
Suomalaisista lapsista 99 prosenttia syö liian vähän kasviksia, kertoo Turun yliopiston tutkimus syksyltä 2021. Tulos on hälyttävä. Yhteiskunnallinen ruokakasvatusyritys Venner Oy haluaa puuttua ongelmaan.
– Ruuan markkinointi painottuu usein epäterveellisiin elintarvikkeisiin. Me haluamme koettaa, miten mainonta ja pelillisyys uppoavat kasvisten kohdalla, toteaa Venner Oy:n toinen perustajajäsen, Tuulia Järvinen.
Venner Oy lanseerasi keskiviikkona Vegemi-nimisen sovelluksen 3–8-vuotiaille lapsille. Sovelluksessa seikkailee sininen hyvä mahabakteeri, joka kaipaa ravinnokseen kasviksia.
– Vegemi kuvatunnistaa oikeita kasviksia ja hedelmiä. Sitten se palkitsee hahmon supervoimilla, jotka liittyvät kasvisten terveysvaikutuksiin, taustoittaa Järvinen.
Yhteistyö Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n ja Vegemin välillä tarkoittaa käytännön tasolla muun muassa QR-koodeja, jotka löytyvät sesonkikasvisten lähettyviltä. Koodit ohjaavat Vegemin nettisivustolle. Sovellusta ei tarvitse ladata nähdäkseen sisältöjä.
– Siellä on sellaista animaatiota ja audiokuunnelmaa, mitä ei löydy muutoin kuin QR-koodien kautta, kertoo SSO:n asiakkuus- ja viestintäpäällikkö Anu Karppinen.
Itse sovellusta voi käyttää missä päin Suomea tahansa. SSO:n myymälät ovat ensimmäisiä myymälöitä maailmassa, joissa on Vegemin räätälöityä sisältöä.

Parhaassa skenaariossa myymälä hyötyy yhteistyöstä paitsi kasvisten kohoavalla myynnillä myös myymäläkokemuksen parantamisella.
– Tämä on meille aivan uudenlainen innovaatio. Tarkoituksena on parantaa lasten myymäläkokemusta pelillisellä sisällöllä ja ennen kaikkea edistää lasten hyvinvointia, Karppinen pohtii.
Karppinen ja Venner Oy:n perustajajäsenet ovat toisilleen ennestään tuttuja. Yhteistyötä tehtiin viime syksynä, kun S-mobiilin kautta pystyi lahjoittamaan ruoka-annoksen vähävaraiselle perheelle.
– Se oli kova hitti muuallakin kuin vain SSO:n alueella, Karppinen taustoittaa.
– Edellisen yhteistyömme pohjalta oli luonnollista lähestyä nimenomaan Suur-Seudun Osuuskauppaa, kun kaipasimme yhteistyökumppania, toteaa Venner Oy:n toinen perustajajäsen, Emilia Järvinen.

Ajatus Venner Oy:n takana pohjautuu ruokakonseptiin, jossa tilataan ruokaa itselle tai vähävaraisen perheen kotiovelle. Lisäksi Vennerillä on kasvisreseptipalvelu.
Vuonna 2018 perustetun yrityksen kysyntä kasvoi korona-aikana. 1,5 vuoden kuluttua toiminnan aloituksesta Järvisen siskokset jättivät muut työnsä.
– Korona-aikana ihmiset ymmärsivät nopeasti yrityksemme tarpeellisuuden. Harmillista sinänsä, että kriisi teki meidät tunnetuiksi, Tuulia Järvinen pohtii.
Emilian tausta on sosiaalityössä ja Tuulian elintarvikealalla. Tuulia vei hyväntekeväisyytenä ruokakasseja apua tarvitseville. Perheiden palaute terveellisestä ruuasta oli Venner Oy:n liikkeelle laittanut voima.
– Kerran jouluaattona sammui auto keskelle Espoon Lasilaaksoa, kun olin toimittamassa ruokakassia. Silloin mietiskelin, että olisipa helppoa jos ruokakassin voisi vain tilata kotiin, muistelee Tuulia Järvinen.
Tuolloin ruokakassien tilauspalvelu ei ollut yleistä, ja siitä Järviset saivatkin ajatuksen yritystoimintaansa.
Venner Oy on jo laajentanut toimintaansa Isoon-Britanniaan, mutta Vegemi-sovelluksen voi kokea ensimmäisenä SSO:n alueen myymälöissä.
– Mielellämme kasvattaisimme yhteistyötä muillekin alueille, hymyilee Emilia Järvinen.