Kiskon kivimakasiinin maalaukset vangitsevat pieniä hetkiä

0
Arja Pykärin teossarjassa Näkymätön tyttö kuvataan huomiotta jäänyttä lasta, jonka äiti on kuollut ja isä hylännyt. Lapsi häivyttyy lopulta tyhjiin kehyksiin. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

– Jotkut kirjoittavat kirjoja ja jotkut maalaavat, tiivistää Arja Pykäri Kiskon kivimakasiinin näyttelyyn valikoitujen maalaustensa tunnelman.

Akvarelli- ja öljymaalauksissa on tarinallistettua kuvausta Pykärin lapsuudesta. Pykäri ottaa usein valokuvia luonnosta, joiden pohjalta hän ryhtyy maalaamaan.

Arja Pykärin maalauksessa Näkymätön ovi on lintuja, jotka eivät näe ulospääsyä rakennuksesta. Teos kuvaa Pykärin mukaan sellaisia elämäntilanteita, joissa ulospääsy on aivan lähellä, mutta ihminen kieltäytyy näkemästä sitä. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

– Näytän teoksissani hauraita muistoja elämäni varrelta. En muista rakentaneeni ennen yhtä henkilökohtaista kokonaisuutta.

Pykäri on yksi kivimakasiinin uuden, Hetkiin kätketyt -näyttelyn taiteilijoista. Näyttelyssä on Pykärin lisäksi Tarja Seewaldin ja Hannu Nikanderin teoksia. Jokainen heistä on Salon Taiteilijaseuran jäsen.

– Minulla ja Arjalla on ollut aiemminkin yhteisnäyttely. Nyt saimme iloksemme Hannunkin mukaan, kertoo Seewald.

Taiteilijat hakeutuivat kivimakasiiniin erilaisen ja näyttävän ympäristön vuoksi.

– Täällä on ripustuksen kannalta ihania koloja ja onkaloita. Se antaa uudenlaisia mahdollisuuksia, Seewald pohtii.

Salolaistaiteilijat Arja Pykäri (vas.), Hannu Nikander ja Tarja Seewald ovat Kiskon kivimakasiinin Hetkiin kätketyt -näyttelyn kolme taiteilijaa. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Seewaldin teoksissa hallitsevaksi aiheeksi nousevat kukat ja kasvit, mutta teemat ja kuvaustavat vaihtelevat.

– Korona-aika on saanut minut kirjaimellisesti puhkeamaan kukkaan. Viime aikoina olen jostakin syystä tehnyt useita erilaisia kukkamaalauksia.

Maalausten lisäksi Seewald tekee betonisia veistoksia. Näyttelyssä on esillä paitsi eläinaiheisia veistoksia myös sosiaalisen median käyttöön liittyvä veistos.

– Jokaisella on nykyään kännykkä, josta näytetään muille erinäistä sisältöä. Hahmoni istuvat kirjan päällä, koska kukaan ei enää lue kirjoja, hän naurahtaa viitaten punasavesta tehtyyn teokseen. Veistoksessa kolme ihmistä istuvat niskat vääränä vierekkäin.

Tarja Seewald on maalannut lähiaikoina useita tauluja, joissa kukat ovat teosten keskiössä. Oikean puoleinen taulu on nimeltään Vapaa, ja siinä linnut lentävät vapauteen. Vasemmalla pyöreä taulu Ilo. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Somettajat-veistos poikkeaa hieman näyttelyn yleisilmeestä, luontoon keskittyvästä maalaustaiteesta.

Somettajat on Tarja Seewaldin punasavesta tehty veistos. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Nikander on maalannut 1990-luvulta saakka eläimiä.

– Maalaan eläimet aina akryyliväreillä, sillä akryyli mahdollistaa sellaista mitä öljyväreillä ei pysty tekemään, hän kuvailee.

Hannu Nikander maalaa mielellään villieläimiä. Teos Jäälle…vielä kuuluu kolmiosaiseen sarjaan jääkarhuista. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Akryylivärien toimituksessa on kuitenkin ollut viime aikoina haasteita.

– Brexitin vuoksi olen odottanut joitakin värejä yli puolitoista vuotta. Värien hinnat ovat pahimmillaan tuplaantuneet.

Nikander osoittaa jääkarhuteoksia, joissa kullansävyinen maali muuttuu sekoittamalla lähes valkoiseksi.

Kaikissa näyttelyyn valikoituneissa Nikanderin maalauksissa näkyy poikkeuksetta villieläimiä.

– Toivoisin jokaisen katsovan teoksiani oman elämänkokemuksensa pohjalta. Minun kanssani ei tarvitse olla samaa mieltä.

Nikanderin maalauksissa kaikilla eläimillä on ystävällinen ilme, minkä hän myöntää kertovan katsojalle jotakin oleellista.

Hannu Nikanderin susiaiheisissa tauluissa korostuu suden lempeä katse. Kuvassa akryylimaalaus Ystävällisesti. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Kiskon Kivimakasiinissa Hetkiin kätketyt-taidenäyttely 17.7.–7.8.2022. Viimeisellä viikolla taiteilijat pitävät näyttelyä itse auki, ja heitä pääsee tapaamaan.