Särkisalolaisperinne vaarassa: Ely kielsi kalastuksen pengertien sillalla – syynä liikenneturvallisuus

37
Särkisalon pengertien sillan kohdalla ei saa enää kalastaa. Ainakin keskiviikkona kieltomerkit olivat jääneet muutamilta silakan ystäviltä noteeraamatta.

Särkisalolainen kevätperinne on virallisesti asetettu uhanalaiseksi, sillä Varsinais-Suomen ely-keskus on kieltänyt kalastamisen Särkisalon pengertien sillan kohdalla.
Pengertien silta on perinteinen, tunnettu kalapaikka, josta silakkaa nousee keväisin ämpäritolkulla. Kalastusvälineenä on käytetty ja käytetään silakkalitkaa, myös mutterionkena tunnettua syötitöntä koukkusiimaa, jolla merestä kiskotaan suurina parvina keväisin liikkuvaa silakkaa.

– Tämmöinen asia päätettiin talvella, kun oli tullut tietoa paikallisesta vaaranpaikasta. Sillan kohdalla pientareet ovat kapeat ja tietä pitkin kulkee paljon rekkoja. Vielä ei ole tapahtunut onnettomuuksia, mutta jos tapahtuu, vastuu on tienpitäjällä, ely-keskuksen tienpidon aluevastaava Petri Suomi sanoo.

Kalastuskieltomerkit asennettiin Suomen mukaan kuluvan viikon alussa. Merkit ovat molemmin puolin siltaa pengertiellä, mutta ne on asetettu tien suuntaisiksi eikä niitä autosta käsin välttämättä huomaa.

– Maantiet eivät ole oikeastaan harrastuksia varten. Jos vaara on tiedostettu, siihen on tienpitäjän reagoitava. Eri asia on, kuinka kieltoa noudatetaan, Suomi sanoo.

Lähellä pengertien siltaa asuva särkisalolainen kertoo ajavansa pengertietä harva se päivä ja tunnistavansa ongelman. Särkisalolaisen mukaan sillalla on sesonkiaikaan parhaimmillaan kymmeniä kalastajia aivan ajoradan tuntumassa.

– Kalastajilla on joku viestijärjestelmä: kun silakka alkaa nousta, paikalle tulee hetkessä kymmenittäin kalastajia matkojenkin päästä. Siinä on vaaranpaikka, kun kaksi isoa rekkaa kohtaa sillalla, jossa molemmin puolin ajoväylää on kalastajia. Olen miettinyt, koska ensimmäinen onnettomuus tapahtuu.
Paikka on ollut litkaajien suosiossa siitä pitäen, kun ensimmäinen silta rakennettiin 1960-luvulla.

”Maantiet eivät ole oikeastaan harrastuksia varten.”

Yksi vuosikymmeniä sillalla silakkaa nostaneista kalastajista on perniöläinen Taisto Kakko. Kakko arvelee, että sopu ja alhainen tilannenopeus antaisivat tilaa sekä liikenteelle että kalastajille.

– Kunhan pysyvät valkoisen viivan toisella puolella. Silakkapaikkana pengertien silta on yksi parhaimmista. Myös Strömman museosillalta on aiemmin noussut hyvin silakkaa, Kakko sanoo.

Silakkalitkassa voi olla kymmenenkin koukkua ja se lasketaan ylhäältä syvään veteen parven keskelle tai pohjan lähelle. Litkaaminen tarvitsee veneen, laiturinreunan, sillan tai jyrkän penkereen, sillä litkaa ei juuri voi heittää.

– Litkaaminen on vähän hankalaa penkereen puolelta, litka pitäisi saada syvälle suoraan alaspäin. Veneestä kalastamistahan kukaan ole kieltämässä, särkisalolainen sanoo.
Silakkalitkalla onkimiseen ei tarvita kalastuslupaa, se kuuluu jokamiehenoikeuksiin.

37 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Särkisalon kesäasiukas
1 kuukausi sitten

Hienoa, että ely huolehtii meistä tekemällä meille hölmöille veroja maksaville tienkäyttäjille maalaisjärjellä käsittämättömiä ratkaisuja (vrt. elyn hylkäämät Mahtinaisentien liikenneympyrät).

Eikö tässä olisi paikallaan tienvarsien roskien kerääjiltä vaadittava turvakortin tyyppinen ratkaisu. Korttiin vain leima, että on suorittanut tieturvakurssin.

