urakoitsija, ja se on ollut hyvässä kunnossa. Osa pienemmistä kaduista Piikkiössä kaipaa kyllä tiekarhua.

Nääsvillessä ei siis aikanaan ollut vaaraa rikkoa vanteita rotvallin (trottoir fr, trottoaren sv) reunaan kun ei päässyt edes lähelle?

Allan
9 kuukautta sitten

Alkuviikosta Destian karhu ajeli aurat ylhäällä Yhtenä päivänä Kaarinankin puolella 110-tietä pitkin. Sitä en tiedä mihin oli menossa.

Ei ollut vaaraa rikkoa vanteita rotvallin reunaan ei. Tosin siihen aikaan rotvallin reunat loppuivat jo haulitornin kieppeillä Pyynikillä. Oli aika villin näköistä istua kersana kuplan takapenkillä, kun sivulaseista näkyi pelkkää likaisen valkoista lumimuuria.

Pari kertaa sattui niin, että kun reipas tuuli sattui sopivasti lumimuurin väliin puhaltamaan, niin kupla pyörähti takaisin Tampereen suuntaan. Meno tasaantui hieman, kun keulapoksiin laitettiin iso hiekkasäkki vastapainoksi.

Obelix
9 kuukautta sitten

Karhua tai piikkaria toivotaan myös Valhojalle, autot hajoavat, kun putoaa kuopasta toiseen. Mihin voi lähettää laskun?