Salonjoen molemmille rannoille on suunniteltu kulkureitit meren rantaan – matkan varrella paikkoja terasseille, kentille ja uimarannalle

13
Salonjoen suulla Satamakadun varressa on nykyisin Salon lumenkaatopaikka. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Kaupunkilaisten toiveet Salonjoen rantojen siistimisestä torilta Halikonlahdelle alkavat pikkuhiljaa toteutua.

Salon kaupunki on laatinut suunnitelman Salonjoen ranta-alueiden kehittämisestä.

Siinä ajatuksena on, että Salonjoen molemmille rannoille luodaan kulkureitit rautatiesillalta meren rannalle asti.

Polkumaisia reittejä pitkin pääsisi joen itärantaa pitkin Viitannummelle ja länsipuolta Vuohensaaren pengersillalle asti.

Uusia reittejä on ajateltu lähinnä kävelijöille, koska pyöräilijöille on jo oma pyörätie Satamakadun varressa.

Kulkureittien varrelle on ideoitu monenlaisia pysähdyspaikkoja terasseista kuntoilupisteisiin ja minikenttiin.

Jokivarteen tulisi uusia venelaitureita molemmin puolin jokea. Satamakadun varressa olisi tilaa jopa seikkailupuistolle.

Nykyisen lumenkaatopaikan tilalle on ideoitu hiekkarantaa, grillipaikkaa ja lasten lintutornia tai näkötornia. Paikalla voisi toimia myös siirrettävä kesäkahvila.

– Olemme halunneet avata suunnitelmissa mahdollisuuksia myös yritystoiminnalle, Salon asemakaavapäällikkö Tarja Pennanen kertoo.

Salonjoen rantoja on tarkoitus siistiä pitkin matkaa, ja reitin varrelle istutettaisiin uusia puita ja pensaita.

Kaupungin suunnitelmissa nykyisen lumenkaatopaikan tilalta löytyvät muun muassa hiekkaranta, grillauspaikka ja lasten lintutorni.

Salon kaupunkikehityslautakunta käsitteli luonnosta Salon ranta-alueiden kehittämisestä viime kokouksessaan ja päätti asettaa sen julkisesti nähtäville.

Suunnitelmassa ei puhuta aikataulusta tai rahasta vielä mitään. Tarja Pennasen mukaan suunnitelma on maisema-arkkitehti Elisa Tegelin ideoima luonnos siitä, miten kulkureitit voisi toteuttaa ja mitä reitillä voisi olla.

– Toteutus on ajateltu tehtäväksi vaiheittain, budjettirahojen vuosittain sallimissa puitteissa. Jos päättäjien kanssa syntyy yhteisymmärrys reittien tarpeesta, suunnitelmia tarkennetaan, ja silloin päästään puhumaan myös rahasta, hän sanoo.

Pennasen mukaan kulkureittien rakentaminen olisi luontevaa aloittaa kaupungin omistamilta mailta. Vähimmillään kulkureitin luominen vaatisi puistoalueilla puskien ja ruohikoiden raivausta.

Salonjoen länsirannalla on paljon yritystoimintaa, ja itärannallakin on yksityisten omistamia maita.

Tarja Pennanen korostaa, että kaupungin tarkoituksena ei ole aiheuttaa haittaa yrityksille eikä tehdä heidän mailleen mitään ilman lupaa.

Suunnitelmaluonnoksesta on tarkoitus infota yrittäjiä, ja samalla kaupunki kysyy, ovatko yksityiset maanomistajat halukkaita lähtemään hankkeeseen mukaan.

– Kun rannat siistiytyvät ja sinne saadaan polku, muutos nostaa myös nykyisten kiinteistöjen arvoa, Tarja Pennanen uskoo.

Kaupunkikehitysosastolla on mietitty, että Salonjoen rannoille tehdään tulevaisuudessa vastaavanlainen suunnitelma myös keskustasta pohjoisen suuntaan.

13 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Keijo K.
5 kuukautta sitten

Jos tämä olisi ollut viime perjantain lehdessä?

