Salo–Hajala-ratasuunnitelma puksuttaa kohti pääteasemaa – tunteet nousivat avoimessa yleisötilaisuudessa

14
Avoin yleisötilaisuus Hajalan ja Salon välisestä ratasuunnitelmasta veti hyvin yleisöä Salon kansalaisopistolle. Puhujapenkeissä Sitowisen projektipäällikkö Niina Uusinarkaus (vas.) ja Turun Tunnin Juna Oy:n projektijohtaja Annika Salokangas. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Salon ja Hajalan välille suunniteltavan rataosuuden asukastilaisuus veti eilen Salon kansalaisopiston auditorioon noin nelikymmenpäisen yleisön. Virallisten puheenvuorojen jälkeen virisi vilkasta keskustelua esimerkiksi meluhaitoista, radan tarkasta linjauksesta sekä maanmittaustöiden valtuutuksesta.

Salo–Hajala-välille on tarkoitus rakentaa toinen raide nykyisen raiteen viereen. Uusi raide nousee jo olemassa olevan eteläpuolelle, mutta varsinainen ratalinjaus ei muutu.

– Pieniin asemakaavamuutoksiin saattaa olla tarvetta erityisesti Salon rautatieaseman ja Halikon kirjaston välisellä osuudella. Kaavamuutosten tarve selviää, kun rakentamisen tekniset ratkaisut on lyöty lukkoon, Salon kaupungin yleiskaavapäällikkö Timo Alhoke arvioi.

Salo–Hajala-rataosuuden pituus on noin kymmenen kilometriä. Ratasuunnitelma ulottuu Salon rautatieasemalta Hajalan taajamaan saakka, ja se kulkee Pajulan, Halikon asemanseudun ja Karjanummen lomitse.

Ratasuunnitelmaan on merkitty 13 uutta siltaa, kuusi levennettävää tai korjattavaa siltaa ja kaksi uutta tunnelia. Lisäksi projektiin sisältyy tarvittavien tie- ja katuyhteyksien uusiminen sekä rautatievaihteiden päivittäminen.

Salo–Hajala-ratasuunnitelma on osa Turun ja Helsingin välille suunniteltua Tunnin juna -rautatiehanketta.

Karttakuva Salon ja Hajalan välisestä ratasuunnitelmasta. Oranssit pisteet ovat tunneleita ja violetit siltoja. Kuva: Sitowise Oy

Salo–Hajala-välin suunnittelutyö alkoi tammikuussa 2021, ja sen uumoillaan valmistuvan kuluvan vuoden kesäkuussa.

– Ratasuunnitelmaa ei voi hyväksyä vastoin asemakaavaa, Turun Tunnin Juna Oy:n projektipäällikkö Annika Salokangas muistuttaa.

– Jos maita on tarpeen lunastaa, sekin ilmenee ratasuunnitelmasta. Suunnitelma kertoo myös suhteellisen tarkan arvion hankkeen kokonaiskustannuksista, hän lisää.

Konsulttiyritys Sitowise Oy:n projektipäällikkö Niina Uusinarkaus kertoo, että suunnittelun kannalta olennaisia asioita ovat tällä hetkellä arkeologiset esitutkimukset, kuten maanmittaustyöt.

Uusinarkauksen mukaan uusi raide on päätetty rakentaa jo olemassa olevan eteläiselle puolelle, koska tällöin ympäristö- ja muut tekijät kärsivät vähemmän.

– Kihisen ja Rikalanmäen muinaisjäännöskohteiden kannalta pohjoinen ratkaisu olisi ollut eittämättä parempi. Eteläistä valintaa puolsivat pienemmät haitat asutukselle ja vesistölle sekä voimassa oleva osayleiskaava.

Vaikka ratasuunnitelma valmistuisikin ajallaan, ei rakennustöihin päästä vielä hetkeen. Tunnin Juna -hankeyhtiön arvion mukaan radan rakentaminen ja käyttöönotto ajoittuvat vuosille 2025–2031.

”Jos maita on tarpeen lunastaa, sekin ilmenee ratasuunnitelmasta. Suunnitelma kertoo myös suhteellisen tarkan arvion hankkeen kokonaiskustannuksista.”

Uuden raideyhteyden ympäristövaikutuksia tutkinut biologi Juha Kiiski toteaa, että keskeisten luontoarvojen säilyttämiseksi tullaan tekemään tarvittavia toimenpiteitä.

