Varsinais-Suomen liitto: Tunnin juna ja Salon itäinen ohikulkutie hallitusohjelmaan

12

Varsinais-Suomen liitto haluaa Tunnin junan rakentamisen ensi vuoden eduskuntavaalien jälkeen muodostettavan hallituksen hallitusohjelmaan. Hallitusohjelmaan halutaan muun muassa myös Salon itäisen ohikulkutien toisen vaiheen toteutus.

Maakuntahallitus hyväksyi maakunnan tavoitteet maanantaina. Hallitusohjelmaan halutaan kirjauksia, jotka vahvistavat kasvavan Etelä-Suomen edellytyksiä luoda hyvinvointia ja kilpailukykyä Suomeen.

Kokonaisuuksia on kolme: nopeat yhteydet, puhdas ja houkutteleva Saaristomeri sekä kasvu ja osaava työvoima. Kärkitavoitteita ovat Tunnin junan rakentaminen ja Saaristomeren tilan parantaminen.

Eduskunnan investointipäätös heti vaalikauden alussa mahdollistaisi Espoo–Salo-oikoradan ja Salo–Turku-kaksoisraiteen rakentamisen vuoteen 2030 mennessä, maakuntahallituksen tiedotteessa todetaan.

Maakuntahallituksen tavoitteena on myös Saaristomeren tilan kehityksen kääntäminen parempaan vaalikauden loppuun mennessä. Siksi tällä vaalikaudella käynnistetyn Saaristomeriohjelman jatko pitää kirjata hallitusohjelmaan.

12 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Amaryllis
1 kuukausi sitten

Kunpa Varsinais-Suomen liitto pitäisi huolta meistä asukkaista ja vaatisi rahoitusta terveydenhoitoon, vanhusten hoitoon, sopivan kokoisiin päiväkotiryhmiin, riittävään tukeen opiskelijoille – kaikkeen sellaiseen, joka oikeasti tuo meille hyvän elämän. Nopea pääsy pikajunan kyytiin, pois Varsinais-Suomesta, ei sitä ole.

Entinen salolainen
1 kuukausi sitten
Reply to  Amaryllis

Nopea pääsy pikajunalla pois Varsinais-Suomen Salosta on sitä parasta. Myös matkustusaikojen lyhentyminen ja tavoiteltavuus ovat valtteja kyläpahaselle.

Menolippu
1 kuukausi sitten

Minäkin poistun sitten Salosta, kun se on tunnissa mahdollista.

Allan
1 kuukausi sitten

Nyt jo eräissä valtion rahoituksella olevissa palveluissa suomalaisille on ilmoitettu, että rahoitusta leikataan. Erääksi syyksi säästötoimille ilmoitettiin Ukrainan sota. Rahaa syydetään älyttömästi ulkomaille ja kotimaan asioihin jo esitetään leikkauksia. Näissä raameissa arvioituna Tunnin juna on täysin turha hanke. Hoitajat kuvittelevat, että valtiolta saa ensi vuonna rajattomasti rahaa heidän palkkavaatimuksilleen. Tuskinpa vain kun nyt jo valtionkirstun suunnalta on ilmoitettu rahoitus leikkauksista ensi vuodelle.

Tammisiltalainen
1 kuukausi sitten

Kannattaa katsoa liiton sivuja, sieltä löytää selityksen. Maakuntajohtaja on Kari Häkämies (kok). Kokoomus on myös maakuntahallituksen suurin ryhmä. Heitä eivät vanhukset tai hyvä elämä kaikille kiinnosta.

Lasse Reunanen / Salo
1 kuukausi sitten

Tunnin juna -ratahanke on Salon kohdalla linjattu Salon lukion vierestä, Perniöntien yli Lukkarinmäkeen ja siitä Salon rautatieasemalle ja edelleen Turkuun.

Dimi Doukas on kirjoittanut kirjan: Suomen ortodoksisia tsasounia, jossa 89 on kuvin esiteltynä. Ratalinjauksen alle on jäämässä myös kirjassa mainittu Pyhän Ristin rukoushuone, rakennusvuosi 1989, Uskelankirkkotie 23, Salo. Kirja on Salon pääkirjastossa.

Yksi mamma 75
1 kuukausi sitten

Eikö nyt vuosien kuluessa ole kukaan eikä mistään löytänyt liito-oravan papanoita tilannetta rauhoittamaan?

Näin on nähty
1 kuukausi sitten
Reply to  Yksi mamma 75

Seurasin takavuosina Salon urheilupuiston parkkipaikalla liito-oravan liitoa koivusta koivuun odotellessani poikani jalkapalloharjoitusten päättymistä. Sinne vaan tarkkailemaan, jos on tarpeeksi lähellä ratalinjausta.

Valitettavasti ei auta
1 kuukausi sitten
Reply to  Yksi mamma 75

Ei liito-oravien läsnäolo vaikeuttanut moottoritienkään rakentamista, joten miksi se vaikuttaisi tähän projektiin? Ja selitys on että junaraiteet on kumminkin niin kapeat että liito-orava voi lentää yli vaikka olisi kaksi raidetta. Kyllä eläimet saa siirtyä, ei siinä mitään papanoita katsella kun isosti tehdään.

Pertti
1 kuukausi sitten

Paljon on tehty Salossa munauksia. Tämä junahanke tulee olemaan kaikkein pahin. Se näivettää Salon.

Veka
1 kuukausi sitten
Reply to  Pertti

Itse olen eri mieltä. Mahdollinen tuplaraide ja paikallisjunat estävät näivettymisen.

Olli.
1 kuukausi sitten

Outoa, että puhutaan ohikulkutiestä, sehän on linjattu keskelle pientaloaluetta ja vieläpä joskus 1960-luvun lopulla ja savea riittää, keskimäärin 60 metriä.
Edelleen outoa on tunninjunan ratalinjaus, läpi Lukkarinmäen ja sitten ”pohjattomaan” saveen. Maatilat, jotka pirstoutuvat jne. Sinne jäävät Hanko ja Raasepori junan tavoittamattomiin, mitäköhän järkeä koko ratalinjauksessa on, ja vieläpä melko sama kuin 1970-luvun Elsarata, joka toimimattomaksi havaittiin, että näin ”kehitys” kulkee.