Merimaisemat jylhine jyrkänteineen houkuttelevat risteilylle – Vuohensaari–Mathildedal-linja aloitti liikennöinnin

2
M/S Nordep Vuohensaaren vierasvenelaiturissa. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

M/S Nordep -aluksen moottori käynnistyy Vuohensaaren vierasvenelaiturissa. Matka kohti Mathildedalia alkaa. Ilmassa leijuu raukea ja leppoisa, suolalla maustettu meri-ilman tuoksu.

Salon saaristossa on aloitettu keskiviikkona ensimmäistä kertaa risteilykausi. Aluksen reitti kulkee linjalla Vuohensaari–Mathildedal–Vuohensaari.

Laivan kippari Michael Romana kertoo, että alus on katsastettu ja miehitystodistukseen on kirjattu kahden henkilön riittävän miehistöksi.

– Minun lisäkseni miehistöön kuuluu kansimies. Hän toimii myös baarin hoitajana ja tarjoilijana.

Sisätiloista löytyy virvoketta, muun muassa Mathildedalin omia tuotteita.

Kippari Michael Romana toimii laivan ohjaamossa. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

– Opiskelen parhaillaan merenkulkualaa ja ohjaan alusta kesätyönä, Romana sanoo.

Häneltä löytyy jo Traficomin myöntämä kipparin ammattipätevyys.

Laivan kulkunopeus sovitetaan tarvittaessa sään mukaan.

– Esimerkiksi tuulinen ilma voi hidastaa matkan kulkua, jolloin nopeutta on lisättävä.

Alukseen myydään lippuja yhdelle matkalle enintään 60 kappaletta.

M/S Nordep merellä. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

M/S Nordep on toiminut vielä huhtikuussa Nauvon eteläisellä reitillä yhteysaluksena. Alkujaan se on kuljettanut Norjassa Nato-joukkoja.

Reitin varrella näkyy paljon pieniä saaria, joiden rannat ovat jyrkkiä, rosoisia kallioita. Havu- ja lehtipuita riittää lähes kivisten rantojen vesirajaan asti. Matka kulkee läpi Kirjakkalanselän ja merenlahtien. Muutamia veneilijöitä näkyy, mutta liikenne on muuten hiljaista.

Karin Torp ja Arja Nurminen Gideon nauttivat meri-ilmasta. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

Karjaalainen Arja Nurminen Gideon sekä helsinkiläinen Karin Torp ovat löytäneet tiensä alukseen. 90-luvulla työpaikalla tutustuneet ystävykset olivat pohtineet tapaamisen aktiviteettia ja päätyneet risteilyyn.

– Sovimme treffit tälle päivälle ja mietimme, että mitä tekisimme. VisitSalo-nettisivuilta löysin tietoa risteilystä, ja päätimme ostaa liput, Nurminen Gideon kertoo.

– Olemme juuri päässeet eläkkeelle. On mukavaa saada viettää kesäpäivää näin, Torp hymyilee.

Keulan näkymä merelle. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

Naiset ihmettelevät Salon ja Vuohensaaren välisen risteilyliikennöinnin tiedonvälityksen tyrehtymistä. M/S Karolina -alus oli alun perin ilmoitettu liikennöiväksi laivaksi Salosta Vuohensaareen.

– Katsoin, että Vuohensaaren ja Mathildedalin välin aikataulut ilmestyivät, mutta Salo–Vuohensaari-linjan aikataulu oli tyhjä. Yritin tiedustella asiaa sähköpostilla, mutta mitään ei oikein kuulunut, Nurminen Gideon kummastelee.

– Otimme sitten tänään taksin Vuohensaareen, hän jatkaa.

Nurminen Gideon vuokrasi muutama kesä sitten Suomusjärveltä mökin ja kävi päiväreissulla Mathildedalissa. Nyt on tarkoitus toteuttaa samanlainen käynti.

– Käymme syömässä ja putiikeissa. Tulemme myöhemmin takaisin Saloon linja-autolla, Nurminen Gideon toteaa.

Päivi ja Petri Hokkanen halusivat kokea Salon saaristoristeilyn kesälomallaan. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

Myös Viitannummella asuvat Petri ja Päivi Hokkanen ovat tulleet nauttimaan saariston antimista merelle.

– Olemme olleet jo koko kesäkuun lomalla. Meren ja Halikonlahden näkeminen kiinnosti, joten halusimme tulla kokemaan risteilyn, Päivi Hokkanen sanoo.

– Hiukan on kyllä tuulista, hän naurahtaa.

Hokkasille Vuohensaareen kulkeminen ei ollut ongelma.

– Pääsimme tänne helposti autolla. Pyörälläkin olisimme voineet toki polkea, Petrin Hokkanen sanoo.

Sisätiloista löytyy mukavasti istumapaikkoja. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

M/S Nordep liikennöi maanantaista sunnuntaihin. Alus lähtee Vuohensaaresta kello 10.30 ja saapuu Mathildedaliin kello 12. Mathildedalista matka jatkuu kello 12.30 ja päättyy Vuohensaareen kello 14.

Illan risteily alkaa Vuohensaaresta kello 18 ja Mathildedalissa ollaan kello 19.30. Alus lähtee jälleen kello 20 ja saapuu takaisin Vuohensaareen kello 21.30.

 

2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Autoileva autoilija
13 päivää sitten

Täytyy lähteä kokeilemaan. Hieno idea.

Anita
12 päivää sitten

Idea on hyvä. Mutta onko lipun hinta 47 euroa? Se kyllä karsii osallistujia aika reilusti.