Tunnin junan ratalinjauksen poraukset käyntiin Lukkarinmäellä – kartta näyttää maastotutkimusten paikat

15
Ratahanke halkoisi Lukkarinmäen Salossa. Kuva: SSS arkisto/Minna Määttänen.

Tunnin junan ratalinjauksen maasto- ja kallioperätutkimukset alkavat Salossa.

Näkyvimmät porausalueet ovat taajama-alueella Lukkarinmäellä, Kiskontien varrella ja Karjaskylänkadun varrella. Näille alueille porataan yhteensä puolensataa reikää.
Yksin Lukkarinmäellä porataan 18 reikää.

Poraukset alkavat toukokuussa, ja niitä tehdään Salon kaava-alueella heinäkuulle. Poraukset kestävät yhdellä alueella päivästä muutamiin päiviin.

Porauksia tehdään aamukahdeksasta iltakuuteen. Turun Tunnin Juna Oy:n tiedotteen mukaan porauksista voi aiheutua lievää meluhaittaa.

– Porakonekairatessa äänentaso voi olla melko kovaa. Tästä syystä porakonekairaukset pyritään tekemään pääosin päiväaikaan, urakoitsijaksi valitun Taratest Oy:n projektipäällikkö Mikko Ylipulli sanoo.

Lukkarinmäeltä, Kiskontien ja Karjaskylänkadun varsilta poraajat suuntaavat ylös jyrkkää Tammenmäkeä ja sieltä Aromäen ja Ojoisen väliselle tutkimusalueelle, mistä matka jatkuu edelleen metsien, mäkien ja soiden läpi kohti Espoota.

Pääosa työalueista sijaitsee rakentamattomilla alueilla.

Monitoimikairausvaunuja ja niiden operoijia on näkynyt jo viime vuosina muun muassa Lukkarinmäellä, Kiskontien varrella ja Aarnioperän kalliomäillä. Kyse on ollut alustavista maastotutkimuksista. Nyt alkavat Ylipullin mukaan ne varsinaiset ratasuunnitelman kalliotutkimukset.

– Maasto Salosta itään on vaihtelevaa ja paikoin hyvinkin jyrkkää sekä vaikeakulkuista. Teloilla kulkevilla monitoimikairausvaunuilla pääsee niiden painosta huolimatta liikkumaan myös hankalissa maastoissa, projektipäällikkö Ylipulli sanoo.

Reikiä porataan Salo–Espoo-välisellä 98 kilometrin ratalinjauksella yksin Salon rajojen sisällä neljättä sataa. Maaperä- ja kalliotutkimuksen vaatimat poraukset on tarkoitus saada tehtyä alkuvuoteen 2023 mennessä.

Tutkimukset liittyvät ratalinjauksen tunneliosuuksiin ja niillä selvitellään kallioperän syvyystietoa sekä kallion laatua.

Tonnien painoiset monitoimikairausvaunut liikkuvat telaketjuilla ja ne pääsevät porauspaikoille hankalassakin maastossa. Arkistokuva: Taratest Oy

Porauksissa käytetään 5 000–9 000 kilon painoisia telaketjuilla liikkuvia porausyksiköitä, joilla tehdään lyhyitä kalliopinnan varmistusporauksia tai jopa muutaman sadan metrin pituisia kallionäytekairausreikiä.

– Esimerkiksi Kiskontien kohdalla porauksissa selvitetään, missä syvyydessä kallion pinta on, Ylipulli sanoo.

Kallionäytekairauksessa taas otetaan kalliosydännäytettä itse kallioperästä. Näytteenotolla pyritään selvittämään kallion laatua tunneleiden louhintaa varten. Taratest Oy:n geologit tutkivat kallionäytteet ja selvittävät niistä kiviaineksen rakennusgeologiset ominaisuudet.

– Kallioon tehdään myös vesimenekkikokeita: pumpataan kairausreikiin vettä, mistä selviää kallion vedenjohtavuus. Mitä vähemmän vettä menee, sitä ehjempää on kallio, Ylipulli kertoo. Lisäksi kallionäytereiät kuvataan.

Koko ratalinjan kallioperätutkimusten suorittajaksi on valittu Taratest Oy. Sopimuksen arvo on noin neljä miljoonaa euroa. Työt on jaettu neljään osatehtävään, joissa työt alkavat samanaikaisesti.

Punaiset pisteet osoittavat paikkoja, joissa tehdään maastotutkimuksia ratalinjauksen alueelta. Lukkarinmäessä, Kiskontiellä ja Karjaskylänkadulla pisteitä on yhteensä 50. Kartta: Turun Tunnin Juna Oy:n karttapalvelu/Sitowise
15 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Nautitaan siitä
7 kuukautta sitten

Kallonporaukset (sic) suoritetaan pääosin päivisin.