Autoileva autoilija
1 kuukausi sitten

Tie on liikkumista varten paikasta A paikkaan B, ei ajanvietettä tai leikkimistä varten. Oikea määräys tien pitäjältä.

Norssi
1 kuukausi sitten

Merkillä ei kielletä ajan viettämistä tai leikkimistä sillalla, ainoastaan kalastus. Sillalla saa bilettää, poltella tupakkaa ja vaikka ottaa oluet, kunhan ei laske litkaa veteen. Onko tienpitäjällä edes oikeutta kieltää kalastus, eikö se ole vesialueen haltijan päätettävissä? Toisaalta silakan litkaus kuuluu jokamiehen oikeuksiin, joten sitä ei taida voida vesialueen omistajakaan kieltää saati tienpitäjä.

Sillan pielessä on siis väärät merkit, pitäisi olla kyltti ”asiaton oleskelu sillalla kiellety”. Silloin turha roikkuminen sillalla olisi kielletty, mutta silakkaa voisi litkata, koska silloin on asia, miksi olla sillalla.

Urpo
1 kuukausi sitten
Reply to  Norssi

Tieliikennelaki on voimassa tiealueella. Onkimista ei liikennemerkki kiellä, jos se tapahtuu tiealueen ulkopuolella. Se ei riitä, että siima on siellä, myös onkijan pitää olla.

Tieliikennelaki ottaa siis kantaa tiealueella tapahtuvaan toimintaan, joten bilettäminen, tupakointi tai kaljanjuonti sillalla ei ole automaattisesti sallittua. Ainakin pykäliä 3 ja 4 voi soveltaa niihin tilanteisiin. Toki myös onkimiseen, mutta tässä tapauksessa taitaa olla perusteet erilliselle kiellolle. Aivan kuten nopeusrajoituksiakin käytetään, kun porukka ei muuten osaa noudattaa järkeviä tilannenopeuksia.

Make
1 kuukausi sitten

Tuosta ei voi onkeaan nostaa ilman, että se on ajoradan puolella. Hengenvaarallinen paikka.

Pertti
1 kuukausi sitten

Kuinka moni siinä on jäänyt auton töytäisemäksi, vai onko kysymyksessä vain ahdasmielisyys ja kateus?

Mä vaan
1 kuukausi sitten

Nyt odottelemaan milloin Vuohensaarentien varrella kielletään onkiminen.

Pertti
1 kuukausi sitten

Saako nykyää vielä ajaa polkupyörällä 110-tien vartta, kun siinä ei ole pyöräilykaistaa. Se vasta vaarallista on.

Maija
1 kuukausi sitten
Reply to  Pertti

Saa. Mutta pitää kolmaskin kerta harkita, jos aiot jatkaa Kokkilantietä. Siinä kun ei ole piennartakaan.

Autoileva autoilija
1 kuukausi sitten

110-tien vartta saa ajaa pyörällä, jossa se ei ole liikennemerkillä kielletty. Kieltomerkit ovat Tupurin alamäessä ja Halikossa vanhan Esson kohdalla, josta alkaa kevyen liikenteen väylä. Muuten saa ajaa pientareella tai mahdollisimman lähellä ajoradan oikeaa reunaa.

Särkisalon tienpitäjä voi kyllä kieltää tiealueella tapahtuvan kalastuksen.

Pertti
1 kuukausi sitten

Tarkoitin kyllä kirjoituksellani, mikä on vaarallista. Paljon vaarallisempaa on ajaa polkupyörällä 110-tietä tai Kokkilan- ja Vartsalantietä kuin onkia silakoita sillalta. Se vastaa suurin piirtein samaa kuin kävelisi sillalla. Polkupyörällä ajaminen Strömman sillalla on paljon vaarallisempaa kuin silakoiden onkiminen, missä ei käytetä edes onkivapaa.

Kyllä tässä luultavasti on kysymys jostain kyläläisen ahdasmielisyydestä, joka on osannut käyttää virkaportaita hyväkseen. Ikävää, että kielletään 50 vuotta vanha traditio.

Tiedän kyllä, miten tietä saa käyttää. On varmaan vaikea ymmärtää, mitä kirjoituksella haetaan.

