Kirjolankadun etuajomuutos hämmentää autoilijoita – ”Järjestely voi kestää viisikin vuotta”

19
Kirjolantiellä ajavilla on väistämisvelvollisuus sairaalan suuntautuvan ja sieltä tulevan liikenteen suhteen. Kuvat: Minna Määttänen

Kirjolankadun muuttunut liikennejärjestely on hämmentänyt salolaisautoilijoita. Salon sairaalan työmaan takia etuajo-oikeus on muuttunut: nyt kaikki liikenne Kirjolankadulta sairaalan suuntaan Sairaalantielle on etuajo-oikeutettua.
Tiettävästi uusi järjestely on aiheuttanut muutamia läheltä piti -tilanteita, kun totuttu etuajo-oikeus isommalta vaikuttavalla tiellä on muuttunut.
Nyt Kirjonlansillan suunnalta sairaalan suuntaan kääntyvillä autoilla on etuajo-oikeus, jolloin Kirjolankadulta Meriniityn suuntaan ajavat ovat velvoitettuja tarvittaessa pysähtymään ja väistämään sekä Sairaalantielle kääntyviä että sairaalan suunnalta Kirjolankadulle tulevia.
Myös Kivenhakkaajankadulta Kirjolankadulle ajavilla on väistämisvelvollisuus Sairaalantieltä ajavia kohtaan.

Salon kaupungininsinööri Petri Virtasen mukaan risteyksestä varoittavia ja ajojärjestelyjä selventäviä opastuksia onkin lisätty. Muuttuneista etuajo-oikeuksista ilmoitetaan selvästi sekä ennen Kirjolansiltaa että myös Salon kansalaisopiston ja Perniöntien suunnalta lähestyttäessä.
– Asiasta saadun palautteen perusteella risteyksen ajojärjestelyjen muutoksesta kertovien liikennemerkkien määrää lisättiin muun muassa etuajo-oikeutetun liikenteen suunnasta kertovilla merkeillä, Virtanen sanoo.
Risteyksestä varoittavat nyt väistämisvelvollisuus muuttunut -merkit, etuajo-oikeutetun liikenteen suunta -merkit ja muu vaara -merkki.
Virtanen arvelee, että sairaalatyömaan liikenteen takia nykyisten ajojärjestelyiden kanssa täytynee tulla toimeen vuosikausia.
– Nykyinen järjestely voi kestää viisikin vuotta, Virtanen sanoo.

Sairaalantie katkaistiin läpiajolta jo 11. päivä huhtikuuta Hakastaronkadun risteyksen takaa. Käytännössä kaikki liikenne sairaalaan kulkee nyt Kirjolankadun ja Kivenhakkaajankadun kautta ja on etuajo-oikeutettua.

Liikennejärjestelyjä on tehty ja tehdään jatkossakin sairaalassa alkavan aluehankkeen ja sairaalan B-osan nollakerroksen korjaustöiden takia.
Noin 2,3 miljoonaa euroa maksavassa aluehankkeessa uusitaan sairaala-alueen pääkeskus ja muuntajat. B-osan nollakerroksessa tehdään kaksi miljoonaa euroa maksava peruskorjaus.
Ajojärjestelyjä joudutaan muuttamaan työn aikana rakennusvaiheiden mukaan ja niistä tiedotetaan muutosten yhteydessä.

19 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Selkeämmät ajo-ohjeet
7 kuukautta sitten

Kirjolantien risteyksen tarkoitettu etuajo-oikeus on osoitettu väärin, jos sen tarkoitus on antaa etuajo-oikeus sairaalaan. Kyseinen merkki antaa etuajo-oikeuden Kivenhakkaajankadulle.

Toivoisin selkeämpiä ajo-ohjeistusta.

Make
7 kuukautta sitten

Ei se merkki sinne asti vaikuta. Merkki antaa etuajo-oikeuden kääntyä Kirjolankadulta vasemmalle Kivenhakkaajankadulle, jonka jälkeen merkin vaikutus loppuu. Siitä ajetaan muutama kymmentä metriä ja käännytään oikealle Papinkujalle, jos haluaa mennä sairaalaan. Ilmeisesti sairaalalta tulijoilta on poistettu kärkikolmio, jolloin risteyksestä on tullut tasa-arvoinen. Eli Kivenhakkaajankatua eteenpäin jatkavat väistävät sairaalalta (Papinkujalta) tulijoita ennen kuin jatkavat suoraan.