Väärin tiedotettu
5 kuukautta sitten
Reply to  Keijo K.

Okei, jätetään tekemättä.

MDI
5 kuukautta sitten

Tätä olen jo muutaman vuoden näilläkin palstoilla esittänyt. Hienoa, kun asia nytkähti eteenpäin.

Vesielementti on kuitenkin se, mikä ihmisiä kiinnostaa, eikä mikään kirjava lato pellolla motarin vieressä.

Kehitysideat julki
5 kuukautta sitten
Reply to  MDI

Hyvä kun kirjoitettelet. Ja kiitokset myös muiden palstalaisten ideoille.

Anniskelua ei tarvita
5 kuukautta sitten

Uimaranta, kevyen liikenteen reitit ja liikuntapaikat kuulostavat hyviltä. Terassit alkavat olla menneen talven lumia. Niitä on viime vuosina pykätty kaikkialle. Puurakenteet joudutaan määräajoin uusimaan, mikä tuo säännöllisiä uusia kuluja.

Entinen salolainen
5 kuukautta sitten

Terassia ja baaria sinne kuitenkin pukkaa. Terassien tulo tulee lisäämään luonnon saastumista, kun terdeilijät roskaavat ympäristön huurteisten jälkeen.

Minne seuraavat lumet?
5 kuukautta sitten

Jos toteutuu, laittaa mietintään, minne seuraavien talvien lumet tullaan kippaamaan. Toivottavasti kaikki otetaan huomioon jo näin suunnitteluvaiheessa.

Lumenkaato metsään
5 kuukautta sitten

Meren tai joen ranta ei ole asiallinen paikka lumen kippaamiseen. Siitä se valuu suoraan merenlahteen.

Paljasjalkainen
5 kuukautta sitten

Koko Vuohensaaren tien pohja on vanha kaatopaikka. 60-luvulla sinne kipattiin kaikenlaista jätettä öljyistä auton renkaisiin. Viime vuosina kaduilta kerätyt lumet saasteineen. Pohjahan on oikein hyvä uutta uimarantaa varten.

Mitään saastetutkimuksia ei kannata tehdä, voi loppua haaveet uimarannasta.

Ajatus kävelypolusta riippusillalta yläjuoksulle on mielestäni hyvä. Matkan varrelle muutama pikkulaituri kanootin laskupaikaksi ja jokunen penkki lepoa varten, ei siinä paljon muuta tarvita.

Urpo
5 kuukautta sitten

Olipa hieno uutinen! Kun rahoitus on auki, jokisuun puistomaisen alueen rakentamista voi pienelläkin rahalla aloitella esim. puita istuttamalla. Siinä varttuvat alueen muuta rakentamista odoteltaessa ja muokkaavat maisemaa metsäiseen tai puistomaiseen suuntaan nykyisestä heinikosta.

Toivottavasti suunnitelma saadaan pian nähtäville.

Lasse Reunanen, Salo
5 kuukautta sitten

Sinne Salonjoen suulle pääsee nytkin hyvin kävellen, pyörällä tai autolla. Asiallista olisi tehdä se kauan odoteltu kävelysilta Salonjoen suulle – esimerkiksi kahden matalan lintutornin korokkeella ja kevytsilta niiden väliin.

Viitannummen alle tehtiin luontopolku – sielläkin odoteltu kaavoituksesta asti noin 100 metrin kevytpolkua alueen korkeimman näköalan luokse – jonne nytkin pääsee asuntotonttien välistä, kun tietää kulkea (lähinnä asukkaiden tiedossa), yläosan leikkipuiston kohdilta.

MDI
5 kuukautta sitten

Miten kahden pursiseuran purjeveneet kulkisivat kävelysillan ali satamiinsa? Eiköhän se Sokerisilta riitä puolen vaihtoon.

Urpo
5 kuukautta sitten
Reply to  MDI

Kyllä. Pelkkä rantojen rakentamisen rahoitus on iso asia, joten tehdään vain välttämätön ja mikä lisää ylläpitokuluja mahdollisimman vähän.