Eriarvoisia paikkoja
7 kuukautta sitten

No, onpa hienoa, oikein kartta. Ei vaan Salo-Hajala-välillä tiedetty mihin porataan. Toisille maanomistajille ei edes kerrottu porauksista ja kuljettiin pitkin peltoja sotkien paikkoja. Toisille ilmoitettiin, mutta mitään tarkkaan paikkaa ei ollut näin hienosti kartassa, ja samalle alueelle tultiin useampaan kertaa alkuvuonna. Näköjään Lukkarinmäki on parempi paikka, ei muilla alueilla ole niin väliä. Silti Lukkarinmäellä on ollut varaus vuosikymmeniä, Salo-Hajala-välillä ei ole vieläkään varausta kaksoisraiteelle, eli kenelle tämä tuli yllätyksenä? Sama firma toimii eri tavalla, kun tultiin kaupunkiin, mutta on maallakin maanomistajia ihan samalla tavalla. Kaikista hupaisinta on, että Salo-Hajala-välillä on tehty kalliotutkimuksia jo 90-luvulla. Miksi siis samaa kohtaa piti tutkia… Lue lisää »

Laitakaupungin likka
7 kuukautta sitten

Tämä täysin käsittämätön päätös on siis totta? Toivottavasti Lukkarinmäki-seura on hakenut Museovirastolta korttelia suojeltavaksi. Tämä on Salon historiaa ja helmi.

Allan
7 kuukautta sitten

Ainakin Lukkarinmäki on kauniimpi kuin se ruma suojeltu myllyrumilus, siinä Salon aseman vieressä.

Jokkeri
6 kuukautta sitten

Aamulla aina verenpaineeni nousee, kun Turun Sanomissa tohkataan Tunnin junasta. Tämä loppupeleissä runsaat viisi miljardia maksava rata hyödyttää vain pientä osaa turkulaisia.

Ihmettelen, mikseivät Karjaa, Tammisaari ja Hanko pidä kovempaa meteliä tästä asiasta. Kaksoisraide nykyiselle rantaradalle olisi paras ja halvin vaihtoehto.

Repa
6 kuukautta sitten
Reply to  Jokkeri

Mistä kokoomus aikoo kerätä rahat tähän hankkeeseen nousevien sote-menojen, puolustusmenojen ja unionista tulevien yhteisvastuiden jälkeen, korotetaanko yritysveroprosenttia?

Kokoomus ajaa Tunnin juna -hanketta, vaikka tiestöstämme ylläpitoon tai moneen muuhun tärkeään asiaan ei ole tälläkään hetkellä varaa.

Lasse Reunanen / Salo
7 kuukautta sitten

Kaunis valokuva, jossa keskellä isohko vaalea talo – siinä asuin ensimmäiset vuoteni, oikean puoleisessa päädyssä, alhaalla ollut aikaisemmin kauppakin ja vieressä väestönsuojan alkupää. Tosin ratalinjaus on Raivaajankadun alkupäässä – muutama talo edempänä.

Älywapaata
7 kuukautta sitten

Voiko tyhmempää linjausta olla? Ei voi, tyhmin on löytynyt.

Mä vaan
7 kuukautta sitten
Reply to  Älywapaata

Miksei kukaan lukkarinmäkeläinen purnaa sitä että viljelyssä olevia peltoja jää radan alle?
Ratahanke on ollut vuosikymmeniä tiedossa. Silti havahdutaan vasta kun toteutusvaihe häämöttää.
Salossa on varmasti aikanaan oltu hyvinkin iloisia tämänhetkisestä ratalinjauksesta, kun on saatu asema kaupungille. Jonkin maaseutupysäkin sijaan.
Kannattaako kaivella historia esiin ja syyllistää aiemmat sukupolvet siitä että saivat edes rautatien aikaan.

Veka
7 kuukautta sitten
Reply to  Älywapaata

Kyllä minä keksin paljon älyvapaampia ideoita. Miten olis linja Somerolle?
Ymmärrän kyllä tunnekuohun. Se ihmisille sallittakoon.

Mamma maalta
6 kuukautta sitten
Reply to  Älywapaata

Voiko juna porhaltaa suurinta nopeuttaan, kun matkalla on noin 20 tunnelia ja noin 100 siltaa? Ennen ne olivat hidasteita.

Epärealistinen hanke
6 kuukautta sitten
Reply to  Mamma maalta

Ei, ja Salon maaperä on niin epävakaata, että paalutuksia tarvitaan ja paljon. Eli budjetti paukkuu yli. No, rahoja ei vielä ole rakentamiseen, ja tällä maailman menolla ei taida löytyäkään.

Juna jyskyttää
6 kuukautta sitten

Sillä ei olekaan realismin kanssa mitään tekemistä – kutsutaan oikealla nimellä päähänpinttymäksi.

Jokkeri
6 kuukautta sitten

Toivottavasti ”tunnin junan” rahoja ei löydykään. VR:llä ei ole tällä hetkellä kalustoakaan tähän vouhotukseen.

Allan
6 kuukautta sitten
Reply to  Mamma maalta

”Juna porhaltaa suurinta nopeuttaan”. Ei voi. Eikä voi monesta muustakaan syystä. Etenkään talvella. Tunnin juna -hankkeella ja järjen käytöllä ei ole mitään tekemistä keskenään. Puolet halvempi viisi minuuttia hitaampi juna kun ei kelpaa.