Jos Papinkujalla on edelleen kärkikolmio, niin sitten tilanne on sen risteyksen osalta toinen. Etuajo-oikeudesta kertova merkki kuitenkin toimii vain yhteen risteykseen kerrallaan.

Urpo
7 kuukautta sitten

Ohjeen mukaan olisi pitänyt heti laittaa erilliset kyltit huomauttamaan etuajo-oikeuden muuttumisesta. Mutta tuo ei ole ongelma, vaan tien rakenne.

Visuaalinen vaikutelma tukee nyt pääliikennesuuntaa, joka onkin osittain väistämisvelvollinen. Jos järjestely kestää vuosia, täytyy risteystä muokata niin, että se tukee ajojärjestystä. Muuten ei kannata syyllistää autoilijoita, jos epäselvyyksiä sinänsä oikein asetetuista merkeistä huolimatta syntyy. Tämä on liikennesuunnittelun perusasia.

Marko
7 kuukautta sitten
Reply to  Urpo

Kerropa yksi asia, mikä mielestäsi on tehty oikein?

Muutenkin Salon huonoin risteys
7 kuukautta sitten

Ei auta kyltit, kun aurinko paistaa ja pitäisi koettaa katsoa, tuleeko mäkeä ylös auto vai ei.

Kävi läheltä piti -tilanne, kun ei nähty etuajo-oikeutettua autoa, vaikka varovasti tulikin. Täytyy vaan muistaa ajaa jotain muuta kautta, tuo on hengenvaarallinen paikka. Ehkä liikennevalot olisi parempi järjestely.

Mää
6 kuukautta sitten

Siinä on 40 rajoitus, vaikkei sitä nyt kukaan noudatakaan. Ehkä olisi syytä laskea 30, ja kunnon hidastetöyssyt vielä.

Aivan hirveä risteys
7 kuukautta sitten

Kyseisessä risteyksessä on niin isot tasoerot, että sillalta tulijoita ei yksinkertaisesti näe, kun se on huomattavasti korkeammalla kuin Kirjolankatu vastaavasta suunnasta. Vaarallista miten edes annat etuajo-oikeuden, kun et näe tulijoita kuin vasta sitten, kun ovat jo liian lähellä.

Aivan hirveä risteys, mutta mitä voi odottaa, jos merkkejä laitetaan sinne tänne miten sattuu. Itse myös kierrän kyseisen kohdan vaikka lopun elämääni ennen kuin ajan sattuman kaupalla ja odottaa koska kolahtaa.

Autoileva autoilija
7 kuukautta sitten

Ei mitään ongelmaa, jos seurataan liikennemerkkejä ja yhtään ovat muistissa autokoulun opit.

Ulkomuistista ei pidä liikenteessä olla. Seurataan liikennettä eikä kännykkää.

Salo, autoilijoiden helvetti
7 kuukautta sitten

Kun itse on lyhyt ja aurinko paistaa juuri sopivalta korkeudelta, mäkeä ylös tulevia autoja ei näy vasta kuin todella myöhään. Moni tulee mäkeä ylös kovaa vauhtia.

Vaikka itse tulee todella varovaisesti, niin vaaratilanteita on tullut. Ehkä pitäisi laittaa stop-merkit tai liikennevalot. Mut onneksi voi ajaa muuta kautta, ei tarvitse tuosta usein ajella, ja nyt ajo harvenee edelleen.

Tämä on tyypillistä salolaista liikennesuunnittelua kuten keskustan muuttaminen kaksikaistaisesta yksikaistaiseksi. Nyt odottelet, kun joku hakee parkkipaikkaa, kun ennen pystyi ajamaan ohi. Olisi paljon ilmastoystävällisempikin, kun ei jonotettaisi niin paljon. Mutta kun Salossa tehdään aina kaikki peppu edellä puuhun -tyylillä.

