Juha Saloa motivoi vauhti – ”Jos en pärjäisi, pysyisin himassa”

0
Juha Salo vauhdissa Someron Terttilän ja Hirvelän teillä ajetulla avauspätkällä. (Kuva: Tommi Jalava)

Mustavalkoinen rallitykki Skoda Fabia R5 Evo kaartaa Teboil Kivihovin taakse niin sanottuun rahtariparkkiin, joka toimi lauantaina Rengas Turku -rallin varikkona.

Ulos Skodasta nousee 46-vuotias Juha Salo, tuttu mies vuosikymmenien ajalta Urheiluruudun, Tulosruudun ja aikoja sitten kuopatun Ruutulipun (muistatteko vielä?) rallipätkistä.

– Hyvin meni, kiitos kysymästä, Salo tiivisti kohteliaasti ja mursi neljällä sanalla myyttejä möllöttävistä rallikuskeista.

– Vaikka olen tästä läheltä kotoisin, tiet olivat täysin vieraita. Kun vesisade alkoi, niin ajaminen meni mielenkiintoiseksi. Mutta tämä oli hemmetin hyvä testi. Tämä oli ensimmäinen kisa Pirellin renkailla, pitkään Michelineillä ajanut Salo kertoi.

Karkkilalainen Salo voitti Rengas Turku -rallin yleiskilpailun niukalla 1,7 sekunnin erolla ennen toista Fabia-kuskia Teemu Asunmaata. Hämmästyttävän tasaisen kärkikolmikon täydensi Volkswagen Pololla ajanut virolainen Egon Kaur, joka hävisi Salolle vaivaiset 2,8 sekuntia.

Salolle ralli oli siis lähinnä testi ensi viikolla Länsirannikon rallilla jatkuvaa SM-sarjaa varten. Salo on SM1-luokan pisteissä kolmen rallin jälkeen kuudentena. Lauantain perusteella nousua on siis lupa odottaa.

Vaikka Salo on kymmenkertainen Suomen mestari, motivaatiota riittää edelleen.

– Kun tätä työkseen tekee, niin motivaatio on löydyttävä, rallitouhujen lisäksi autokorjaamoa Karkkilassa pyörittävä Salo naurahti.

– Toinen motivaation lähde on se, että oma vauhti riittää. Kun kerran olen saanut tälle hankkeelle yhteistyökumppaneita, niin vähintä on se, että pärjään. Jos en pärjäisi, pysyisin himassa, hän vakuutti.

Salo voitti nuorten Suomen mestaruuden vuonna 1996 Toyota Starletilla. Sen jälkeen hän on ajanut muun muassa Opel Astralla, yli vuosikymmenen Mitsubishi Lancerin eri EVO-versioilla sekä Peugeot 208:lla.

Nyt alla on R5-luokan 1 230 kiloa painava ja lähes 300 hevosvoiman Skoda Fabia, jota Salo kehuu estoitta.

– Tämä on ominaisuuksiltaan aivan huippuauto. Vaikka se menee kohtuulujaa, niin ajaminen on helppoa. Auto käyttäytyy loogisesti. Kun kaikki on kunnossa, sillä on nautinto ajaa. Tiettyihin paikkoihin voi tulla kovempaa, mitä nuotti kertoo, Salo kertoo.

Rengas Turku -rallin voittanut Juha Salo otti kuvaan mukaan tukijansa Markku Raution.

Yleiskilpailussa parhaat paikallisten seurojen kuskit olivat sijalle 20 ajanut Someron UA:n Reijo Mattila VW Golfilla ja sijalle 27 ajanut Salo UA:n Tero Lehto Ford Fiestalla.

Järjestävän seuran Salo UA:n kuskeista luokkansa kolmen parhaan joukkoon sijoittuivat Henrik Hannonen Bemarilla (luokka 4, kolmas) ja Jouni Alenius Volvolla (luokka 20, kolmas).

Ensimmäisenä reitille lähti rallin nimisponsorin toimitusjohtaja Marko Rantanen, jolle ralli oli ensimmäinen.

– Ensimmäinen mutka oli jo kulttuurishokki. Se tosiaan piti paikkaansa, mitä isot pojat sanovat, että ensimmäisellä autolla on muita liukkaampaa.

Rantanen veikkasi ennen lähtöä, että hän aloittaa rallin niin hiljaa, että maalissa harmittaa.

– Itse asiassa kakkospätkäkin meni vielä ”nyssytellessä”. Kolmaspätkä meni jo hyvin ja nelonen superhyvin.

– Esimerkiksi yhdessä kohdassa kartturi sanoi ”anna mennä yli täysillä”. En uskaltanut, kun näin (horisontissa) vain metsää, Rantanen pyöritteli päätään.

  • Lue lisää aiheesta
  • Ralli