Lakko pitää Lounean palvelupisteet kiinni – ”On käsittämätöntä, ettei sopimusta ole saatu maaliin ja ollaan nyt tässä tilanteessa”

0
Ict-alan lakko pitää Lounean palvelupisteet kiinni ja voi aiheuttaa viiveitä palveluihin ja toimituksiin. Kuva: SSS-arkisto/Marko Mattila

Ict-alan maanantaina alkanut lakko näkyy Salossa muun muassa Lounean asiakaspalvelupisteiden sulkeutumisena. Lounean asiakaspalvelupisteitä on Salossa, Somerolla, Marttilassa, Lohjalla, Sastamalassa ja Forssassa.

Ammattiliitto Pron ict-alan työehtosopimus koskee Suomessa noin 12 000 henkilöä. Alan työehtosopimus päättyi helmikuun lopussa. Uudesta sopimuksesta on neuvoteltu työnantajaliitto Paltan kanssa viime joulukuusta lähtien.

– On käsittämätöntä, ettei sopimusta ole saatu maaliin ja ollaan nyt tässä tilanteessa. Ei kukaan uskonut, että tähän joudutaan. Tuskin työnantajakaan, sanoo Ammattiliitto Pron Lounean luottamusmies Jukka Pasanen.

Lounean henkilöstön kehittämispäällikkö Sakari Syrjälän mukaan Lounean henkilökunnasta lakossa on noin 60 työntekijää.

– Paikallisella tasolla yhteistyö luottamusmiesten kanssa on ollut hyvällä tasolla ja on yhä, tilanteesta huolimatta, Syrjälä sanoo.

Lakko säteilee Syrjälän mukaan koko Lounean toimintaan. Asiakaspalvelupisteet ovat kiinni, mutta asiakkaita palvellaan yrityksen sähköisten kanavien kautta.

– Jos niitä on tottunut käyttämään, merkittävää eroa ei ole. Viivettä voi niissäkin olla. Kaikki kehittämiseen liittyvät asiat ovat lakon aikana minimissään. Jonkin verran voi tulla viivettä asennuksiin, toimituksiin ja tämän tyyppisiin asioihin, Syrjälä sanoo.

Lounea ilmoittaa, että lakon takia osa yrityksen tiimeistä toimivat rajatuin resurssein, mutta palvelut pysyvät käytössä normaalisti ja yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittiset toiminnat turvataan kaikissa poikkeusolosuhteissa.

Muun muassa myös DNA ja Telia ovat ilmoittaneet, että lakon takia asiakaspalvelussa ja toimituksissa voi ilmaantua ruuhkia ja viivytyksiä.

 

”Vaikuttaa olevan trendin mukaista, että päästetään tilanteet näin pitkälle”

Ammattiliitto Pron mukaan lakon syynä ovat palkkaratkaisut. Pro toteaa pitävänsä tärkeänä ostovoiman ylläpitämistä ja haluaa kiinnittää huomiota erityisesti ict-alan pienipalkkaisimpien tilanteeseen. Työnantajapuolen Palta on ilmoittanut pitävänsä lakkoa harkitsemattomana ja vastuuttomana.

Paltan hallituksessa on 21 jäsentä ja yksi jäsenistä on Lounean toimitusjohtaja Veli-Matti Viitanen. Louneasta ei kommentoida neuvottelujen kariutumisen syitä ja tämänhetkistä neuvottelutilannetta.

Luottamusmies Jukka Pasasen mukaan olisi toivottavaa, että neuvottelupöytään palattaisiin pian ja sopimus saataisiin aikaan.

– Vaikuttaa olevan trendin mukaista, että päästetään tilanteet näin pitkälle. Itse toivoisin, että saataisiin asiat sovittua, kuten aina ennenkin on saatu, ja tilanne normalisoitua, Pasanen sanoo.

Pasanen lisää, että tokihan tilanteessa on mukana kaksi osapuolta: Palta ja Ammattiliitto Pro.

Ammattiliitto Pro:n sopimusalavastaava Mika Mäkelän mukaan tällä hetkellä uusista neuvotteluavauksista ei ole tietoa.

– Lakko pitää koko valtakunnan tasolla hyvin ja sen sisälle kuuluvat toiminnat ovat seis. Odottelemme nyt, miten sovittelija Jukka Ahtela lähtee viemään tilannetta eteenpäin, Mäkelä kertoo.

Ict-alan sopimus koskee teleoperaattoreita, verkonrakennusyhtiöitä ja alihankkijayrityksiä, joissa noudatetaan Pron ja Paltan välistä työehtosopimusta. Lakossa on esimerkiksi asiakaspalvelijoita, palveluneuvojia, laskutuksen työntekijöitä, verkon ylläpidon asiantuntijoita ja teknisen tuen tekijöitä.

Louneassa arvellaan lakon kestävän näillä näkymin sunnuntaille 8. päivä toukokuuta, mikäli tätä ennen ei päästä sopuun työehtosopimusneuvotteluissa. Pro:n Mäkelän mukaan uusi takaraja lakon kestolle on 22. toukokuuta.