Norssi
1 kuukausi sitten
Reply to  Pertti

Ely-keskuksen asiantuntija perustelee onkimiskieltoa sillä, että maantiet eivät oikeastaan ole harrastuksia varten. Pitäisikö maanteillä kieltää ensin ne vaaralliset harrastukset kuten moottoripyöräily? Moottoripyöräilijöitä kuolee kymmenittäin vuodessa. Silakan onkijat eivät taida onnettomuustilastoja synkentää.

Pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  Norssi

Kyllä se pyöräily on nykyään monella harrastus kuten rullaluistelu, juoksu ja hiihto rullasuksilla. Pitäisikö nämä kaikki kieltää tieltä?

Onnettomuuksista sinänsä pyöräilijä on usein jäänyt auton töytäisemäksi tiellä. Onkija ei koskaan.

Urpo
1 kuukausi sitten
Reply to  Pertti

Miksi pyöräily olisi vaarallista? Pyöräilijä on tuskin koskaan auheuttanut kolaria 110-tiellä. Pertillä ilmeisesti oletuksena oli, että autoilija törmää pyöräilijään. Eikö silloin autoilu ole vaarallista, ja se pitäisi kieltää?

Särkisalossa onkijat ovat niitä, joiden toiminta ei mahdu tieliikennelain raameihin, ja näiden toimintaan puuttumalla ongelma voidaan poistaa. Vaihtoehtoisesti tieosuus pitäisi merkitä pihakaduksi.

Matti Mäkelä
1 kuukausi sitten
Reply to  Urpo

Muutin Särkisalon Ulkoluodolle pari vuotta sitten, kun täällä on hyvät mahdollisuudet kalastaa. Silakoita olen käynyt onkimassa kyseiseltä sillalta. Ei varmaan olisi mahdoton rakentaa molemmin puolin Särkisalon ja Ulkoluodon siltoja lankkukannet, joilta voi kalastaa silakoita.

Olen ymmärtänyt, että Helsingissä saa vastaavaa hommaa harrastaa Lauttasaaren silloilla. Särkisaloon on turha odotella lisää asukkaita, jos kalastusharrastuksiin lyödään kapuloita rattaisiin.

Silakka on lähiruokaa jos mikä. Onko elyllä ajatuksena, että silakat haetaan marketista, puoliksi pilaantuneina. Niin tuoreena niitä ei saa mistään kuin juuri ongittuna.

Pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  Matti Mäkelä

Tuo on totta. Täysin tuore silakka merestä saatu, sen paremmaksi ei kala parane. Särkisalossa on näemmä joku ahdasmielinen henkilö.

Urpo
1 kuukausi sitten
Reply to  Pertti

Minäkin pidän sekä silakasta, että kalastamisesta.

Jos siltaan saisi rakennettua riittävät tasot onkijoille ja suojaseinä ajoradan puolelle, sehän olisi erinomainen ratkaisu. Ely tuskin sitä rahoittaa, mutta kaupunkin yhdessä jonkun maaseutua rahoittavan tahon kanssa voisi saada myönteisen vastaanoton, jos yhdessä sitä elyyn esittäisivät.

Ihan heti en näe kuitenkaan ongelmana Särkisalossa kalastusmahdollisuuksien puutetta tuoreesta kiellosta huolimatta. Lauttasaaressakaan tuskin ajoradan reunassa kukaan onkii.

Matti Mäkelä
1 kuukausi sitten
Reply to  Urpo

Särkisalon sillalla on muuten hyvin tilaa, mutta autojen nopeudet ovat sillä kohtaa usein enemmän kuin rajoitus 60 km/h. Keskustan rajoituksen 40 km/h voisi venyttää penkereen päähän asti, mikä lisäisi sillalla kulkevien ja mahdollisesti onkivien turvallisuutta. Nyt osa autoista ajaa ohi sellaisella vauhdilla, että silta heiluu ja pilkkihaalarin puntit lepattaa. Tutkamiehen olen nähnyt kerran 10 vuoden aikana mittailemassa nopeuksia Särkisalon taajamassa. Ulkoluodon silta on niin kapea, että siinä ei pyöräilijääkään pysty ohittamaan turvallisesti. Siinä olisi hyvä olla ainakin kesäaikainen kulkutaso ajoradan ulkopuolella, kun tie on ainakin merkkien perusteella osa pyöräilyreitistöä. Lauttasaaressa oli ilmeisesti yksi ajokaista otettu kevyen liikenteen käyttäjien alueeksi, kun… Lue lisää »

Pertti
1 kuukausi sitten

Se on hyvin ikävää, että ahdasmielisyys ihmisillä lisääntyy eikä ajatella mitä voisi tehdä moninaisen harrastuksen tai elämäntavan mukaisesti.

