
Katujen jyrsintä- ja päällystystyöt haittaavat liikennettä maanantaista alkaen Salon ydinkeskustassa.
Kaupunki asvaltoi keskustan kaduista uudelleen Varssillankatua, Raatihuoneenkatua ja Perniöntietä sekä Mariankatua.
Varssillankadun työmaa yltää Helsingintien puolelle. Raatihuoneenkadun–Perniöntien päällystystyö alkaa Sinisen talon kohdalta ja jatkuu Tahkonkadun risteykseen saakka. Mariankatu saa uutta päällystettä Turuntien risteyksestä Joensuunkadun risteykseen asti.
– Valmistelevat työt kaduilla on aloitettu jo, mutta massiivisempi urakka alkaa maanantaina. Kaduilta jyrsitään ensin vanha pinta pois, ja sitten asvaltoidaan uudelleen. Lopuksi tehdään tiemerkinnät, Salon katumestari Markus Romppanen kertoo.
Päällystystyömaalle tulee liikenteenohjaus, mutta Romppasen mukaan autoilijoiden kannattaa mahdollisuuksien mukaan välttää katuja töiden aikana.
– Jos ei tule ongelmia eikä sääviivästyksiä, parin viikon sisällä on valmista, hän lupaa.
Kaupunki aloittaa kesän asvaltointityöt keskustan kaduilta, jotta vilkkaimmin liikennöidyt väylät olisivat kunnossa ennen kesäkuun alkua.
Salossa päällystetään katuja kesän mittaan myös muissa taajamissa. Niissä työt lähtevät liikkeelle toukokuussa, ja päällystyksiä jatketaan kesän mittaan.
Päällysteen jyrsintäpykälä oli viime kesänä pari kuukautta kulkijoiden ilona Lautamiehentiellä ennen toista asvalttikerrosta. Parin kuukauden päästä kaukolämpö kaivoi putkensa tien ali, jonka jäljiltä vasta keväällä ojan kohta paikattiin edelleen aika epätasaisesti jollain massalla. Kaivuuluvassa pitäisi olla mukana pinnan pikainen tasoitusvaatimus.
Ohjeistuksen mukaan katu pitäisi palauttaa samaan kuntoon kuin ennen kaivuuta. Kerta toisensa jälkeen asvaltin korjaus on puutteellista. Pyöräteillä massan tasoitus on pahimmillaan sitä, että ajetaan muutaman kerran kuormaajalla yli. Hirveää jälkeä.
Kaupungilla ei ole kiinnostusta valvoa näitä töitä, vaikka kaivuun jälkeen asvaltti jäisi minkänäköiseksi tahansa. Urakoitsijoiden kanssa ollaan ilmeisesti kavereita.
No, kun muutaman vannelaskun kaupunki saa, kun ei viitsitä edes siitä kuopasta varoittavaa liikenenmerkkiä asentaa. Kyllä se vanne menee soikeaksi 40 km/h vauhdilla.
Lasku odottaa pöytälaatikossa kahdesta vanteesta.
Salon keskusta saa uutta asflattia paljon verrattuna reuna-alueisiin, vaan keskiviivojen maalausta tehdään. Huvittavaa, kun asfaltti on niin huonokuntoista, että hyvä kun maali pysyy. Esimerkiksi Halikon asemalla maalattiin uutta reunaviivaa, mutta uutta asfalttia ei saada.
Kokkilantielle tulee uutta pintaa, mutta viimeksi siellä on tietä uusittu. Saman verran kulkee porukkaa Kokkilaan kuin Halikon asemalle ja Hajalaan. Mutta niinhän tässä käy, että reuna-alueilla kärvistellään, kun keskustaa ehostetaan.
Reuna-alueetkin ovat eriarvoisissa asemissa. Perniöön on tehty uutta koulua, ja Märyyn on tehty uutta koulua. Perttelistä kouluja vaan lopetetaan.
Kaupunki pitää yllä omaa katuverkostoaan, ja sitten ely huolehtii omistaan.