Bussiyritys ajaa rahtia rekoilla – Vainion Liikenne laajensi Matkahuollon pakettien kuljetusarsenaaliaan

0
J. Vainion Liikenteen toimitusjohtaja Matti Vainio kertoo yrityksen laajentaneen toimintaansa: nyt Matkahuollon rahti liikkuu myös rekoissa, ei vain linja-autoissa. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Korona-aika kasvatti pakettien liikkumista Suomen maanteillä siinä määrin, että perinteinen salolaisliikennöitsijä J. Vainion Liikenne Oy kuljettaa nykyisin Matkahuollon rahtia linja-autojen lisäksi myös rekoilla. Vainion Liikenteellä on yksin rahtia kuljettamassa useampia kuorma-autoja ja ajoneuvoyhdistelmiä.

– On paljon nettikaupan tavaraa, sellaistakin, joka ei sovi linja-autoihin. Lisäksi Matkahuollon tavaralogistiikka on nykyään erilaista kuin ennen, Vainion Liikenteen toimitusjohtaja Matti Vainio sanoo.

Laajennus linja-autoista vain rahdin kuljettamiseen tarkoitettuihin kuorma-autoihin on tapahtunut muutaman viime vuoden aikana.

– Raskailla yhdistelmäajoneuvoilla ajamme Salosta Helsingin, Turun ja Tampereen välejä. Salolla on hyvä maantieteellinen sijainti maahantuontiterminaalien lähellä, Vainio sanoo.
Koska rekat lähtevät Salosta, osa Salon Matkahuollon paketeista pääsee myös niiden kyytiin. Yleensä logistiikkakeskusten välillä kulkevat rekat eivät poikkea yksittäisillä Matkahuollon toimipisteillä.

– Salo on vähän poikkeuksellinen paikka, kun ollaan tässä keskellä. Kuorma-autot liikkuvat logistiikkaterminaalien välillä, linja-autot Matkahuolto-asemien välillä. Pieni Salosta Helsinkiin lähetetty paketti kulkee todennäköisesti yhä seuraavan linja-auton kyydissä, Vainio sanoo.

Vainio arvelee, ettei ole kovinkaan tavallista, että perinteinen liikennöitsijä laajentaa kuljettamaan pelkkää rahtia linja-autoissa tehtävän yhdistelmäkuljetuksen lisäksi.

– En oikein osaa sanoa mutta luulen, että ei meitä montaa yritystä taida olla tätä tekemässä, Vainio sanoo.

Rekkoja ajavat Vainion Liikenteen kuljettajat, joilla on tarvittava ajoneuvoyhdistelmän kuljettamiseen oikeuttava ajokortti.

Salon Matkahuollon asiamies Mika Vesalaisen mukaan ennen Salon Matkahuollon rahti kulki vain linja-autoissa, mutta nyt sekä linja-autoissa että rekoissa.

– Ennen paketit liikkuivat kärryillä, nykyisin häkeissä. Paketit liikkuvat nopeammin ja tehokkaammin, logistiikkajärjestelmä on entistä selkeämpi, Vesalainen sanoo.

Matti Vainion mukaan uuteen järjestelyyn on kappalemäärien kasvun lisäksi syynsä tavaralogistiikan automaation muutoksessa.

– Terminaalijakelu toimii automaattisesti siten, että osoitelapun perusteella kone tunnistaa vaikkapa Riston ja Liisan paketit, jotka menevät Saloon ja Kuopioon. Paketti tulee hihnalta ja tiputetaan oikeaan häkkiin, joka työnnetään rekan kyytiin. Matkahuollon toimituslupaus on kova, ja siksi logistiikan pitää olla huippuunsa viritetty, Vainio kuvaa.

Matti Vainio näkee tavaravirtojen ja nettikaupan kasvavan jatkossakin.

Seuraavaksi mukaan tulevat ruokakaupat ja elintarvikkeiden toimitukset tilaajille.

– Nettikauppa on tullut jäädäkseen, ja se tulee kehittymään ja muuttumaan edelleen.

Korona hiipuu, mutta polttoaine kallistuu

Viime vuodet ovat olleet liikennöitsijöillekin ankaria: koronapandemian tulo romahdutti liiketoiminnan vähäksi aikaa, ja nyt kun pandemiasta ollaan vähitellen pääsemässä eroon, kärvistellään polttonesteiden hinnannousun kanssa.

– Koronakaan ei ole vielä täysin voitettu, sitä yhä esiintyy ja se vaikuttaa yhteiskunnassa.

– Asiakasmäärät eivät ole likikään palautuneet tasolle ennen koronaa, J. Vainion Liikenne Oy:n toimitusjohtaja Matti Vainio sanoo.

Vainion mukaan nyt ajetaan arkisin Helsingistä Turkuun kymmenen vuoroa ja Turusta Helsinkiin yksitoista vuoroa.

– Se on noin kolmasosa siitä, mitä ajettiin ennen koronaa, Vainio sanoo.

Vainion mukaan asiakasmäärät ovat toki piristyneet synkimpiin kuukausiin verrattuna, ja toivossa eletään, että piristyminen jatkuu kesää kohti mentäessä.

Jotta mikään ei olisi liian helppoa, nyt suurena ongelmana on polttonesteiden hintojen ankara nousu, mikä johtuu hyvin pitkälti Venäjän aloittamasta sodasta.

– Hintojen nousu rassaa liikennöitsijöiden taloutta kamalasti. Hinnat ovat lähes kaksinkertaistuneet muutamassa vuodessa. Ensin korona, sitten sota. Saa nähdä, mitä tulee seuraavaksi, Vainio sanoo.

Hintojen nousu on Vainion mukaan markkinaehtoisessa liikenteessä pakko siirtää lippujen hintoihin.

– Onneksi asiakkaat ymmärtävät tämän hyvin. Näkeehän polttoaineen hinnan nousun jokainen itsekin, kun käy tankkaamassa.

Salon Matkahuollolla noin 20 000 pakettia kuukaudessa

Salon Matkahuollon asiamies ja yrittäjä Mika Vesalainen arvioi, että Salon Matkahuollossa liikkuu kuukausittain noin 20 000 pakettia, joulusesonkina enemmän.

– Paketteja liikkuu meillä 20–30 prosenttia enemmän kuin ennen koronapandemiaa, Vesalainen arvelee.

Vuonna 2019 verkkokauppa teki Traficomin selvityksen mukaan suuren kasvuloikan, ja koronavuonna 2020 kasvu jatkui tätäkin enemmän. Jakeluvolyymi kasvoi vuonna 2020 kappalemääräisesti noin 20 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Pakettien kokonaismäärä ylitti ensimmäistä kertaa sadan miljoonan rajapyykin.

Matkahuollon mukaan Suomen pakettimarkkinat kasvoivat vuonna 2021 edelleen noin 10 prosenttia.

– Matkahuollon kuljetuksissa positiivisimmin kehittyivät kotimaisen verkkokaupan ja kuluttajien välisen vertaiskaupan kuljetukset: niitä toimitimme yli 30 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna, Matkahuollon viestintäpäällikkö Petra Rusi kertoo.

Kuljetusten kokonaisvolyymi säilyi kuitenkin suunnilleen edellisvuoden tasolla. Rusin mukaan kuluvan alkuvuoden kokonaismarkkinoilla kasvu on tyrehtynyt pääosin Ukrainan sodan aiheuttamasta epävarmuudesta, mutta kasvua on silti ollut.