Ahdasmielisyys, erilaisuuden hyväksymättömyys, siitä seuraava ovat pakotteet ja sitä seuraava on sota tai riita, tappelu.

Särkisalon tien viereen olisi voinut laittaa liikennemerkin autoilijoille ”varokaa onkijoita”. Kiellot on aina nekatiisiä ja herättävät vastareaktioita.

Oikeastaan olisi pitänyt tehdä jotain, mikä olisi auttanut turvalliseen onkimiseen, niin toimii empaattinen ihminen. Peko ja viha tuo ahdasmielisyyden.

MDI
1 kuukausi sitten
Reply to  Pertti

No, ei missään ajoradalla ongita, se on tarkoitettu liikenteelle. Eikä kyse ole mistään ahdasmielisyydestä, sinne vaan penkereelle onkimaan.

Lauttasaaren sillalla on jalkakäytävä, kuten Kulosaaren sillalla tai Munkkiniemi-Kuusisaari-Lehtisaari-Otaniemi silloillakin.

Pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  MDI

Ahdasmielisyyttä näkyy olevan monessa suunnassa. Ongittu on vaikka kuinka monta vuotta, nyt löytyy henkeä, joka ei hyväksy muiden tekemisiä.

Vahinko, että ihminen muuttuu koko ajan negatiivisemmaksi ja ahdasmielisemmäksi. Liekö se tullut näistä pakotetekemisistä mitä yksi valtio harrastaa oikein toden teolla ja johtaa yksityisten henkilöiden omaisuuden ottamista haltuun vastoin kaikkia rikoslakeja.

Ei hyväksy muita kuin omia mielipiteitä.

MDI
1 kuukausi sitten
Reply to  Pertti

Onneksi Pertti sentään on niin avarakatseinen, tähänkin onkimiseen Särkisalossa sait USAn ja roistovaltio Venäjän pakotteet sotkettua mukaan.

Pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  MDI

Littyykö se kalastuksee? Sunnuntaikalastaja ei saa myydä enää nykyään kalastamia kalojaan, sekin on kielletty ja nostaa kalan hintaa. Kerro mistä syntyy ahdasmielisyys? Miksi toiset eivät saa nykyään tehdä, mitä on tehty vuosikymmenet? Miksi se nyt tuli vaaralliseksi?

Mistä tämä nykyinen politiikka, jossa ajetaan omaa ja puolueen etua? Itsekkyys ja narsismi.

Mistä tulee globaalisti oleva negatiivinen ilmapiiri ja sitä kautta sodat. Mitä siihen vaikuttavat jatkuva vastakkainasettelu ja pakotteet? Pakotteet ja toisten omaisuuden takavarikko, joka ei ole minkään kansainvälisen lain mukaista. Tämä kaikki ruokkii ihmisten asenteita.

MDI
1 kuukausi sitten
Reply to  Pertti

”Liittyykö se kalastukseen?”. Sitähän minä ihmettelin, mutta Pertin jutut ovat kuin Venäjän tiedottajien, kaikki kääntyy päälaelleen.

Pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  MDI

Liittyy ahdasmielisyyteen ja negatiiviseen mielentilaan. Ei hyväksytä mitään muuta ajattelutapaa kuin oma. Kysyin, mikä mielestäsi tuo tuon negatiivisen suhtaumisen toisiin sekä ahdasmielisyyden. Odotan vastausta.

Haukut kyllä ja ivaat jatkuvasti. Kerro oma mielipiteesi, niin ok. Otan sen vastaan hyvillä mielin vaikka se olisi vääräkin. Enkä ivaa, enkä hauku.

Urpo
1 kuukausi sitten
Reply to  Pertti

Turvallisuuspuutteiden kohdalla klassinen valituksen aihe on se, pitääkö aina jotain sattua ennen kuin asiaan puututaan. Nyt sitten ei pitäisi puuttua, kun mitään ei ole vielä sattunut.

Ei ole tienpitäjän rooli kadehdittava.

Norssi
1 kuukausi sitten
Reply to  Urpo

Näin tietenkin pitää olla, että asioihin puututtaisiin ennen kuin mitään sattuu. Tässä lienee kysymys siitä, onko ongelma suuri ja miten se pitäisi ratkaista. Kun katsoo kuvaa, jossa on linja-auto, niin kauniisti onkijat ovat valkoisen viivan ulkopuolella ja nojaavat poispäin. Näin huomioni mukaan tekivät, kun huomasivat auton tulevan.

