SM-viikko 20/28: Salolaiskuljettajat pääsevät kilpureineen kotiradalleen – ”Pienoisautoilu on moottoriurheiluksi halpaa”

0
Kavilassa voi seurata SM-viikolla RC-autojen hurjaa menoa.

Kokonaisuus nimeltä moottoriurheilu pirstaloituu rallin, formula ykkösten ja muiden isompien lajimuotojen jälkeen lukuisiin pienempiin yksiköihinsä, joista yksi on Salon SM-viikolla nähtävä pienoisautoilu.

Pienoisautoilu kaartaa Suomessa täysin mediahuomion ulkopuolella, joten SM-viikolla mukana oleminen on sillekin todella tärkeää.

– SM-viikko on hieno tilaisuus näyttäytyä. Pienoisautoilussa aktiivisia kilpailijoita on melko vähän, mutta ”pihaharrastajia” on paljon. Hienolta tuntuu myös, että pääsee ajamaan kotiyleisön eteen Kavilannummelle, Salon Urheiluautoilijoiden Kalle Kyyrö sanoo.

Kyyrö, 38, on ajanut pienoisautoilussa MM-, EM- ja PM-tasolla. Hän aloitti kilpailemisen vuonna 1999, mutta piti välissä kymmenen vuoden tauon.

– Aikoinaan ajoin tosissani, mutta nyt ehkä enemmän harrastusmielessä. Tietenkin aina kun radalle mennään, ajetaan sen minkä pääsee, Kyyrö vahvistaa.

– Pienoisautoilu on tarkkuutta ja keskittymiskykyä vaativa laji.

Salon UA:sta SM-viikolle ovat tulossa kilpailemaan Kyyrön lisäksi Aki Kari, Petri Laukkanen sekä Jere Viander. Heistä Viander kilpailee radio-ohjattavien autojen polttomoottoriluokassa, kolme muuta sähköluokassa.

Kavilannummella sijaitsee savipohjainen crossiluokkien rata aivan motocross-radan vieressä. Rata on noin 350 metriä pitkä, ja siinä huiput ajavat autoillaan reilun 30 sekunnin kierrosaikoja. Huippunopeudet Kavilan radalla ovat noin 70 km/h.

– Kavilannummen rata on olosuhteiltaan Suomen kärkipäätä, vaikka joidenkin mielestä se on hieman kapea, Kyyrö kertoo.

Kyyrön mukaan kotiradasta on hyötyä salolaiskuljettajille.

– Jokaisella radalla on joku oma temppunsa, optinen harha tai muu kummallisuus, minkä tietämisestä hyötyy, hän painottaa.

Kavilannummella radio-ohjattavat menopelit hyrräävät perjantaina 1. heinäkuuta käytännössä aamusta iltamyöhään.

– Polttomoottoriluokassa finaalin kesto on 45 minuuttia, ja siinä luokassa mukaan tulee varikolla käynnit tankkauksineen. Sähköluokan finaalin kesto on lyhyempi johtuen siitä, ettei akkuja vaihdeta kesken kisan, Kyyrö sanoo.

Kilpailijat ohjaavat autojaan ajajakorokkeelta, joka sijaitsee kolmen metrin korkeudessa pääsuoran varrella.

– Maan tasalta ei pysty näkemään koko rataa, Kyyrö selventää.

Moottoriurheilu syö lajissa kuin lajissa rahaa, eikä pienoisautoilu ole poikkeus.

– Toki tämä on moottoriurheiluksi halpaa. 1000–1500 euron satsauksella saa jo kilpailukykyisen kaluston. 500 eurolla pääsee radalle, mutta silloin antaa tasoitusta huipuille, Kyyrö kertoo.

Kyyrö sanoo, että nykyiset radio-ohjattavat autot ovat kestäviä, ja niissä on harvemmin tekniikkamurheita. Autoja saa valmiiksi koottuina, mutta yleensä kilpailijat kokoavat autonsa rakennussarjoista.

– Samalla kalustolla pystyy halutessaan ajamaan monta kautta. Kuluvia osia pitää toki vaihtaa. Suurimmat kulut ovat uusissa renkaissa.

Mistä tulee ero kärjen ja häntäpään välillä?

– Ajamisesta ja auton säätötaidosta sekä ennen kaikkea siitä, miten sopivaksi saa alustan säädöt suhteutettuna omaan ajotyyliinsä, Kyyrö sanoo.

Kyyrö luonnehtii omaa ajotyyliään tasaisen varmaksi.

– Mieluummin niin kuin äärimmäisen nopeita kierrosaikoja. Tulos on yleensä parempi silloin, kun renkaat ovat maassa eivätkä kohti taivasta, Kyyrö naurahtaa.

Lainkaan tavatonta ei ole se, että kilpailussa autot suistuvat radalta tai että menopeli kiepsahtaa pyörät ylöspäin.

– Tällöin käytäntönä on, että edellisen erän kuljettajat käyvät kippaamassa autot takaisin radalle, Kyyrö kertoo.

Salon Seudun Sanomat esittelee kaikki SM-viikon lajit ennen 30.6.–3.7. järjestettävää tapahtumaa.

Salon SM-viikolla ohjataan RC-autoja

Pienoisautoilussa ajetaan nopeuskilpailuja suljetulla radalla kauko-ohjauksella. Kaikki menopelit ovat määrätyssä suhteessa pienennöksiä oikeista tai ”kuvitelluista” autoista.
Pienoisautoilu jaetaan kahteen osaan: ura-autoihin ja radio-ohjattaviin eli RC-autoihin.
Salon SM-viikolla ohjataan 1:8-kokoluokan RC-autoja luokissa M8 (polttomoottori)- ja M8e (sähkö).
RC-autoradat jakaantuvat tyypiltään sisäratoihin ja ulkoratoihin. Sisäratojen pinta on neulahuopamattoa (mattorata) ja ulkoratojen joko asfalttia (asfalttirata-autot) tai maa-ainesta (maastoautot).
Salon SM-viikolla lajia pääsee seuraamaan Kavilannummen pienoisautoradalla perjantaina 1.7. kello 9 alkaen. Finaalit ajetaan kello 19 alkaen.
Lähde: AKK Motorsport