Koronan hiljentämä liikenne elpynyt – asiakkaat jäävät myös istumaan, kuvailee Halikon Shell Helmisimpukan päällikkö ykköstien varrelta

0
Liikenne on vlkastunut myös ykköstiellä alkuvuonna vuoden takaiseen verrattuna. Tämä kuva on viime vuoden huhtikuun alusta. Kuva: SSS-arkisto/Minna Määttänen

Asiakkaita käy ykköstien varrella olevassa taukopaikassa ihan eri tavalla kuin pari vuotta sitten koronapandemian puhjettua. Liikenne on vilkastunut ja ihmiset poikkeavat pitämään taukoa.

– Kyllä liikenteen piristyminen näkyy ihan selvästi, ja nyt asiakkaat jäävät myös istumaan, kuvailee Halikon Shell Helmisimpukan yksikön päällikkö Hilma Heinä-Silfver.

Myös tilastot kertovat, että koronan hiljentämä tieliikenne on alkanut elpyä etenkin henkilöautoilun puolella. Esimerkiksi ykköstien Salon alueelle sijoittuvissa Fintrafficin ylläpitämissä liikenteen automaattisissa mittauspisteissä (LAM-pisteet) kevyiden ajoneuvojen liikennemäärä kasvoi maaliskuussa reilusti yli 20 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen.

Raskaan liikenteen kasvu oli hitaampaa ja jopa laski kahdella mittauspisteellä Salon kaupungista itään mentäessä maaliskuun aikana.

Alkuvuodesta ykköstien liikennemäärä kuitenkin kasvoi molemmissa ajoneuvoluokissa. Molemmat ajoneuvoluokat yhteen laskien alkuvuoden kasvu oli esimerkiksi Hajalan mittauspisteessä 12,4 prosenttia ja viimeisen 12 kuukauden tasan 13 prosenttia verrattuna vuoden takaisiin ajankohtiin.

Liikenteen tilannekuvaa tuottavan Fintrafficin mukaan tieliikenne kasvoi alkuvuonna eli tammi-maaliskuussa edellisvuodesta, mutta oli vieläkin hieman vähäisempää pandemiaa edeltävään aikaan verrattuna. Henkilöautoliikenne kasvoi myös koko maassa enemmän kuin raskas liikenne.

Halikon Shellillä raskaan liikenteen muutokset eivät Heinä-Silfverin havaintojen mukaan näy. Paikassa pitävät taukoa myös rahtarit, jotka eivät pandemian takia ole vähentäneet ajoa.

– Heitä on ollut saman verran, hän arvioi.

Viimeisimmän eli maaliskuun muutosta ykköstiellä Heinä-Silfver ei myöskään ole havainnut. Tämä viitannee siihen, että liikennelaskennoista ovat jääneet pois venäläisrekat, joita ei muutenkaan juuri näy rahtaripaikalla.

”Kyllä liikenteen piristyminen näkyy ihan selvästi, ja nyt asiakkaat jäävät myös istumaan.”

Polttoaineen korkea hinta ei näy ainakaan selvästi liikennemääriä kuvaavissa tilastoissa, sillä tieliikennemäärät lähentelivät alkuvuonna koronaa edeltävää tasoa. Suurimmat kasvuprosentit kirjataan henkilöautoilun puolelle.

Fintrafficin mukaan liikennemäärät kasvoivat maakunnista eniten Varsinais-Suomessa.
Ykköstiellä olevissa Salon alueen mittauspaikoissa viimeisimmän tilastoidun kuukauden eli maaliskuun kasvuprosentit ovat isoja henkilöautoliikenteen puolella. Esimerkiksi Hajalassa kevyen ajoneuvoliikenteen kasvu oli 28,7 prosenttia ja raskaan liikenteen 5,8 prosenttia.
Salosta itään mentäessä esimerkiksi Muurlassa kevyen ajoneuvoliikenteen kasvu oli 33,9 prosenttia ja raskaan liikenteen 0,9. Lahnajärven kohdalla vastaavat luvut olivat 29,7 prosenttia ja 0,2 prosenttia. Raskaan liikenteen kohdalla prosentit menivät jopa lievästi miinukselle Lakiamäen ja Kruusilan mittauspisteissä.

Ykköstien keskimääräiset liikennemäärät ovat isompia Salon läntisellä puolella. Turun tieliikennekeskuksesta kerrotaan, että esimerkiksi Hajalan kohdalla ajoneuvoja kulkee vuorokaudessa noin 15 000.

Salosta itään on hiljaisempaa. Muurlan kohdalla kulkee vuorokaudessa arviolta reilu 11 000 ajoneuvoa ja Lahnajärven kohdalla yli 12 000 ajoneuvoa.

Liikennemäärien kasvu ei näy tavalliselle tienkäyttäjälle

Halikon moottoritieliittymän kupeessa sijaitsevassa Design Hillissä riitti vilinää myös toisena pääsiäispäivänä. Vaikka taukopaikan parkkiruudut olivat pyhäpäivänäkin täynnä, ei tieliikenteen vilkastuminen näy tavan tallaajalle sen erikoisemmin.

– En ole pannut liikenteen vilkastumista merkille. Käytän harvakseltaan autoa, joten sekin varmasti vaikuttaa, Helsingistä kotoisin oleva Mari Strang kertoo.

Hän korostaa, että pääkaupunkiseudulla ja eritoten Helsingin keskustassa oma auto ei ole välttämätön.

– Itse hankin auton vasta koronapandemian alettua. Halusin lisää liikkumavapautta, mutta en käytä autoa päivittäin, Strang toteaa.

Polttoaineen hinta on ollut jo pidemmän aikaa rajussa kasvussa. Venäjän aloittamat sotatoimet Ukrainassa ovat kiihdyttäneet hinnan nousua entisestään, mutta Strangille sillä ei ole suurta merkitystä.

– Ajan sen verran vähän, että tankkaankin harvoin, hän kiteyttää.

Helsinkiläinen Mari Strang käyttää omaa autoaan vain harvakseltaan. Kuvassa myös Bear-koira. Kuva: SSS/Julian Rauhaniemi

Oripääläinen Kirsi Arola ja loimaalainen Noora Arola ovat taittaneet varta vasten reilun 60 kilometrin matkan Design Hilliin. Tieliikenteen vilkastumiseen he eivät ole kiinnittäneet huomiota.

– Ei suuntaan eikä toiseen, he toteavat.

Kaksikon omat liikennetottumukset eivät ole muuttuneet koronapandemian aikana tai sen jälkeen.

– Julkiset kulkevat meillä päin huonosti, joten oma auto on oltava, Kirsi Arola sanoo.

– Tässä asiassa ei voi oikein karsia, Noora Arola lisää.

Myöskään nousevat polttoainekustannukset eivät ole vaikuttaneet parivaljakon ajotottumuksiin, joskin kesän tullen he aikovat lisätä esimerkiksi pyöräilyä.

– Lämpimien ilmojen vallitessa kuljen kaikki työmatkani sähköskootterilla, Kirsi Arola kertoo.

Loimaalaiselle Noora Arolalle (vas.) ja oripääläiselle Kirsi Arolalle oma auto on välttämättömyys. Kuva: SSS/Julian Rauhaniemi

Espoolainen Leena Jaakkola pysähtyi Design Hillissä ohikulkumatkalla. Hänkään ei ole pannut merkille tilastojen kertomaa liikenteen vilkastumista.

– Koronan alettua liikennemäärien laskun huomasi, hän kuitenkin myöntää.

Jaakkola jäi monen muun tavoin etätöihin pari vuotta sitten.

– Tilanne on jäänyt sikäli pysyväksi, että jatkossakin teen yhden työpäivän viikossa kotoa käsin, hän mainitsee.

Jaakkola kertoo, että hän on tilannut itselleen sähköauton.

– Päätös oli pitkän harkinnan tulos, jota alkuvuoden tapahtumat jouduttivat. Kun sota alkoi ja polttoaineen hinta singahti ylös, otin härkää sarvista.

Jaakkolalla on autolle sikälikin tarvetta, että hänen työmatkansa on varsin pitkä.

– Jos voisin pyöräillä töihin, varmasti tekisin niin, hän kiteyttää.

Espoolainen Leena Jaakkola on päättänyt siirtyä sähköautoiluun. Design Hillissä mukana oli myös Vili-koira. Kuva: SSS/Julian Rauhaniemi

Matkustajat palaamassa juniin

Myös raideliikenteessä näkyy kasvun merkkejä. VR Groupin mukaan maaliskuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 993 000 matkaa, noin 148 prosenttia enemmän kuin vuoden 2021 maaliskuussa, ja vain 22 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.

VR Transpointin rautatiekuljetusten volyymit olivat maaliskuussa 21 prosenttia pienemmät vuodentakaiseen verrattuna ja tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 2,7 miljoonaa tonnia.
Tammi-maaliskuussa on rautateitse kuljetettu tavaraa noin 12 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Fintrafficin mukaan matkustajamäärät ovat pikkuhiljaa palautumassa koronakriisiä edeltäneisiin lukuihin. Tavaraliikenteen määrä on viime vuoden kasvuvaiheen jälkeen supistunut alkuvuonna Ukrainan sodasta ja pakotteista johtuen.