Salo taipui torin huoltoajokiistassa – ”Meillä on muitakin hommia kuin jäädä yhdessä asiassa tuleen makaamaan”

11
Salon Seudun Sanomat uutisoi torin huoltoajokiellosta nousseesta kiistasta keskiviikkona.

Salon kaupunki antaa periksi ja poistaa uusista torisäännöistä huoltoajokiellon, jota torikauppiaat ovat vastustaneet keväästä asti.
– Otamme tässä taka-askeleen. Meillä on muitakin hommia kuin jäädä yhdessä asiassa tuleen makaamaan, kaupunginpuutarhuri Matti Nikander toteaa.

Nikander sanoo valmistelevansa elokuussa kokoontuvalle kaupunkikehityslautakunnalle päivitetyn torisäännön. Siitä poistetaan kokonaan pykälä, jonka mukaan autolla ajo olisi kielletty torilla kello 10.30–13.30.
– Sääntö oli vedetty hatusta kevyin perustein, Kauppatorin Kahvion yrittäjä Henri Kurila toteaa.
Kurila tapasi Nikanderin keskiviikkona. Neuvottelu kesti puolitoista tuntia.

Salon kaupunkikehityslautakunta käsitteli uutta torikarttaa ja torisääntöä keväällä kolmessa kokouksessa, kunnes se hyväksyi ne äänestysten jälkeen toukokuun lopussa.
Huoltoajokiellolla oli kaupungin mukaan tarkoitus kohentaa torilla ja torin liepeillä asioivien ihmisten turvallisuutta. Tänä aikana ei saisi tuoda tiskille täydennystä autolla niin kuin Salon torilla oli tehty kymmeniä vuosia.

Torikauppiaiden vastustus nousi esiin maaliskuussa, kun kaupunki oli kysynyt heidän mielipidettään uudesta torisäännöstä.
”Tuotteita täydennetään monilla myyntipisteillä useasti päivässä.”
”Nykyinen toimintamalli ei ole aiheuttanut vaaratilanteita ja sen katsotaan toimineen hyvin.”

Vakituiset torikauppiaat tyrmistyivät lautakunnan päätöksestä. Myyjät kokivat, ettei kaupunki ollut kuunnellut heitä.
– Ihan sama, mitä kyselyyn kirjoitti. Sillä ei ollut mitään vaikutusta, Kalaliike Aspin yrittäjä Harri Asp totesi Salon Seudun Sanomissa keskiviikkona.

Uudet torisäännöt ovat olleet voimassa 23. kesäkuuta alkaen, mutta torimyyjät saavat tuoda täydennystä tuotevalikoimiinsa autolla. Huoltoajoon ei puututa.
Kaupunkikehitysjohtaja Mika Mannerveden mukaan kaupunkikehityslautakunnassa henki oli päätöstä tehdessä se, että sääntöjä voidaan muuttaa, kun niistä on saatu kokemuksia.

11 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Lisää tätä
23 päivää sitten

Tällainen pelleily pitää kaupungin elävänä – virkamiehet ovat palkkansa ansainneet.

Tosi on
23 päivää sitten

Erittäin hyvä taka-askel.
Mutta pelastustielle pitää asettaa pysäköintikielto.

Maija
23 päivää sitten
Reply to  Tosi on

Pysäköinnin valvonta pitäisi muutenkin järjestää.

Järjestys ja sopu
23 päivää sitten
Reply to  Maija

Pysäköinnin ja sähköpyöräilyn sekä sähkölautailijoiden valvontaa lähes ehdottomasti ruuhka-aikoihin. Ei pelkät kieltotaulut yksin riitä, mutta niihin voi valvoja vedota.

Urpo
22 päivää sitten

Ei minulla ole ollut vaikeuksia pysäköinnin kanssa, joten valvontaa voi jatkossakin priorisoida muualle.

Täti Salosta
22 päivää sitten
Reply to  Urpo

Et ole varmaan aikonutkaan pysäköidä kevytväylällä, joka on myös huoltotie ja sitä käyttää Kurilan pulla-auto.

Urpo
22 päivää sitten
Reply to  Täti Salosta

En, eikä jalankulkijanakaan tuosta ole haittaa ollut. Sakotetaan mielummin niitä, jotka ei osaa laittaa roskia roskikseen. Enkä puhu torikahvilan asiakkaista, vaan ihan yleisestä käytöksestä.

Pertti
22 päivää sitten

Tämä Salo on pikkuinen tuppukylä ja liikenne on sen mukaista. Ei täällä tarvita mitään valvontaa. Joustavuutta ja toisen huomioon ottaminen riittää.

Mä vaan
22 päivää sitten
Reply to  Pertti

Jalkakäytävillä pyöräilyyn saisi kyllä puuttua ennenkuin johonkuhun sattuu pahasti.

Pertti
21 päivää sitten
Reply to  Mä vaan

Missä siellä mennään polkupyörällä jalkakäytävällä?

Tosi on
22 päivää sitten

Sähköpyörät ja polkulaudat joo toriaikana torilla ajo kiellettävä.
Mutta torin läpi kulkeva pyörätie on parannettava maalaamalla punaiseksi aina läntiseltä terveysenalta torille.
Koska jalankulkijat eivät huomioi että on jaettu kevyenliikenteen väylä.
Huomautin aiheesta kerran lapsiperhettä joka oli levittäytynyt koko pyörätien puolelle sain isältä haistattelut.