Vilikkalasta kohti kansainvälisiä markkinoita – Kotisäkkejä saa Euroopan kivijalkakaupoista

0
Yrittäjä Jari Toivonen odottaa Vilikkala Tradehouselle kovaa kasvua lähivuosina. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Salossa kehitetyt huopatuotteet tähtäävät kansainvälisille markkinoille. Vilikkala Tradehouse -yhtiö on saanut muun muassa kasvusäkkejä, laukkuja ja säilytyskoreja tarjolle Ankorstore-portaaliin, josta kotimaiset ja eurooppalaiset kivijalkamyymälät voivat tilata niitä valikoimiinsa.

– Olemme olleet palvelussa mukana noin kuukauden ja saaneet ensimmäiset lisätilaukset asiakkailta. Se on tosi hyvä merkki, iloitsee yrittäjä Jari Toivonen.

Toivonen ja Hannu Tuomola perustivat yrityksen vuonna 2014. Idea Kotisäkeiksi nimitetyistä huopasäkeistä syntyi omasta tarpeesta: puutarhaharrastajat halusivat toimivia istutussäkkejä kasvihuoneeseen, mutta niitä ei löytynyt oikein mistään.

Yrittäjät päättivät kehittää mieluisan tuotteen itse. Materiaaliksi he valitsivat kierrätetyistä muovipulloista tehdyn huovan. Oleellinen osa istutukseen tarkoitettuja kasvusäkkejä on kahvat. Säkin saa siirrettyä helposti kasville parhaaseen kasvupaikkaan.

Tuotanto on laajentunut muun muassa laukkuihin ja kodin sisustukseen ja säilyttämiseen tarkoitettuihin koreihin. Kuosi- ja värivalikoima on kasvanut, ja uusien tuotteiden suunnittelijoina ovat toimineet halikkolainen muotoilija Ari Kostamo sekä juontajana tunnettu Pipsa Hurmerinta.

– Ruukunsuojilla saa kivasti muutettua kodin sisustusta, jos haluaa vaikka pääsiäisen kunniaksi väriä pöytään. Niistä voi tehdä lahjapusseja ja niihin voi järjestää vaikka keittiön tavaroita, Toivonen vinkkaa.

Vilikkala Tradehousen Hannu Tuomola (vas.) Ja Jari Toivonen ovat innokkaita puutarhaharrastajia. Harrastus johti yrityksen perustamiseen vuonna 2014. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Kotisäkit on toistaiseksi valmistettu Kiinassa, mutta yrityksen tavoitteena on siirtää tuotanto Suomeen muutaman vuoden sisällä.

– Haluamme vähentää nykyiseen maailmantilanteeseen liittyviä riskejä. Tuotteet ovat tulleet junalla Kiinasta Suomeen, mutta nyt se ei onnistu. Rahdin hinta on viisinkertaistunut, kulkipa se sitten junalla tai meriteitse.

Merkittäviä syitä kotimaiseen tuotantoon siirtymiseen ovat ilmastonmuutoksen torjunta ja kiertotalouteen panostaminen.

– Pienet yritykset voivat tehdä ilmastoon vaikuttavia muutoksia. Se vaatii hullunrohkeutta. Toivomme, että rahat riittävät ja löydämme rahoittajia.

Ympäristöystävällisyyteen painottava yritys on ottamassa kierrätysmuovin rinnalle ja myöhemmin myös korvaajaksi kierrätyskuituja, joita se hankkii Paimiossa sijaitsevasta Resterin tekstiilikierrätyslaitoksesta.

– Meillä on meneillään yrityksen sisäinen kehityshanke poistotekstiilien hyödyntämiseksi. Toivomme, että saamme ensimmäiset tuotteet valmiiksi vuoden loppuun mennessä, Toivonen kertoo.

– Tarkoituksenamme on löytää ratkaisuja ja suunnitella uusia tuotteita kiertotalousperiaatteen pohjalta. Se tarkoittaa, että tuotteita voidaan kierrättää tai hyödyntää uudelleen tulevaisuudessakin.

Ennen koronapandemian alkua yrityksen liikevaihto oli noin 300 000 euroa vuodessa. Suurin osa kertyi varainhankintamyynnistä: lasten ja nuorten vanhemmat myivät tuotteita kerätäkseen rahaa harrastuksien tai kouluretkien tukemiseen.

Varainhankintamyyntiin yritys päätyi sattumalta, kun Tikkurilan Taitoluistelukerho innostui tuotteista ja pyysi niitä myytäväksi. Yrittäjät tekivät kerholle kuvaukset ja tilauslistat, ja kerho teki myynnillä syksyn aikana itselleen 6 000 euroa voittoa.

– Myyntikanava osoittautui hyväksi, ja haluamme, että kaikilla lapsilla ja nuorilla on tasavertaiset mahdollisuudet harrastustoimintaan. Tästä syntyi meille koko liiketoimintaamme filosofia, eli toimintamme pitää hyödyttää reilusti kaikkia mukana olevia osapuolia.

Korona-aika vei kolmanneksen liikevaihdosta, sillä kun nuorten retket ja kilpailumatkat jäivät tauolle, ei kauppaakaan tehty. Yritys tavoittelee nyt Ankorstoresta uutta liiketoimintaa.

– Varainhankintamyynti on syklistä, tuotteet lähtevät liikkeelle joko keväällä tai ennen joulua. Haluamme tasoittaa liiketoimintaamme. Uskon, että Ankorstore tuplaa liikevaihtomme muutamassa vuodessa, Toivonen sanoo.