Pulveri
7 kuukautta sitten

Etuajo-oikeus risteyksessä on selvästi liikennemerkeillä osoitettu, turhaa rutinaa taas.

Urpo
7 kuukautta sitten
Reply to  Pulveri

Merkit ovat selvät ja yksiselitteiset, sitä ei voi kiistää. Silti paikka ei ole onnistunut, jos järjestely on voimassa vuosia. Toimivuudelta liikenteessä vaaditaan muutakin kuin oikein asetetut merkit. Et ehkä ajaessasi huomaa, millainen kokonaisuus liikenteenohjaus on. Mutta silloinhan se on onnistunut. Ja yleensä on.

Jos liikenteessä riittäisi se, että laitetaan merkit oikein, voitaisiin lopettaa rutina tiestöstä. Hyvinhän meillä on asiat. Tyydytään vaan vähempään.

Markolle tiedoksi, etten ala kysymystäsi käsitellä, kun se ei liity tähän artikkeliin.

Salon liikenne
7 kuukautta sitten

Etuajo-oikeus on selkeä, se on Kirjolankadulta Kivenhakkaajankadulle, vaikka ajatus on saattanut olla muuta. Papinpellonkujalle eli sairaalaan johtavalle tielle se ei ole, koska se tie lähtee Kivenhakkaajankadulta.

Liikennesäännöt
7 kuukautta sitten
Reply to  Salon liikenne

Merkin vaikutus ei sinne ylety, mutta ei tarvitsekaan, koska Kivenhakkaajankadulta voi kääntyä oikealle sairaalan suuntaan, kuten ennenkin. Saat kääntyä ilman ongelmia kuten mistä tahansa risteyksestä.

Ari
7 kuukautta sitten

Risteyksessä ei ole mitään vikaa. Liikennemerkit osoittavat selvästi miten ajetaan. Hyvin ovat kaikki kuljettajat asian oppineet.

Kelataksina ajan päivittäin risteyksestä toistakymmentä kertaa eri suuntiin, joka kerta sujuvasti ilman ongelmia. Ei nyt tehdä taas väkisin aiheesta vaikeaa.

Joko tai
7 kuukautta sitten

Ongelma ei ole tieliikennemerkit eikä ajo-oikeuden osoitus vaan se, että merkkien asettaja olettaa nyt autoilijoiden ymmärtävän etuajo-oikeuden Kirjolankadulta kohti sairaalaa, mutta merkkien tarkoitus osoittaa etuajo-oikeuden Kivenhakkaajankadulle.

Miten voidaan olettaa, että autoilijat osaavat lukea merkkien asennuttajien ajatuksia?

Ovatko ajosäännöt ruosteessa?
7 kuukautta sitten
Reply to  Joko tai

Merkin vaikutus loppuu heti, kun on Kivenhakkaajankadulle käännytty. Sen jälkeen sairaalalle muutaman kymmenen metrin päästä käännyttäessä käytössä ovat normaalit risteyksen ajosäännöt. Kääntyminen risteyksessä oikealle ei vaadi mitään erityisiä liikennemerkkejä.

Ajattelija
7 kuukautta sitten
Reply to  Joko tai

Höpö höpö. Pelottaa olla liikenteessä, kun kanssa-autoilijoiden ymmärrys on noin huonoa. Liikennemerkit ovat ihan oikein.

Se, että risteysten geometria ei ole paras mahdollinen, on asia erikseen, mutta surkeita risteyksiä on kaikkialla, ja niissä pitää vain noudattaa liikennesääntöjä ja -merkkejä. Jos ei tähän pysty, on paras kulkea jonkun muun kyydissä tai jalkaisin.

Hauskoja tietäjiä
7 kuukautta sitten

Kivenhakkaajankatu muuten lähtee Kirjolankadulta ainakin kartan mukaan vai mikä pätkä se sitten on?

Yksi yhteen
7 kuukautta sitten

Mietinpä vaan, että miten ihmeessä meillä on Suomessa vuosittain niin paljon kuolemaan ja loukkaantumiseen johtavia onnettomuuksia jopa Salon seudulla, kun meillä on Euroopan parhaat ja tietävät kuljettajat.