Salon Polkupyörätehtaalta valmistuu jopa 10 000 pyörää vuosittain – sähköpyörien suosio selittyy pyörän voimalla ja harrastamisen helppoudella

0
Salon Polkupyörätehtaan toimitusjohtaja Tapio Palomäki pyörän selässä. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Salon Polkupyörätehtaalla kootaan noin 8 000–10 000 pyörää vuosittain. Tähän mennessä vuotta kaikkia pyöriä on mennyt yhdelle toimittajalle suurin piirtein 4 000 ja toiselle 2 000. Toimitusjohtaja Tapio Palomäen mukaan kaikista Salon tehtaalla valmistetuista pyöristä noin 80 prosenttia on sähköpyöriä, loput 20 prosenttia tavallisia.

Tehtaalle pyörien runko saapuu valmiina. Pyörien kasauspisteitä on kymmenen. Näistä yhdessä kasataan luomupyöriä ja loput yhdeksän pistettä on varattu sähköpyörille.

– Yksi työntekijä kasaa päivässä seitsemästä kahteentoista pyörää, Palomäki kertoo.

Ajoittain sähköpyörien ulkomailta tehdyt komponenttitilaukset ovat olleet myöhässä vallitsevasta maailmantilanteesta johtuen.

– Välillä on ollut pulaa pyörien osista. Jos sähköpyörien komponentteja ei ole tullut ajallaan, olemme keskittyneet luomupyörien tekemiseen parin viikon ajan. Sitten taas jatkamme sähköpyörien parissa, kun osat saapuvat.

Toni Harju kasaa tehtaalla sähköpyöriä työkseen. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Pyöräalan kaupan tietoihin pohjautuvan tilaston mukaan sähköpyöriä myydään nyt hurjaa vauhtia. Vuonna 2019 pyöriä myytiin Suomessa noin 16 000, vuonna 2021 määrä oli jo 40 000.

Kaikkien myytyjen pyörien osuudesta sähköavusteiset pyörät nousivat kuudesta kahteentoista prosenttiin kahden vuoden aikana (SSS 31.5.).

– Sähköpyörän nimittäminen vanhusten pyöräksi on nykyään jo unohdettu kommentti, Palomäki tokaisee.

Hänen mukaansa tänä päivänä erityisesti keski-ikäiset, noin 40-vuotiaat, käyttävät sähköpyöriä eniten. Lapsille ja nuorille sähköpyörät eivät samalla tavalla mene. Syyksi Palomäki kertoo, että pyöristä tehdään vain aikuisille sopivan kokoisia malleja.

– Pyörät ovat kalliita, noin 2 000–4 000 euron arvoisia. Kasvavalle lapselle joutuisi ostamaan uuden pyörän vähän väliä.

Viime vuosien nouseva sähköpyörätrendi sai lisää tuulta alleen koronapandemian alussa. Palomäki sanoo, että pyörillä halutaan kulkea, koska pyöräilyä pystyy harrastamaan yksin, eikä lähikontaktia muihin ihmisiin tällöin tule. Myös työmatkoja on helppo kulkea.

– Sähköllä toimivan pyörän avulla pystyy liikkumaan pitkiäkin matkoja väsymättä. Yhdellä latauskerralla pääsee kulkemaan 160 kilometriä, Palomäki sanoo.

– Lisäksi pyörässä riittää vääntöä. Sähkövoiman avulla jyrkän Tupurinmäenkin pystyy ajamaan istuen.

Pyörän huippunopeus on 25 kilometriä tunnissa.

”Sähköpyörän nimittäminen vanhusten pyöräksi on nykyään jo unohdettu kommentti.”

Heinäkuussa järjestetään suuret pyöräilymessut Saksassa. Silloin komponenttien saapumisessa voi tulla jälleen notkahdus.

– Moni asia saattaa tuolloin väliaikaisesti katketa. Euroopassa on muutoinkin ollut välillä pulaa sähköpyöristä, koska kysyntä on niin suuri, Palomäki toteaa.

Sen sijaan henkilöstöä on tehtaalla tällä hetkellä sopivasti.

– Nyt meillä on hyvä määrä työntekijöitä. Heistä suuri osa on nuoria, joista osa toki lähtee ajallaan opiskelemaan tai armeijaan, Palomäki kertoo.

Tehtaalla neljä viikkoa sitten aloittanut Toni Harju väsää sähköpyöriä.

– Jokaisella on vähän oma tapa, missä järjestyksessä pyörän osat kokoaa. Itse tykkään aloittaa keskiölaakerista sekä polkimista. Sitten siirryn keulan ja etuhaarukan yhdistämiseen. Sen jälkeen kiinnitän jarrut ja vaihteistovaijerin sekä akun, jonka toiminta testataan lopuksi.

Harju on viihtynyt työssä. Hän kokee työkaverit mukaviksi ja itse työn mielenkiintoiseksi sekä monipuoliseksi.

– Tämä on tällaista näpräilyä, kyllä se siitä on alkanut pikkuhiljaa luonnistumaan. On mukavaa, kun pyörään saa asentaa monia erilaisia osia, hän sanoo.