Olisi muitakin turvallisuutta lisääviä ratkaisuja voinut miettiä. Särkisalon taajaman 40 km/h nopeurajoitusta olisi voinut jatkaa sillan yli. Sillalla on muitakin kulkijoita, esimerkiksi pyöräilijöitä, jotka voivat tehdä sillan ahtaaksi tai ahdasmieliseksi. Karhumäen risteyskin tulisi turvallisemmaksi. Matka-aikaan siitä tulisi lisää noin 15-20 sekuntia.

Urpo
1 kuukausi sitten
Reply to  Norssi

Säilyykö tilanne yhtä vakaana, kun kalastaja nostaa saalistaan tielle?

Harrastelijat harrastamaan muualle
1 kuukausi sitten
Reply to  Norssi

Tievaltion tehtävä on hoitaa saavutettavuutta, teiden hoitoa ja liikenneturvallisuutta. Jos kaupunki tai kyläyhdistys haluavat järjestää onki-, uima- tai vaikka fresbeegolfpaikkoja, tulee näiden myös vastata siitä. Miksi onkijat eivät hanki veneitä? Koska ne maksavat.

Norssi
1 kuukausi sitten

Siitä olen samaa mieltä, että uimapaikan tai fresbeegolfradan rakentaminen valkoisten reunaviivojen rajoittamalle ajoradan osalle ei olisi asiallista. Sunnuntaina pysähdyin risteykseen pitkäksi aikaa, kun ohi porhalsi letka reippaita naisia. Olivat järjestäneet Salon seiska tapahtuman kevyen liikenteen väylillä ja katuverkostolla. Miksi Salon silakkatapahtuma kielletään pientareella?

Urpolle vastaan, että silakka painaa 50 grammaa. Vaikka vavasta tulee jonkinmoinen vipuvarsi, niin ei silakan paino horjuta kalastajaa. Kymmenkiloinen lohi tietysti sekoittaisi kalastajan pään niin, ettei näkisi eikä kuulisi mitään ja olisi vaaraksi ympäristölleen, mutta ei silakka aiheuta adrenaalimyrskyä. Kunhan vielä katsoo, ettei ole autoja tulossa, kun nostaa saaliin, ettei huijo vavalla ajoradan puolelle. Sopu sijaa antaisi.

Pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  Norssi

Ei silakan onkimisessa vapaa käytetä.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Pertti

Virvelin päähän litka ja veteen, eli kyllä käytetään.

Pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

Se kelataan ylös eikä häiritse liikennettä. Suurin osa tai kaikki, jotka vastustavat silakan onkimista, eivät edes tiedä, miten se tehdään. Siinä ei käytetä onkivapaa.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Pertti

Jaaha, voi kai sitä onkia vaikka nenällään jos haluaa. Tokihan sinulla nyt on ainut oikea tapa, mutta sallit kai toistenkin tyylit. Jos silakkaa tulee, keino on hyvä.

Urpo
1 kuukausi sitten
Reply to  Norssi

Silakan paino ei horjuta kalastajaa. Mutta litka on pitkä, koska siinä on monta koukkua ja paino. Sitä ei voi kelata sisään kuten uistinta. Kun kalastaja nostaa litkan, jossa voi olla useampikin silakka kiinni, yrittää hallita vavan, siiman ja kalat, ei liikenteen seuraaminen välttämättä ole riittävällä tasolla.

Jos kalastajat olisivat tuolla yhtenä päivänä vuodessa ja paikalle olisi järjestetty vastaava liikenteenohjaus kuin Salon seiskassa, kalastusta tuskin olisi kielletty.

Norssi
1 kuukausi sitten
Reply to  Urpo

Eli liikenteen ohjauksella ja yhden koukun litkalla voitaisiin löytää kompromissi, silloin linja-auto vie suuremman huomion. Isompi saalis, kaksi koukkua ja kaksi silakkaa vie jo huomion liikenteen seuraamiselta.

Erityinen ongelma syntyy, jos käyttää vapaa tai saittoa apuna, eikä pelkkää kelaa kädessä, eikä siten osaa onkia silakoita.

Urpo
1 kuukausi sitten
Reply to  Norssi

Tuskin uskot tuon ratkaisun toimivuuteen itsekään.