– Esimerkiksi Halikonjoki itsessään on suojattava rakennushaitoilta, hän sanoo.

Rata-alueen eliöstöstä Kiiski mainitsee vuollejokisimpukan, saukon, taimenen ja lepakot. Lajien pesimäpaikat kartoitetaan ja kulkureitit turvataan.

– Myös Lassinkosken uhanalainen perinnebiotooppi sijaitsee lähellä rataa. Sen säilymisestä tullaan pitämään huolta, Kiiski vakuuttaa.

Sitowisen meluasiantuntija Johannes Oksanen myöntää, että uusi raide ja lisääntyvä junaliikenne voivat lisätä meluhaittoja.

– Toisaalta tilanne voi pysyä samankaltaisena tai jopa parantua, kun toimenpiteitä tehdään, hän lisää.

Mahdollisia meluhaittoja on selvitetty melumallinnuksin. Oksanen kertoo, että Salo–Hajala-ratasuunnitelmassa on yhteensä kolmen kilometrin edestä erilaisia meluesteitä.

– Ne ovat korkeudeltaan 2–4-metrisiä meluseiniä tai -valleja, hän tietää.

Oksanen mainitsee, ettei yksittäisten kohteiden suojaaminen ole aina mahdollista.

– Se ei ole kustannustehokasta. Meluhaitat voivat myös olla niin suuria, ettei esteiden asentaminen ole kannattavaa.

Oksanen toteaa, että mikäli muuta ratkaisua meluongelmaan ei ole, kiinteistöjä voidaan lunastaa.

Salon kaupungin puheenvuoron yleisötilaisuudessa käytti yleiskaavapäällikkö Timo Alhoke. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Asiantuntijalausuntojen jälkeen yleisö sai esittää projektin vetäjille ja konsulteille kysymyksiä. Keskustelu kävikin vilkkaana, paikoitellen jopa kiivaana.

Eräs paikallinen maanviljelijä väitti, että hänen maillaan on tehty kairauksia ja muita maanmittaustöitä ilman etukäteisilmoitusta. Kairaukset ovat maanviljelijän mukaan aiheuttaneet erilaisia vaurioita esimerkiksi pelloille, kastelujärjestelmille ja salaojille. Maanviljelijää komppasi lähialueella toimivan tiehoitokunnan puheenjohtaja, joka osoitti huolensa myös uusien siltojen korkeudesta sekä mahdollisista maanvajoamista.

Erityisen suurta mielenkiintoa herättivät näytillä olleet melukartat, joissa kuvataan yksityiskohtaisesti ratasuunnitelman vaikutusalueelle kantautuvaa melua. Myös uuden raiteen tarkat linjaukset herättivät kysymyksiä.

Turun Tunnin Juna Oy on avannut nettisivuilleen karttapalautepalvelun, jonka kautta hankeyhtiölle voi jättää kommentteja. Palvelu löytyy osoitteesta www.tunninjuna.fi/anna-palautetta/

14 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Hämmästynyt
2 kuukautta sitten

Koetin joskus netistä katsoa suunnitelmaa. En havainnut, että kuviin olisi piirretty meluesteitä taajamien kohdalle.

Kaupoissa rekat pörräävät jo kellon ympäri, niin tuleva rata lisää melua Halikon keskustan tuntumassa.

Marko
2 kuukautta sitten
Reply to  Hämmästynyt

Vastahan se rata on kulkenut siitä yli 120 vuotta, miten se nyt on ruvennut häiritsemään?

Urpo
2 kuukautta sitten
Reply to  Marko

Ehkä tuollaisen remontin yhteydessä olisi kohtuullista yrittää vähentää nykyisiäkin ympäristöhaittoja. Lisäksi kun tavoitteena on raideliikenteen määrän ja osuuden kasvu, haittojen määrän pitäisi tulevaisuudessa lisääntyä.

Vanhan radan asukas
2 kuukautta sitten
Reply to  Urpo

Mikä remontti? Ei vanhaa rataa remontoida, vaan viereen rakennetaan uusi.

Urpo
2 kuukautta sitten

Pilkunviilausta. Voit käyttää parempaa termiä, jos tuo häiritsee. Tosin Hajalassa näyttää nykyisenkin radan linjaus muuttuvan kolmen kilometrin matkalta.

