SM-viikko 18/28: Voittamaton omalla maallaan – Kavilannummelle palaavalla Harri Kullaksella on 13 vuoden voittoputki Suomessa

0
Motocrossammattilainen Harri Kullas käy muutaman kerran kesässä ajamassa Suomessa. Kuva Turun Artukaisista kymmenen vuoden takaa. (Kuva: TS-arkisto/Natalia Kopkina)

Yksi Salon SM-viikon etukäteen ylivoimaisimmista ennakkosuosikeista on motocrossammattilainen Harri Kullas.

99 gp-starttia MM-sarjassa ajanut kolmekymppinen Kullas on ajanut viime vuodet ammattilaisena Englannin mestaruussarjassa. Suomessa Kullas pysyi voittamattomana koko 2010-luvun.

Edellisen kerran Kullas on hävinnyt Suomen maanperällä suomalaiskuskille vuonna 2009, kun Antti Pyrhönen kukisti silloin 17-vuotiaan Kullaksen SM-supercrossissa.

– Kovasti sitä voittoputkea on viime vuosina mainostettu, Kullas naurahtaa.

Haastatteluhetkellä Kullas on Saksassa.

– Mulla oli vapaa viikonloppu ja lähdin tänne auttamaan paria junnua, joita valmennan.

Salo ja Kavilannummen rata ovat Kullakselle tuttuja vuosien takaa.

– Junnuna käytiin melkein joka vuosi kisaamassa siellä. Treenasin myös Kavilannummella, koska se on yksi Suomen harvoista saviradoista. Se on hyvä ja isomäkinen treenirata.

Yksi Kullaksen kilpakumppaneista oli myös Salosta.

 Takatalon Eelin kanssa ajettiin yhdessä paljon ”kasivitosissa” (85-kuutioisissa) ja MX2-luokassa. Eeli taitaa olla mua vuoden nuorempi, Kullas pohti.

Kullas on käynyt viime vuosina ajamassa Suomessa muutaman kilpailun kesässä.

– Se on tärkeää käydä näyttämässä itseään tukijoille ja muille sponsoreille. Iso osa faneistani on myös Suomesta, virolaissuomalainen kuski kertoo.

Kullas on nykyään enemmän tekemisissä virolaisten kuin suomalaisten kuskien kanssa.

– Kyllä mä silti kaikki SM-tulokset katson. EM- ja MM-tuloksista käyn läpi suomalaisten ja virolaisten kuskien sijoitukset.

Tällä hetkellä Suomen huippumotocrossissa on pieni suvantovaihe, eikä MM-sarjassa ole menestyviä suomalaiskuskeja.

– Onhan siellä muutama hyvä junnu. Esimerkiksi Viktor Leppälä on pärjännyt ihan hyvin Yamaha-cupissa, Kullas muistuttaa.

– Sehän siinä on, että junnuna voi tehdä kovaa tulosta, mutta ikävuodet 13–16 ovat se tärkein väli, siinä vaiheessa vanhempienkin pitää puristaa ja jaksaa viedä kuskeja kisoihin. Ja tärkeää on sekin, että haluaako kuski itse menestyä.

MM-sarjan MX2-luokassa kaksi erävoittoa aikanaan napannut Kullas on ajanut Englannissa yhtäjaksoisesti kaudesta 2019.

Tällä kaudella hän on ollut avauskisaa lukuun ottamatta aina palkintokorokkeella. Kaksi viikkoa sitten hän voitti MX Nationals-sarjan kauden kolmannen kilpailun Lyngin radalla ja siirtyi kokonaispisteissä kärkeen.

– Englannissa on kova taso. Siellä on muutama entinen MM-sarjan top3-kuski. Joka erässä on 6–7 kuskia, jotka voivat voittaa, Kullas kertoo.

Kullas uskoo, että vauhti ja fyysinen kunto riittäisivät vielä MM-sarjaan, mutta sarjan uudistukset ovat tehneet osallistumisesta hankalaa.

– Se on tosi kallista! Monet kuskit maksavat tiimeille jopa satojatuhansia euroja, että he pääsevät ajamaan kokonaisen MM-sarjan. En ole koskaan halunnut lähteä maksukuskiksi, eikä minulla olisi toisaalta siihen ollut varaakaan, pitäähän minun myös elää.

– Englanti on mielestäni paras vaihtoehto itselleni. Siellä voin ajaa hyvissä tiimeissä hyvillä pyörillä ja saan vielä voita leivän päälle. Toki töitä pitää tehdä ihan samalla tavalla kuin MM-sarjassa. Menestys on aina eniten kiinni kuskista, hän muistuttaa.

