Rehtori palasi opinahjoonsa – Muurlan Opiston rehtorina aloittanut Alli Ikonen puhuu yhteistyön ja kestävän kehityksen puolesta

0
Muurlan opiston uusi rehtori Alli Ikonen on puurtanut myös talkoissa, kun opiston työntekijät siivosivat ja kunnostivat asuntoloita. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

Tasan kolmekymmentä vuotta sitten Muurlan opiston valokuvauslinjalla opiskellut Alli Ikonen on palannut opinahjoonsa, mutta ei opiskelemaan. Rehtoriksi opetustöistä loikannut Ikonen aloitti uuden pestinsä keväällä.

– Olin pitkään ajatellut muuttoa pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, mikäli sopiva työpaikka löytyisi.

– Tuntui myös siltä, että olisi hyvä hetki vaihtaa uuteen työrooliin, hän sanoo.

Työpaikan vaihdos tarkoitti samalla sitä, että koti siirtyi pääkaupunkiseudulta Saloon. Myös työpaikka oli pääkaupunkiseudulla, jossa hän toimi ammatillisen koulutuksen puolella opettajana.

– Työpaikan vaihdon myötä ammatillisen koulutuksen tutkintotavoitteisuus vaihtui vapaan sivistystyön arvoihin, hän kuvailee eroa.

Aalto-yliopistosta taidekasvattajaksi valmistunut Ikonen on aiemmin ollut töissä muun muassa kansalaisopistossa, kansanopistossa, lukiossa ja ammattikorkeakoulussa.

Muurlan opistoon aivan erikokoiseen työyhteisöön Helsingin kaupungin palkkalistoilta siirtynyt Ikonen on saanut vastaansa pienen, mutta sitoutuneen porukan. Vakituisia työntekijöitä on vajaat kymmenen.

– Näin pienessä työyhteisössä on mahdollista kohdata ihminen, hän miettii eroa entiseen.

Yhteishenkikin on melkoinen, mistä kertoo se, että työntekijät ovat rehtoria myöten siivonneet ja maalanneet opiston asuntoloita.

Opiston sijainti on ihan oma lukunsa.

– Tämä on ihan mieletön työympäristö, jossa on tiivis kylä, sen toimijat ja luonto ympärillä. Ne ovat meidän valtteja.

Ikonen sanoo, että paikka on rauhallinen, mutta kuitenkin lähellä esimerkiksi Salon keskustaa.

Uudessa työpaikassaan Ikonen haluaa tuoda kestävän kehityksen arvoja esille.

– Minulle on tärkeää kestävän kehityksen arvojen vahvistaminen sekä opetuksessa että kouluarjessa.

Koulun arjessa kestävä kehitys voi näkyä muun muassa materiaalihankinnoissa, materiaalien elinkaaren minimoimisessa ja kierrätyksessä, Ikonen sanoo.

Ympäristönäkökulmia voidaan käsitellä hänen mukaansa esimerkiksi tekemällä paikkalähtöistä taidetta opiston lähiympäristössä.

– Tavoitteena olisi, että kestävät arvot näkyisivät koko toiminnassa, hän sanoo.

Ikonen haluaa lisätä myös yhteistyötä opiston ulkopuolelle.

– Yhteistyötä voidaan tehdä muun muassa erilaisten oppilaitosten, yritysten tai kolmannen sektorin toimijoiden kanssa sekä osallistumalla erilaisiin tapahtumiin.

Ikosen mukaan pienenä toimijana opisto tarvitsee yhteistyökumppaneita, jotta sekä osaamista että voimavaroja voidaan hyödyntää paremmin.

– Myös opiston tunnettavuuden lisääminen ja markkinointi on elintärkeää selviytymisen kannalta, hän luettelee.

Uusi rehtori saa aloittaa työnsä opinahjossa, jolla on pitkä historia ja meneillään juhlavuosi.

Muurlan opisto täyttää tänä syksynä 80 vuotta eli kansanopistotoiminta on käynnistynyt vuonna 1942.

– Päärakennus on vihitty käyttöön 1952 eli 70 vuotta sitten, Ikonen taustoittaa juhlavuoden syitä.

Aiemmin opisto tunnettiin evankelisena opistona. Nyt nimi on lyhyesti Muurlan Opisto.

Toiminta saa rahoituksensa pääasiassa valtionosuuksista ja kurssimaksuista.

Koronavuodet vaikuttavat edelleen myös Muurlan opiston toimintaan.

– Tiukoilla on menty, Ikonen sanoo.

Valokuvaus myös rehtorille läheinen ala

Opiston luovan alan koulutuslinjoista tunnetuin lienee valokuvaus, sillä sen historia ulottuu 34 vuoden taakse.

Valokuvaus on myös Alli Ikosta lähellä, sillä hän on viimeksi opettanut valokuvausta ja media-alaa, minkä lisäksi hän vapaa-ajallaan yhdistää valokuvausta kuvataiteeseen.

Muurlan opiston luovista linjoista uusin on nykytaidelinja.

Eri linjoille oleva haku kestää elokuun puoleen väliin saakka, mutta oppivelvollisille tarkoitetun taidelinjan haku on jo päättynyt.

– Se on myös täyttynyt, mutta muille linjoille on vielä vapaita paikkoja, Ikonen sanoo.

Opisto järjestää myös paljon monenlaisia lyhytkursseja sekä muun muassa monimuotokoulutusta.