Kaksoisraide Salosta Turkuun: oikaisuja, siltoja ja tunneleita

1
Salosta Turkuun mentäessä ensimmäinen radan oikaisu tehdään Hajalan taajaman eteläpuolelle.

Kaksoisraiteen suunnittelu Salon ja Turun välille kertoo, minkälaisessa maastossa nykyinen rata kulkee. Kun sen viereen tehdään toinen kiskopari, pitää rakentaa yli 60 uutta siltaa ja korjata yli 20 nykyistä. Lisäksi tehdään kaksi tunnelia.

Rataa oikaistaan neljässä kohdassa. Salosta Turkuun päin mennessä ensimmäinen oikaisu tulee Hajalan taajaman eteläpuolelle.

Rataa oikaistaan myös Paimion Kriivarissa ja Toikkalassa sekä Kaarinan Piikkiössä, missä kiskot siirretään kulkemaan moottorien pohjoispuolella.

Hajalan ja Kaarinan Nunnan välisen rataosuuden yleissuunnitelma on parhaillaan nähtävillä. Maanomistajalla ja muilla kiinnostuneilla on mahdollisuus tehdä siitä muistutuksia Väylävirastolle.

Hajalan ja Kupittaan välisen radan suunnittelusta järjestettiin tiistaina illansuussa tiedotustilaisuus Teamsissä.

– Rakentamisen mahdollistavat ratasuunnitelmat ovat valmiina teknisin osin vuoden 2023 loppuun mennessä, kertoi Tunnin junan projektijohtaja Annika Salokangas.

Radan suunnittelu siirtyi Väylävirastolta Turun Tunnin Juna Oy:lle viime lokakuussa.

– Teknisin osin tarkoittaa, että yleissuunnitelma on ratateknisesti pätevä ja toimiva sekä liikenteellisesti mahdollinen. Yleissuunnitelmaa ei voi hyväksyä ilman voimassa olevaa yleiskaavaa.

Asukastilaisuuksia pidetään, kunhan suunnitelmat etenevät tarkemmalle tasolle, lupasi Salokangas.

Salon keskustan ja Hajalan välisestä osuudesta järjestettiin tilaisuus huhtikuussa.

Suunnitelmiin voi ottaa kantaa karttapalautejärjestelmässä, joka löytyy osoitteesta tunninjuna.fi.

– Meidän on tarkoitus käydä vuoropuhelua maanomistajien ja asukkaiden kanssa suunnittelun aikana. Asukkailla on tarkempi tietämys alueista.

Salon ja Turun välinen kaksoisraide on osa Helsingin ja Turun välistä Tunnin juna -kokonaisuutta. Sen suurin ja kallein osuus on Espoon ja Salon välinen oikorata.

Kaksoisraidetta suunnitellaan koko matkalle.

Turun Tunnin Juna Oy:n osakkaat ovat Suomen valtio sekä Salo, Turku, Espoo, Helsinki, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi.

1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Salolainen
7 kuukautta sitten

Eikö voisi vain lisätä paikallisjunan vuoroja nykyisille raiteille ja tehdä uuden aseman Hajalaan?