Torilta saa nyt syötävää ja juotavaa kotiin Foodoran kautta – K-Market Ollikkala aloitti Wolt-yhteistyön ensimmäisenä ruokakauppana Salossa

0
Torikahvilayrittäjä Petri Lindgren uskoo ruokalähettipalvelun toimivan hyvin Salon Torikaffessa. Kuva: SSS-arkisto/Marko Mattila

Woltin lisäksi Salossa toimii toinen tunnettu ruuankuljetuspalvelu Foodora. Sen uusin asiakas on ehkä jopa hieman yllättäen Salon Torikaffe.

Mistä moinen idea?

– Oivalsin, että on päiviä, kun torilla ei ole ruuhkaa. Kuljetuspalvelu sopii hyvin huonon sään päiviin. Kiireisissä hetkissä, kuten iltatoritorstaina, palvelu lyödään kiinni, pitkän linjan yrittäjä Petri Lindgren sanoo.

Lindgrenin mukaan Foodora-yhteistyö on Salon Torikaffelle täysin riskitöntä bisnestä.

– Toki palkkio syö osan katteesta, mutta lisää kuljetuspalvelu myös myyntiä. Aloitimme toiminnan ilman mitään markkinointia ja välittömästi kilahti tilaus, Lindgren kertoo.
Hänen ja Leena Lindgrenin omistamassa Teboil Helsingintiessä kuljetuspalvelukumppanina toimii puolestaan Wolt.

– Kun liityimme Woltiin, pizzan ja burgereiden myynti kasvoi huimasti. Yhteistyö heidän kanssaan on toiminut hyvin. Jos homma pelaa torilla Foodoran kanssa vähintäänkin yhtä hienosti, niin murheita ei ole odotettavissa, Lindgren sanoo.

Wolt tunnetaan ennen kaikkea ruuan kotiinkuljettamisesta, mutta yrityksen kautta voi tilata yhtä hyvin kukkakimpun tai lemmikkitarvikkeita. Uusi aluevaltaus löytyy päivittäistavarakaupan puolelta, kun Kesko laajensi Wolt-yhteistyönsä Saloon.

Ensimmäisenä Wolt-ruokakauppana Salossa aloitti K-Market Ollikkala huhtikuun lopulla. Kauppa lupaa ruokaostokset kotiovelle pikana jopa puolessa tunnissa.

– Kahden ensimmäisen viikon aikana saimme 200 tilausta Woltin kautta. Se on ihan ok määrä. Wolt on kuitenkin Salossa vielä suhteellisen uusi asia, kauppias Jori-Pekka Kuuranne kertoo.

Kuuranne oli asiassa itse aktiivinen, kun hän kuuli K-Marketien mahdollisuudesta aloittaa Wolt-yhteistyö Salossa.

– Koen, että Ollikkalan K-Market on järkevällä sijainnilla lähellä keskustaa, joten tästä on hyvät etäisyydet moneen suuntaa, Kuuranne sanoo.

Kuinka hyvä taloudellisesti Wolt-yhteistyö on kauppiaalle?

– Kaikkia osapuolia tyydyttävä tilanne olisi varmasti se, jos päivässä tulisi 20–25 tilausta ostoskorin ollessa 20 euron hujakoilla, Kuuranne laskee.

Kuuranteen mukaan kaupan työntekijät ovat ottaneet Wolt-yhteistyön hyvin vastaan. Toistaiseksi ostosten kerääminen on sujunut kaupassa jouhevasti muiden töiden ohessa.

– Keskimääräinen tuotteiden keräysaika on kuusi minuuttia. Hektisellä hetkellä saattaa hyllyttäminen keskeytyä, kun on alettava keräämään tuotteita. Toistaiseksi olen kuitenkin pärjännyt nykyisellä henkilökunnalla, mutta sehän olisi vain positiivinen ongelma, jos tämän myötä joutuisin palkkaamaan lisää työntekijöitä.

Woltin kautta kaupasta on mahdollista selata 1 600 tuotteen valikoimaa. Kuuranne kertoo, että tuotetoiveita voi esittää sovellukseen.

21 Myydyin tuote Woltin kautta on Pirkan banaani. Myös herkut, valmisateriat ja muut nopeasti syötävät tuotteet tekevät kauppansa, Kuuranne kertoo.