Vanhan radan asukas
2 kuukautta sitten
Reply to  Marko

Määräyksetkin ovat muuttuneet 30 vuodessa, kun viimeksi tuota rataa suoristettiin. Toisaalta Väylän ihminen sanoi, ettei meluesteitä tule, mutta nyt kun suunnittelu siirtyi Tunnin junalle, muuttui asenne. Tai sitten laki määrää ne esteet, tietty desibelimäärä ei saa ylittyä.

Kyllä se melu lisääntyy, jos liikennekin lisääntyy. Vaikka rata on ollut tuossa kauan, ei se tarkoita sitä, ettei siitä tulisi melua tai ettei se muka haittaisi. Yhtälailla ne, jotka asuvat nykyisen radan varrella, ovat oikeutettuja meluvalleihin kuten uuden radan varrella asuvat. Siis Salo-Espoo välillä.

Nähnyt melkein kaikki vaiheet
2 kuukautta sitten
Reply to  Marko

Sanotaanko näin, että sitä 120 vuotta vanhaa ei ole enää olemassa. 1927 tehtiin Halikkoon tunneli ja radan kohtaa muutettiin. Uusi tunneli sekä oikaisuja 90-luvulla. Eli ei voi sanoa, että rata olisi ollut samassa paikassa 120 vuotta.

Nyt kun tulee tämä uusi raide, niin maastossa se on jo neljäs rata. Hulluinta on, että jossain kohtaa tämä tuleva raide menee kohdasta, mistä 90-luvulla kaivettiin raiteet pois.

Käy joskus katsomassa, mistä vanha rata meni Halikon aseman ja Hajalan välillä.

Marko
2 kuukautta sitten

Olikin puhe meluesteistä taajamien kohdalla, käy katsomassa montako taajamaa on mainitsemassasi paikassa. Saivartelu kunniaan, vai?

Asioista tulee varmasti riitaa, jos ei edes yritetä ymmärtää. Byrokraattinen kapulakieli on vallannut jo ihmisten mielen.

Urpo
2 kuukautta sitten
Reply to  Marko

Vanhoista kartoista näkee, ettei linjaus alkuperäisellä paikalla taajaman kohdallakaan ole. Ei lähelläkään. Halikossa on vielä vanha siltakin purkamatta.

Vanhan radan asukas
2 kuukautta sitten
Reply to  Hämmästynyt

Netistä on vaikea nähdä koko suunnitelmaa. Olisit tullut tilaisuuteen, siellä oli tarkkaan merkitty meluvallit, tiet jne. Ja kyllä niitä meluvalleja on suunnitteilla, 10 km:n matkalle 3 km. Ja myös vanhan radan puolelle.

Se siitä
2 kuukautta sitten

Asiantuntija kertoi, että melu tulee vähentymään tai lisääntymään.

Hämmästynyt
2 kuukautta sitten
Reply to  Se siitä

En olisi uskonut. Onneksi kuulo vanhemmiten enemmän heikkenee kuin herkistyy. Ehkä.

Tammisiltalainen
2 kuukautta sitten

Asuin aikanaan Halikon silloisen torin reunalla. Herkkäunisena heräsin yöllä aina, kun dieselveturin vetämä tavarajuna kiihdytti kohti Turkua, vaikka asuin talon torin puolella. Koko kerrostalo tärisi. Rataan matkaa noin 80 metriä.

Lasse Reunanen, Salo
2 kuukautta sitten

Olin kuulemassa ja katsomassa rataesittelyä, joka ei mallikkaasti mennyt. Alustuksessa piti olla lyhyt video – ei saatu käyntiin, vain Salon rautatieaseman ympäristön aloituskuvaa – asema ei suunnitelmaan sisältynyt. Sanottiin asemalla kaksi raidetta, mutta yksi sinne nyt vaan menee – eikä suunnittelematta lisätäkään. Kysymykset siirtyivät etäkartoille – ei yhteiskeskusteluun. Kartat oli sijoitettu hämärään, ja karttapohja oli himmeänä – ei saanut tarkoin sijainteja näkyviin. Nettiin en ole vielä ehtinyt katsomaan. Kyllä Turusta kaksi raidetta asemalle asti olisi saatava ja Helsingin suunnasta kolme, kaksi uutta ja yksi vanha raide – siis Salonjoen yli kolme raidetta asemalle asti, jotta liikkumiset junilla ilman viiveitä mahdollistuu… Lue lisää »