Kullas vaihtoi viime kaudella pyörämerkkiä Yamahaan, jolla hän aikanaan aloitti MM-sarjassa. Siinä välissä hän on ajanut myös KTM:llä, Suzukilla, Hondalla ja Husqvarnalla eli lähes kaikilla mahdollisilla huippumerkeillä.

– Englannissa ajoin kaksi ensimmäistä kautta Hondalla ja nyt Yamahalla. Olemme Englannin virallinen Yamaha-tiimi. Yamaha istuu hyvin käteeni, se on mukava ja helppo ajaa.

Miten pyörät ovat kehittyneet oman ammattilaisurasi aikana?

– Jos ajatellaan harrastepyöriä, niin kestävyys on parantunut todella paljon. Kisapyörissä taas pienimpiin pyöriin on tullut lisää tehoa ja isommissa pyörissä jousitus on parantunut ihan älyttömästi, koska sitä testataan niin paljon. Moottorin voimaa on saatu siirrettyä paremmin takapyörään.

Kullas kokeili ensimmäisen kerran motocrosspyörää kolmevuotiaana. Hän harrasti myös jalkapalloa, jääkiekkoa ja koripalloa.

– 7-vuotiaana päätin, että motocross on mun juttu. Siitä lähtien olen ajanut paljon ja treenannut kovaa.

Kullas täytti maaliskuussa 30 vuotta eli hän on ajanut jo 23 vuotta. Lajiin kiinteästi kuuluvia kolhuja ja vammoja on riittänyt, vaikka nyt terveystilanne onkin hyvä.

Miten kauan aiot jatkaa?

– Olen miettinyt lopettamista, mutta aion jatkaa niin kauan kun pystyn saamaan elantoni tästä lajista.

– Enkä mä varmaan koskaan lopeta. Suomessa pääsee veteraanikisoihin 35-vuotiaana. Jos vaikka ajaisi ammattilaisena siihen asti ja siirtyisi suoraan veteraanisarjoihin, Kullas suunnittelee ja nauraa makeasti päälle.

Se tarkoittaa sitä, että suomalaisilla veteraanikuskeilla on tasan viisi vuotta aikaa voittaa – sen jälkeen siitä tulee aika lailla mahdotonta.

Salon Seudun Sanomat esittelee kaikki SM-viikon lajit ennen 30.6.–3.7. järjestettävää tapahtumaa.

Harri Kullas on Suomen johtava motocrosskuski. (Kuva: Xracing/Jani Hovi)

Harri Kullas

  • Syntynyt: 1.3. 1992 Helsingissä
  • Viron ja Suomen kaksoiskansalainen.
  • Yhteensä 99 MM-sarjan gp-kilpailua vuosina 2008–2021.
  • MX2-luokassa kaksi erävoittoa ja yksi gp:n kolmossija.
  • Vuonna 2011 MX2-luokan MM-sarjan yhdeksäs.
  • Voittanut Espanjan ja Saksan mestaruussarjoissa hopeaa ja Iso-Britannian mestaruussarjassa kultaa.
  • Ajaa tällä hetkellä Iso-Britannian mestaruussarjaa Cab Screens Cresent Yamaha-tiimissä ja on MX Nationals -sarjan johdossa.
  • On voittanut Suomessa kaikki ajamansa kilpailut vuodesta 2010 lähtien.
  • Edustaa maajoukkuetasolla Viroa.

Kavilannummella kisataan koko pitkä viikonloppu

  • Motocross on ensimmäistä kertaa mukana SM-viikolla Salossa.
  • SM-viikon perjantaina (1.7.) Kavilannummella ajetaan Speedcrossin SM-kisa. Kilpailumuodossa ajetaan lyhyitä eriä tiiviissä aikataulussa.
  • SM Open -luokka on avoin ja suunnattu pääluokkien (MX1 ja MX2) kuskeille.
  • SM MX125 -luokka on tarkoitettu 125-kuutioisille pyörille ja alle 18-vuotiaille kuskeille.
  • Kilpailun järjestämisestä vastaa Salon Moottorikerho.
  • Lauantaina ja sunnuntaina Kavilannummessa ajetaan Suomen MX-Liigan osakilpailu, jonka järjestämisestä vastaa Turun Moottorikerho.
  • SM-viikon ohjelmassa ovat myös X-trialin ja pienoisautoilun SM-kilpailut, jotka käydään perjantaina samaan aikaan Speedcrossin SM-kisan kanssa eli 1. heinäkuuta Kavilannummella käydään kolmen eri lajin SM-kisa.
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments