HC BERG huijaa silmää Veturitallissa – taidemuseon kesänäyttelyssä kaikki ei olekaan sitä, miltä näyttää

0
Hans-Christian Bergin teos To Be or Not to Be 2022 on tehty laserilla leikatuista metallilevyistä. Veistos näyttää erilaiselta riippuen siitä, mistä kuvakulmasta sitä katsoo.

Salon lukion pihalla seisova teräksinen pallo Muodon Illuusio on monille tuttu, mutta harva tuntee veistoksen tekijää. Nyt Hans-Christian Bergin valolla ja väreillä leikkiviin teoksiin voi tutustua taidemuseo Veturitallin kesänäyttelyssä HC BERG.

– Kannattaa antaa värien viedä, katsoa ja nauttia siitä, mitä tapahtuu, Berg sanoo.

Inkoolainen Hans-Christian Berg (1971) on kuvataiteilijana silmänkääntäjä, jonka työt sekä huijaavat että hypnotisoivat. Perinteiseltä maalaukselta äkkiseltään näyttävä taulu alkaa yllättäen muuttaa muotoaan, kun sen edessä liikkuu. Syntyy hämmentävä illuusio kolmiulotteisuudesta.

– Idea on se, ettei taika paljastu, Berg hymyilee.

Vaikka Berg työstääkin teoksiaan akryylista ja metallista, valoa voi pitää niiden kanssa lähes yhtä tärkeänä materiaalina. Valo määrää, miltä teokset näyttävät ja miten katsoja ne näkee ja kokee.
Veturitallin pääsaleissa on esillä Bergin klassikoita, vähemmän nähtyjä töitä sekä paljon uusia teoksia, joita ei ole ennen esitelty näyttelyissä. Tunnetuimmat työt ovat kiertäneet näyttelyissä Aasiassa, Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Veturitallissa jokainen sali on Bergin mielestä kuin oma, itsenäinen näyttelynsä. Rytmi kuitenkin säilyy.
– Muoto-, väri- ja kuvamaailmasta on hyvin löydetty punaisia lankoja salista toiseen. Tulee mieleen musiikki, jammaussessio, Berg sanoo.

Ympyröiden ääriviivat eivät tarkennu, vaikka silmiä kuinka siristäisi. Teos Color Space – Solar Yellow Medium/Ultramarinblue Imploding Center 2015 on valmistettu akryylimuovista. Kuva: SSS/Minna Määttänen.

Oudosti hehkuvat värit, vääristävät metallipinnat, heijastuvat valot ja hologrammit haastavat katsojaa. Aistit osoittautuvat vajavaisiksi. Kaikki ei olekaan sitä, miltä se näyttää.
Valtaosa teoksista on taiteilijan omistuksessa, mutta mukana on lainoja myös muista suomalaisista taidemuseoista.

Hans-Christian Berg on tunnettu teoksista, jotka tekevät optisia ilmiöitä näkyväksi. Helsingin Kalasatamassa paljastettiin viime vuonna seitsemän metriä korkea veistos Nereidi. Tilaustyönä metallilevyistä tehty rintakuva painaa 65 tonnia.

Veistos näyttää erilaiselta riippuen siitä, mistä kuvakulmasta sitä katsoo.

Veturitallissa nähtävät uudet, laserleikatuista metallilevyistä muodostuvat hahmot jatkavat Nereidin maailmaa. Kerrokselliset veistokset näyttävät erilaiselta eri suunnista.

Näyttelyssä on runsaasti neonsävyillä pelaavia, reliefimäisiä ja seinälle installoitavia töitä. Värillisten elementtien ja ympyröiden ääriviivat eivät tarkennu, vaikka silmiä kuinka siristäisi. Säkenöivät akryyliveistokset hahmottuvat kauempaa katsottuna erilaisina kuin lähelle tultaessa. Teosten ympärille kajastavat säteet ovat osa teosta.

Museonjohtaja Susanna Luojus aloitti työnsä Veturitallissa kolme ja puoli vuotta sitten. Vauhtiin pääsyä ovat jarruttaneet sekä koronapandemia että Veturitallin laajennus ja remontti, jonka aikana museo oli kiinni.
– Tämä näyttely antaa viitteitä siitä, millaisia sisältöjä haluamme taidemuseossa esittää myös tulevaisuudessa, Luojus sanoo.

Veturitallin uusi intendentti Minna Nyqvist puhuu visuaalisesta kokemuksesta, jossa teosten keskinäisestä suhteesta syntyy kokonaisuus. Se tarkoittaa, että pääsalien ja galleria Sivuraiteen näyttelyt ovat keskenään vuorovaikutuksessa – ne joko tukevat tai haastavat toisiaan.

Laura Laine tutkii galleria Sivuraiteen lasiveistoksissaan muodonmuutoksia. Kuva: SSS/Minna Määttänen.

Sivuraiteella esittäytyy helsinkiläinen kuvataiteilija Laura Laine (1983) näyttelyllään Egg, Sugar ja Pink Flora.

– Lasi antaa hirveästi mahdollisuuksia, mutta se on myös haastava materiaali, joka voi mennä rikki monessa työvaiheessa. Tekeminen on aika vauhdikasta ja hauskempaa kuin keramiikan tekeminen, Laine sanoo.

Laine joko piirtää teoksesta kuvan tai muovaa mallit paperimassasta. Lasinpuhalluksesta vastaavat tšekkiläiset mestaripuhaltajat Nuutajärven lasikylässä.
– He sanovat aina aluksi, ettei onnistu. Melkein aina he ovat kuitenkin pystyneet toteuttamaan ideani, Laine naurahtaa.

Veturitallin intendentti Minna Nyqvist (vas.) ja museonjohtaja Susanna Luojus iloitsevat siitä, miten kahden eri taiteilijan näyttelystä muodostuu kokonaisuus. Kuva: SSS/Minna Määttänen.

Salon kaupungin taidekokoelmaan prosenttiperiaatteella hankittujen teosten tekijöitä nähtäneen Veturitallissa myös tulevaisuudessa.

Valokuvanäyttelyt ovat vuosien aikana keränneet ennätyksellisiä kävijämääriä. Susanna Luojusta harmittaa, että Suomen valokuvataiteen museon uusi näyttelytila K1 vei eteläafrikkalaisen nykyvalokuvaaja Zanele Muholin näyttelyn.
–Se olisi ollut hienoa saada tänne.

Hans-Christian Berg: HC BERG.
Laura Laine: Egg, Sugar ja Pink Flora.
Salon taidemuseo Veturitallissa 14.5.–4.9.2022.
Avoinna ti-pe 10-18 ja la-su 11-17.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments