SM-viikko 22/28: Kohti esteitä ja niiden päälle – X-trialia varten Kavilannummelle on hankittu huomattava määrä betonia

0
X-trialia varten Kavilannummelle on hankittu huomattava määrä betonia. Kuva: SSS-arkisto/Kirsi-Maarit Venetpalo

Moottoripyörätrial on kuulunut SM-viikon vakiolajeihin tapahtuman alusta lähtien, eikä Salon SM-viikko tee poikkeusta. SM-viikolla laji tunnetaan X-trialina.

– Lähinnä nimiero johtuu vain siitä, että SM-viikolla mestaruus ratkeaa sen yhden päivän aikana, eli mitään sarjaa ei ajeta. X-trial on stadiontyyppinen tapahtuma, nyt ei siis kilpailla metsässä, SM-viikon X-trialin kilpailunjohtajana toimiva Salon Moottorikerhon Veijo Matinaho selventää.

X-trialia varten Kavilannummen moottoriurheilukeskukseen rakennetaan komptaktille alueelle 6–7 tarkkailujaksoa sisältävä rata.

– Radasta on tulossa aika haastava. Betoni on esteiden pääelementti, siitä pystymme rakentamaan mitä vaan. Meillä on 50 tonnia betonia. Korkein este on kolmemetrinen, joten kyllä eroja pitäisi tulla kisassa, Matinaho kertoo.

Matinaho kannustaa paikan päälle ihmisiä katsomaan trialia.

– Telkkarin välityksellä ei saa käsitystä, kuinka korkeiden esteiden päälle moottoripyörien kanssa on mahdollisuus päästä.

Toki trial-yhteisö on enemmän kuin tyytyväinen saamaansa televisionäkyvyyteen SM-viikolla.

– Olemme paljon pienempi laji kuin esimerkiksi motocross. Minulla oli haaveena toteuttaa SM-viikon X-trial-kisa torin ympyräparkissa, mutta se oli mahdoton haave. Myös Ylen sana painoi, ja kun motocross tuli mukaan, oli Kavila selkeä paikka pitää myös trial siellä, Matinaho sanoo.

– Moottoriurheilun ystävät kyllä löytävät Kavilaan, ja jos ei ole autoa, järjestetään bussikyydityksiä Salon ja Kavilan välillä perjantaina.

Salolaiskuljettajia SM-viikon X-trialissa ei nähdä. Matinaho on ollut viime vuosina ainoita salolaisia, jotka ovat kiertäneet kisoja.

– Nyt minullakin on treenit jääneet vähemmälle töiden ja koronan takia. Tuskinpa olisin lähtenyt kisaamaan muutenkaan, vaikken olisi ollut kilpailunjohtajana, Matinaho arvelee.

– Valitettavasti Salon trial alkaa ukkoutua. Emme ole saaneet toivotusti juniorikuljettaja lajin pariin.

Salon Moottorikerho järjestää perinteisesti taas alkusyksystä trialin SM-osakilpailun Kavilassa. Päivämäärä on 3. syyskuuta.

X-trialin osallistujamääristä ei ole vielä täyttä varmuutta.

– Ilmoittautumiset jäävät viime tippaan. Voimme toki ottaa helposti jälki-ilmoittautumisia vastaan, Matinaho sanoo.

X-trialissa SM-viikon uutuutena ovat TR3/TR5-luokat.

– Näissä luokissa on cup-arvo. Yritämme uusien, vähän helpompien luokkien avulla saada enemmän ajajia kisoihin.

Suomen mestaruusarvo on pääluokassa TR1.

Salon Seudun Sanomat esittelee kaikki SM-viikon lajit ennen 30.6.–3.7. järjestettävää tapahtumaa.

Trial on taitoajoa kallionousuissa ja kivikoissa

Trial on moottoripyörillä ajettavaa taitoajoa, jossa ratkaisee nopeuden lisäksi virheetön suoritus.

Laji perustuu ajajien kestävyyteen, taitoon ja täsmällisyyteen. Trial-rataan kuuluu erilaisia esteitä, nousuja, laskuja ja taitoa vaativia käännöksiä ja mutkia kallionousuissa, kivikoissa ja liukkaissa rinteissä.

Kilpailuissa reitin valikoituihin osiin on sisällytetty tarkkailujaksoja, joilla ajajien taitoa tarkkaillaan ja suoritukset arvioidaan virhepistein nollasta viiteen. Virhepisteitä tuomitaan jalkakosketuksista tai reitiltä poikkeamisesta.

X-trial SM-viikolla Kavilannummella perjantaina 1.7. Alkuerät kello 10 alkaen, finaalit klo 15 (TR3/5) ja kello 18.30 (TR1).

Lähde: SM-viikko

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments