Salo laskee nopeusrajoituksia Mathildedalin kapeilla kaduilla

6
Mathildedalin Tullintie muuttuu kylätieksi, ja sen nopeusrajoitus laskee. Kaupunki laskee samalla rajoituksia katualueilla.

Salon kaupunki pudottaa nopeusrajoituksia Mathildedalin katualueilla 30 kilometriin tunnissa. Nykyisin rajoitus on 40 kilometriä tunnissa.

Muutos toteutetaan poistamalla nykyiset liikennemerkit katualueilta. Yhdyskuntateknisten palvelujen kaupungininsinööri Petri Virtanen on tehnyt asiasta viranhaltijapäätöksen.

Väylävirasto on suositellut, että asuntoalueiden tonttikatuina, keskustan asuntokatuina, kauppakatuina ja taajamien keskustateinä toimivilla alueilla nopeusrajoitus olisi 30 kilometriä tunnissa. Mathildedalissa muutosta perustellaan myös katujen kapeudella.

Kaupungin päätökseen vaikuttaa lisäksi Varsinais-Suomen ely-keskuksen päätös muuttaa Mathildedalin poikki kulkeva Tullintie kylätieksi. Tullintielle varataan nykyistä enemmän tilaa pyöräilijöille ja jalankulkijoille.

Muutoksessa Tullintien nopeusrajoitus laskee nykyisestä neljästäkympistä 30 kilometriin tunnissa. Kaupungin mukaan on loogista, että rajoitus on sama myös asuntokaduilla.

6 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Toimimaton ratkaisu
1 kuukausi sitten

Tuli viikonloppuna ajettua kyseinen tieosuus. Ajatuksena varmaan hieno, mutta toimimaton ratkaisu. Autojen liikennemäärät kun kasvavat kesällä, niin ei mitenkään kyllä turvallisemmaksi muutu tieosuus. Käytännössä tien pitäisi olla yksisuuntainen, niin sitten voisi toimia.

Soijapoika
1 kuukausi sitten

Pakkohan siinä ei ole ajaa edes sitä 30 km/h. Ja sopu sijaa antaa.

Repa
1 kuukausi sitten

Varmaan on loogista pudottaa ajonopeutta, mutta se ei ole loogista, että ely päättää tiejärjestelyistä ja kaupunki ajonopeudesta. Eikö yksi viranomainen voisi päättää molemmat asiat?

Honey
1 kuukausi sitten
Reply to  Repa

Jos noin on, niin miksei Kokkilantiellä ole alennettu ajonopeuksia kesän ajaksi?
Pyöräilijöiden määrä kasvaa lomien ja kelien myötä.

Autoileva Autoilija
1 kuukausi sitten

Höpö höpö -hommia. Turhaa se on tyhjillä kaduilla 30 köröttää. Toimitaan tarkemmin ja noudatetaan kaikki sääntöjä ja ennakoidaan. Muistetaan vilkun käyttö ja myös pyöräilijä muistaa suuntamerkin näyttää kääntyessä sekä ajoradalla että kevytväylällä. Muistetaan mikä on jalankulkijan paikka ajoväylällä ja mikä pyöräilijän. Kauheasti on yleistynyt, että pyöräilijä kulkee kulkusuuntaansa vasemmalla puolella tietä . Se on jalankulkijan paikka. Pyöräilijä kulkee kuten ajoneuvo oikealla puolella. Pientareella tai niin lähellä oikeaa reunaa kun voi. Myös mopo kulkee pientareella tai niin lähellä oikeaa reunaa kun voi. Ja mopoauto, mönkijä ja traktori antavat tietä sopivan paikan tullen muulle liikenteelle. Tämä koskee myös pyörää, jos tie on… Lue lisää »

Urpo
1 kuukausi sitten

Tietysti sääntöjä pitäisi noudattaa. Mutta kuten itsekin toteat, kaikki ei noudata. Silloin tarvitaan enemmän pelivaraa. Tuossa paikassa on kyse muustakin, säästääkö autoilija 39 sekuntia ajaessaan kylän läpi.